• Anonym (Pysoriasis)

Utomlands resor och bonusbarn

Sitter i en knivig sits. 
    Jag och sambon har levt tillsammans i 8 år och under våra första år innan vi skaffade gemensamma barn för 4 år sedan åkte vi utomlands två gånger om året och då utan hans två äldre barn.  
    Barnens mamma misstyckte och påverkade barnen till att vi var dumma som aldrig tog med oss dom. 

Nu är det så att vi har två gemensamma barn och jag vill få gärna åka på en resa då jag har problem med psoriasis och det blir bättre i sommarväre och bad i salt vatten. 
    Kommer inte ha råd att åka hela familjen så jag vill gärna åka med sambon och våra två barn. Dom äldre barnen kommer tycka det är orättvist men jag tycker inte det för det handlar ju om min hälsa. Eller vad tycker ni? Kan vi åka bara delar av familjen? 
    Vi har åkt en gång med barnen då jag var gravid med första gemensamma barnet..

• Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn
  • Ess

Eftersom ni vuxna är överens så är det bara att åka. Men ni kan ju göra något roligt på semestern med de stora, som de gärna vill göra. 

• Anonym (Syskon som syskon)
    Anonym (Pysoriasis) skrev 2015-04-27 22:03:57 följande:

Men om det skiljer över 10 år i ålder så kanske man inte alltid kan åka på semster tillsammans? Tror inte 12 ådringen vill med till finland på mumindalen nästa sommar

Handlar denna resan om Mumindalen? Det är en sak att bli frågad och tacka nej och att inte få följa med.

12 åringen kanske skulle tycka att det är jättehäftigt att få åka till Finland och vara med sina pappa och sina småsyskon.
  • Ess
    Anonym (Syskon som syskon) skrev 2015-04-28 09:09:11 följande:
    Handlar denna resan om Mumindalen? Det är en sak att bli frågad och tacka nej och att inte få följa med.

12 åringen kanske skulle tycka att det är jättehäftigt att få åka till Finland och vara med sina pappa och sina småsyskon.
    Skulle pappan åka ensam med alla barnen?
  • Anonym (..)

För mig känns det självklart att antingen tar man med alla barn eller inga barn om det inte är så att något/några barn själva inte vill följa med

Ess skrev 2015-04-28 09:17:37 följande:

Skulle pappan åka ensam med alla barnen?

Förmodligen inte
  • Anonym (Pysoriasis)
    Anonym (Q) skrev 2015-04-27 22:59:16 följande:

Åk ensam med dina barn så åker han nånstans med sina.

Jag är av åsikten att man inte tar med sig hälften av barnen. Kass pappa!!!

Det är våra gemensamma och inte bara mina barn 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Pysoriasis) skrev 2015-04-28 10:35:33 följande:
    Det är våra gemensamma och inte bara mina barn 
    Jaha? Alla barnen är HANS med han tar bara med hälften av SINA barn på semestern? Mycket märkligt. Hade mina föräldrar lämnat mig hemma så hade jag inte blivit så glad.
  • Ess
    Anonym (Syskon som syskon) skrev 2015-04-28 09:30:53 följande:
    Förmodligen inte
    Det tror inte jag heller, för det är svårt att få ihop helt praktiskt med fyra barn varav två små som han inte kan ta blicken ifrån två sekunder. Jag tror inte att det blivit så roligt för de stora barnen faktiskt.

Har han inte råd att ta med de stora nu, så lär han inte ha råd att åka ensam med alla fyra heller.

Jag hade hellre satsat på att göra denna resan som dom pratar om, och sen göra något de stora vill och tycker är kul på sommarlovet.
  • Brumma
    Anonym (Q) skrev 2015-04-28 11:34:44 följande:

Jaha? Alla barnen är HANS med han tar bara med hälften av SINA barn på semestern? Mycket märkligt. Hade mina föräldrar lämnat mig hemma så hade jag inte blivit så glad.

Jag reagerade inte nämnvärt om jag inte gick följa med på alla semesrerresor. Så länge man var med oftast. Att ALLTID bli lämnad är inte ok. Men åker man normalt allihop, eller att man åker några åt gången men att alla får vara med olika gånger, så är en resa inte så stor del.

Hade de äldre barnen fått följa med då o då hade jag inte alls sett ngt konstigt att de inte följde med alla gånger. En familj där en del av familjen bor ngn annanstans halvtid eller större delen av tiden slutar inte leva resten av tiden.

Vi har bonus vh samt några veckor varje sommar. Skulle vi gå efter ditt råd så hade hennes syskon, som bor heltid, aldrig fått göra några större saker resten av året. Det är INTE ok att straffa heltidsboende barn heller utan man får hitta en bra nivå.
    Ess skrev 2015-04-28 11:40:03 följande:

Det tror inte jag heller, för det är svårt att få ihop helt praktiskt med fyra barn varav två små som han inte kan ta blicken ifrån två sekunder. Jag tror inte att det blivit så roligt för de stora barnen faktiskt.

Har han inte råd att ta med de stora nu, så lär han inte ha råd att åka ensam med alla fyra heller.

Jag hade hellre satsat på att göra denna resan som dom pratar om, och sen göra något de stora vill och tycker är kul på sommarlovet.

Ja fast du resonerar ju utifrån barnen, det tycker jag inte TS gör.

Hon vill åka av "hälsoskäl" vilket jag tycker är en usel bortförklaring. Det finns solarium att använda för sin psoriasis. Åk om ett år så kan alla följa med.

I vilken familj resonerar man så? Vi kan åka på semester om hälften följer med?

Man har ansvar för alla sina barn oavsett om man börjar en "ny" familj.

Då är barnen en del av den familjen också. Det går inte att säga att vissa barn inte tillhör den "nya" familjen, vad har dom för familj då?

Klarar man inte av det ska man inte sätta fler barn till världen.
Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn