• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • JosefineD85

Anledningen till att jag har gjort tidigt VUL var för att jag var orolig efter mitt missfall jag hade för ett år sedan, sen blev jag inte gravid förrän 11 mån efter så jag mådde inte bra av all oro och fick därför göra ett ul för att se om allt var bra! Då mådde jag bättre! Kub valde vi för att det är gratis och erbjuds i alla åldrar här i Stockholms län, då får man ju även se om all står rätt till och varför inte när det är gratis? hade inte gjort kub om det hade kostat pengar eftersom jag är under 35 år!

• lindakarlsson4380
    FamJ skrev 2015-08-06 16:37:50 följande:

När börjar ni köpa grejer till bebis?? Ja har börjat spara en del pengar nu!

Jag har köpt lite bebiskläder :) Mest för att jag ska fatta att det verkligen är sant att vi väntar en liten.
  • Anonym (orolig)

Marie14: ja ja har haft 2 tidigare missfall . Ja kan intr känna mig säkert förän ja fått sett på Ul. Eftersom ja inte mår illa längre så känns de inte verkligt visst de brukar gå över vid V 12 men är heller inte nå vidare tjock å de är oxå olika men de putar bara ut lite. Så ja är inte säker förän ja vart på Ul . Va som helst kan ju hända lr va fel. Barnet kan ha dött å magen ändå växer för de inte fattar att de ska stöta ut de. Känner flera de vare så ne .

• Anonym (orolig)

Jag hat inte köpt något till bebis än då ja vill se på Ul först att de verkligen är nåt där. Ingen idé å köpa tidigt å sen stå där me grejerna om de skulle hända nåt men samtidigt så vill man ju köpa någon sak iaf. Men sen vill ja veta om dw är tjej / kille först innan ja köper nånting. Hat haft 2 missfall tog 2 år efter varje gång så får väl se va de visar sej på Ul . Några månader är ingenting .

• LongingForAChild
    Marie14 skrev 2015-08-06 14:40:29 följande:

Är det någon här som inte har gjort vul eller kub?

Känns som alla gör det! Jag har inte tänkt göra det...

Jag har gjort VUL men det var mest för att jag som sagt inte kunnat bli gravid p.g.a. för tunna slemhinnor så ville se att de såg okej ut, ja och att inte testerna visade fel.

Inge KUB för mig dock, är för ung så då får jag inte göra det gratis och känner inte att jag vill betala för det så skippar det.

• LongingForAChild

Har typ bara köpt en bilbarnstol och det var mest för att mina kompisar skulle sälja just den stolen jag ville ha, dock har jag fått MASSOR med kläder både nu och för flera år sedan så storlek 50/56 & 62-68 lär jag typ ha massor av så lär inte behöva köpa till det heller :P

Hade jag dock inte fått allt det hade jag nog inte kunnat låta bli att köpa lite i alla fall :P

• Anonym (Småland)
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-06 14:50:27 följande:

Marie14: ja har inte gjort vul lr kub . Men oron finns ju att nåt ska vara fel när man intr mår illa längre å inte har de vanliga Ul förän I slutet av augusti. Är i vecka 16 . Vilken vecka är du I ?:) stör mig så på att alla gör tidiga Ul å vul bara så där här får man inte göre de. Har försökt å frågat massor av gånger men dom säger nej man gör inte de om inte nåt är fel. Lr om man inte haft blödning.

Jag tycker att det inte är mer än rätt att alla inte får ul tidigt, det måste finnas anledning till att göra ul och man kan inte bara gå till den offentligt finansierade vården och säga "för att jag vill ha det". Det är ju tur att man har flera möjligheter och själv gjorde jag ul i 7+6 och skulle göra KUB i landstinget (vilket alla får där jag bor) men Bm var värdelös och det var "fööör tidigt för att se ngt alls!!!" och hon ville boka om mig en vecka senare. Slutade med att jag var skakig, illamående och hade väldigt ont där hon hade tryckt som en tok, mådde så resten av dygnet! Dagen efter valde vi att göra det privat och då såg läkaren allt, fick tom veta kön i 12+0!

Jag har avbokat RUL i landstinget och kommer endast göra det privat hos samma läkare även i fortsättningen, men då betalar jag varenda krona själv och det valet har du också om det är vad du verkligen vill. Vi åker dessutom 27 mil ToR varje gång plus att jag får ta nästan en halvdag från jobbet, men det är vad vi vill och vi anser att vi gärna betalar för erfarenheten och kunskapen hos läkaren som vi går till för det är två egenskaper som lugnar framför allt mig som blivande mamma :)
  • minneli

Idag går jag in i vecka 12 och på måndag är det inskrivning hos barnmorskan. Har varit ute och bilsemestrat snart i en vecka och som tur är har lite trötthet och illamående lättat. 18 dagar kvar till ultraljudet!

• Mamma till två gullegrisar
    minneli skrev 2015-08-07 12:53:18 följande:

Idag går jag in i vecka 12 och på måndag är det inskrivning hos barnmorskan. Har varit ute och bilsemestrat snart i en vecka och som tur är har lite trötthet och illamående lättat. 18 dagar kvar till ultraljudet!

Hej.. jag har också gått in v12. I onsdags :) är det kub du ska göra? Jag ska göra mitt den 17 augusti. .
  • Sefone

Jag har inte vågat köpa något alls ännu eftersom vi haft så mycket komplikationer men allt eftersom att vi har berättat för familj och vänner har vi fått erbjudande om allt från spjälsäng, vagga, skötbord och babyskydd som de vill bli av med. Vågar dock inte riktigt ännu ta hem sakerna även om jag på sätt och vis skulle vilja :)

Svar på tråden BF februari 2016