• Anonym (Pysoriasis)

Utomlands resor och bonusbarn

Sitter i en knivig sits. 
    Jag och sambon har levt tillsammans i 8 år och under våra första år innan vi skaffade gemensamma barn för 4 år sedan åkte vi utomlands två gånger om året och då utan hans två äldre barn.  
    Barnens mamma misstyckte och påverkade barnen till att vi var dumma som aldrig tog med oss dom. 

Nu är det så att vi har två gemensamma barn och jag vill få gärna åka på en resa då jag har problem med psoriasis och det blir bättre i sommarväre och bad i salt vatten. 
    Kommer inte ha råd att åka hela familjen så jag vill gärna åka med sambon och våra två barn. Dom äldre barnen kommer tycka det är orättvist men jag tycker inte det för det handlar ju om min hälsa. Eller vad tycker ni? Kan vi åka bara delar av familjen? 
    Vi har åkt en gång med barnen då jag var gravid med första gemensamma barnet..

• Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn
  • Brumma
    Anonym (Inte så ego) skrev 2015-05-05 23:14:07 följande:

Helt rätt, klumpigt formulerat av mig. Ja tänkte mest utifrån barnens syn o att TS kanske skulle ha mer förståelse hur barnen kunde känna sig utanför om det va TS egna. Då TS helt verkar sakna förståelse för nån annans barns känslor.

Precis som pappan i detta fall verkar sakna möjlighet att tänka på sina äldsta barn:

Jag tycker ioförsig att det är helt ok att lämna både bonusbarn och egna hemma ibland - MEN då gäller det att man åker MED dem ibland också.

Barn som har två hem kan omöjligt vara med på allt (inte speciellt sjysst att barnen på heltid enbart får göra saker vv eller vh), men så länge de är medräknade så ofta det går ser jag inga problem att familjen även åker då en del av familjemedlemmarna är hos sin andra förälder.
  • Brumma
    Anonym (@) skrev 2015-05-05 11:35:45 följande:

Ta med hans barn på den resan och låt dina barn stanna hemma vet jag, finns säkert ngn mormor morfar som han passa dina barn i ngn vecka.

Skillnaden är ju dels att de gemensamma barnen är små, enligt min mening för små att lämna en vecka. Dels är de stora inte hos "ngn mormor eller morfar" utan i sitt andra hem hos sin andra förälder. De blir alltså inte bortlämnade till barnvakt.

Sedan ÄR det inte TS ansvar att besluta vilka barn som skall följa med eller inte. Hon ser till sina barn och det är pappans uppgift att se till sina. Pappan har inga problem med att åka när barnen är hos sin mamma.

Nu anser jag att det i just detta fallet låter som om de äldre barnen inte "räknas" men annars hade de absolut kunnat vara hos mamman. Om de normalt var med.
  • AnnaSthlm

Fy så knepigt. Jag hade aldrig i livet åkt på semester med 4 små barn - det blir ingen semester då. Samtidigt är det inte heller ett alternativ att aldrig få ha semester innan de äldsta barnen är myndiga. Ni måste dela på er på något sätt. Att du ex. åker själv med minstingen eller att ni åker utan bonusarna nu och pappan åker någonstans endast med dem sedan.

Det är givetvis orimligt att alla barn ska vara med på allt alltid , samtidigt som varje barn måste få vara med på något.

• Anonym (Inte så ego)
    Brumma skrev 2015-05-06 08:13:54 följande:

Jag tycker ioförsig att det är helt ok att lämna både bonusbarn och egna hemma ibland - MEN då gäller det att man åker MED dem ibland också.

Barn som har två hem kan omöjligt vara med på allt (inte speciellt sjysst att barnen på heltid enbart får göra saker vv eller vh), men så länge de är medräknade så ofta det går ser jag inga problem att familjen även åker då en del av familjemedlemmarna är hos sin andra förälder.

Håller med dig fullt, det är svårt att alla är med alltid, sålänge man ser till att de får vara med ibland.

Däremot så har ju inte TS o pojkvän (barnens pappa) tagit med dom när de åkt två ggr per år första fyra åren, vilket i sig visar att det inte är så att de två äldre är medräknade.

Sen är det pappans ansvar att säga okej, men ja tycker nånstans att man ska kunna ha empati nog att kunna se alla barnens behov o känslor. Har upptäckt att många inte kan det o i mina ögon är det fruktansvärt egotrippat men alla har rätt till sin åsikt.
  • Påven Johanna
    Anonym (Pysoriasis) skrev 2015-05-05 10:24:14 följande:
    Nä, det kvittar för honom om alla barnen är med..
    Konstig karl. Han är likgiltig rörande era gemensamma barn också, eller? Bryr sig inte om de är med eller inte?
  • nymedlem
    Påven Johanna skrev 2015-05-06 09:45:15 följande:

Konstig karl. Han är likgiltig rörande era gemensamma barn också, eller? Bryr sig inte om de är med eller inte?

Håller med! Mycket märklig man och ingen jag skulle välja skaffa barn med! Absolut inget pappa-material helt enkelt.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2015-05-06 09:45:15 följande:
    nymedlem skrev 2015-05-06 10:10:03 följande:
    Håller med! Mycket märklig man och ingen jag skulle välja skaffa barn med! Absolut inget pappa-material helt enkelt.
    Det är kanske ts som är drivande när det gäller de gemensamma. 
    Det finns ju vissa som aldrig vill ha barnen med på semestern. Mina föräldrar umgicks med ett par som aldrig hade barnen med utomlands. Pappan här hade kanske hellre åkt helt utan barn.

• Brumma
    Ess skrev 2015-05-06 12:10:07 följande:

Det är kanske ts som är drivande när det gäller de gemensamma. 

Det finns ju vissa som aldrig vill ha barnen med på semestern. Mina föräldrar umgicks med ett par som aldrig hade barnen med utomlands. Pappan här hade kanske hellre åkt helt utan barn.

Ja. Dessutom skriver TS att hon gärna åkt utan de egna barnen om de varit större... Så vem vet - när de gemensamma är äldre kanske det blir barnfria resor igen.. Då är det inte bonusbarnen som lämnas utanför utan undantag för de gemensamma pga ålder..
  • Anonym (Sally)

TS:
    Jag tycker du ska åka själv.

Om målet med resan är att din psoriasis ska bli bättre, är lugn och ro en lika stor del av lindringen, som sol och salt.

• Anonym (Pappa)
    Brumma skrev 2015-05-06 08:13:54 följande:

Kan även bli tvärtom, att barn med två hem blir bortvalda varje gång och aldrig får följa med. De faller mellan stolarna.

Det är betydligt värre än att de får vara med på mycket.
Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn