• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Nattöga
    JennieN skrev 2015-07-13 08:11:21 följande:

Såg något om en fb-grupp? Stämmer det?

Det finns en. Pma mig din mailadress eller ditt fulla namn+beskrivning av din fb-profilbild.
  • minneli
    Lollipoppan skrev 2015-07-13 17:42:00 följande:

Hej. Hoppar också in här är i v 7+4 enl SM. Har två barn sedan tidigare så detta skulle bli vårt 3:e. Fick ett MA i september-15 och har varit väldigt nervös nu när vi äntligen blev gravida igen.
    Var på VUL idag och fick mitt livs chock då det var två små liv därinne! Läkaren räknade dock tillbaka mig till 6+4, men det känns inte som det stämmer, med tanke på då jag plussade.
    Någon mer med tvillingar?

Oj vad spännande!

Ingen mer här med tvillingar, men det är inte så många som varit iväg på ul än tror jag. Jag ska iväg nästa torsdag.
    Har du mått annorlunda den här graviditeten?
  • Lollipoppan
    minneli skrev 2015-07-14 09:02:45 följande:
    Oj vad spännande!

Ingen mer här med tvillingar, men det är inte så många som varit iväg på ul än tror jag. Jag ska iväg nästa torsdag.
    Har du mått annorlunda den här graviditeten?
    Har mått så mycket mer illa än de andra gångerna, så jag kände att det var något som inte stämde. Varit sängliggande flera dagar pga illamående och extremt trött.

Spännande med UL! Det känns alltid mer verkligt då. Är det ditt första?
  • En PantherTant
    Lollipoppan skrev 2015-07-13 18:42:00 följande:

Hej. Hoppar också in här är i v 7+4 enl SM. Har två barn sedan tidigare så detta skulle bli vårt 3:e. Fick ett MA i september-15 och har varit väldigt nervös nu när vi äntligen blev gravida igen.
    Var på VUL idag och fick mitt livs chock då det var två små liv därinne! Läkaren räknade dock tillbaka mig till 6+4, men det känns inte som det stämmer, med tanke på då jag plussade.
    Någon mer med tvillingar?

Vad kul med två, grattis! Det är väldigt speciellt att få följa tvillingar och deras speciella kontakt på nära håll. Och absolut dubbel glädje, inte dubbelt jobb.

Väntar själv inte tvillingar denna gång, men har två 6-åringar. De var också mindre än veckorna till en början, förstod det är vanligt när man väntar tvillingar. Så du behöver inte oroa dig!
  • minneli
    Lollipoppan skrev 2015-07-14 09:33:54 följande:
    Har mått så mycket mer illa än de andra gångerna, så jag kände att det var något som inte stämde. Varit sängliggande flera dagar pga illamående och extremt trött.

Spännande med UL! Det känns alltid mer verkligt då. Är det ditt första?
    Det här blir tredje barnet :) och en änglaflicka har jag också.

Har ni tvillingar i släkten?

Jag började fundera om det är tvillingar men jag vet inte varför... Först var teststrecket så tydligt (men det spelar kanske ingen roll) och så har jag mått så illa och så läste jag att chanserna ökar om man är över 30 (är 32) och har fött fler barn (fött tre). Men jag inbillar mig säkert bara, är ju inte direkt vanligt. Men spännande är det.
  • Anonym (Småland)
    Anonym (Preggo) skrev 2015-07-13 21:51:56 följande:

Jaha vad bra tusen tack ska höra med läkaren nä jag har haft detta sen två år tillbaka buktande ngt åxå l5:)men tack vad snällt

Då kan en sjukgymnast med MDT-kunskap nästan definitivt hjälpa dig! Man får lära sig ett sätt att "trycka tillbaka" diskbråcket och smärtan brukar lätta med en gång efter övningen. Man behöver ingen remiss till sjukgymnast utan det är bara att ringa och boka tid. Beskriv utförligt att det är buktande diskbråck och att du vill ha en akuttid, sjukgymnasterna brukar slå knut på sig själva för att ta emot en sådan patient för de vet hur ont det gör (iaf på primärvårdsrehab i vg-regionen )
  • Lollipoppan
    minneli skrev 2015-07-14 10:37:02 följande:
    Det här blir tredje barnet :) och en änglaflicka har jag också.

Har ni tvillingar i släkten?

Jag började fundera om det är tvillingar men jag vet inte varför... Först var teststrecket så tydligt (men det spelar kanske ingen roll) och så har jag mått så illa och så läste jag att chanserna ökar om man är över 30 (är 32) och har fött fler barn (fött tre). Men jag inbillar mig säkert bara, är ju inte direkt vanligt. Men spännande är det.
    Blir spännande att se då!

Min mormor fick tvillingar, det var tvåäggs och det ärvs ju vidare.
  • Lollipoppan
    En PantherTant skrev 2015-07-14 10:11:50 följande:
    Vad kul med två, grattis! Det är väldigt speciellt att få följa tvillingar och deras speciella kontakt på nära håll. Och absolut dubbel glädje, inte dubbelt jobb.

Väntar själv inte tvillingar denna gång, men har två 6-åringar. De var också mindre än veckorna till en början, förstod det är vanligt när man väntar tvillingar. Så du behöver inte oroa dig!
    Tack. Vad skönt att höra! Föddes dina tvillingar för tidigt? Eller gick du hela vägen.
  • En PantherTant
    Lollipoppan skrev 2015-07-15 09:52:03 följande:
    Tack. Vad skönt att höra! Föddes dina tvillingar för tidigt? Eller gick du hela vägen.
    De kom i vecka 35, prematurer på 1800g och 2300g. 5 veckor på sjukhus tror jag de var innan vi fick hem dem.
  • Sefone
    hannis12345 skrev 2015-07-13 19:04:34 följande:

Ni som fått missfall innan, hur visste ni det? Blödde ni?

Jag är i v 7 o livrädd för missfall...

Vi fick missfall i sept-15, det började som en brun flytning som efter en och en halv vecka övergick i klart blod och kramper. Denna gång fick jag åter igen i v 6 kramper och en liten blödning. Var säker på att allt var kört igen, men var in på VUL och tittade några dagar senare (v7) och såg ett tickande hjärta. Blödning måste alltså inte betyda att det är kört. Vi är nu i början av v9. Det är omöjligt att helt slappna av från risken för missfall men försök att medvetet tänka på något annat när tankarna kommer och ta en dag i taget.
Svar på tråden BF februari 2016