JosefineD85 skrev 2015-07-17 12:30:21 följande:
Hur gör ni andra med maten?
Jag mår illa(inte så att jag kräks) men jag tål inte lagad mat eller matlukt!!
Jag o min sambo har alltid haft ett matintresse tillsammans där vi älskar att diskutera middagar, laga mat o bjuda vänner på middag! Nu kan vi inte ens äta samma tider för jag mår illa av hans mat!
Jag kan framför allt inte äta grillat, typ kött o kyckling, potatis i alla dess former, sen kan jag inte äta sallad längre!! Jag som älskar sallad! Köttfärs är värst!
Det jag äter är halvfabrikat?! Typ mamma Scan o makaroner och pannkakor eller flingor!
Såhär har det varit i 4v , är i vecka 10 nu!
Hur länge ska det vara såhär?!
Vi ska laga middag till ett par vänner ikväll och jag har lite panik! Vill inte ha mat som jag egentligen skulle älskat!
Hehe, känner igen det där!
Jag ser det som att det är bättre att äta det man kan än att äta försöka äta sådant man brukade och kanske få avsmak gör det senare.
Du får försöka stå ut så gott du kan. Jag hade ett par veckor då jag bara åt vitt bröd med smör och Gorbys piroger med gräddfil, allt annat kräktes jag av inklusive ost på mackan! :-S Därefter var det spenatsoppa och pannkakor med grädde (utan sylt!) i någon vecka.
Varken jag eller bebisen kommer få brist på något ämne på någon vecka, speciellt inte när man äter tillskott och jag upplever att det svänger fort vad man kan äta. Själv så mår jag illa av lukten av mamma Scans, men bara för det lär jag väl bara vilja äta det nästa vecka. :-P
Är det någon annan som upplever att man man blir illamående av TANKEN på viss mat? Jag fick världens illamående av tanken på köttfärs eller curry under en kortare period.
Min sambo har fått ta över det mesta av matlagningen pga illamående i samband med lukt av matos. Nu har nästa graviditetssymptom kommit vilket är en täppt näsa, nu kan jag äta saker som jag inte kunnat äta tidigare :)