Anonym (orolig) skrev 2015-08-06 14:50:27 följande:
Marie14: ja har inte gjort vul lr kub . Men oron finns ju att nåt ska vara fel när man intr mår illa längre å inte har de vanliga Ul förän I slutet av augusti. Är i vecka 16 . Vilken vecka är du I ?:) stör mig så på att alla gör tidiga Ul å vul bara så där här får man inte göre de. Har försökt å frågat massor av gånger men dom säger nej man gör inte de om inte nåt är fel. Lr om man inte haft blödning.
Jag tycker att det inte är mer än rätt att alla inte får ul tidigt, det måste finnas anledning till att göra ul och man kan inte bara gå till den offentligt finansierade vården och säga "för att jag vill ha det". Det är ju tur att man har flera möjligheter och själv gjorde jag ul i 7+6 och skulle göra KUB i landstinget (vilket alla får där jag bor) men Bm var värdelös och det var "fööör tidigt för att se ngt alls!!!" och hon ville boka om mig en vecka senare. Slutade med att jag var skakig, illamående och hade väldigt ont där hon hade tryckt som en tok, mådde så resten av dygnet! Dagen efter valde vi att göra det privat och då såg läkaren allt, fick tom veta kön i 12+0!
Jag har avbokat RUL i landstinget och kommer endast göra det privat hos samma läkare även i fortsättningen, men då betalar jag varenda krona själv och det valet har du också om det är vad du verkligen vill. Vi åker dessutom 27 mil ToR varje gång plus att jag får ta nästan en halvdag från jobbet, men det är vad vi vill och vi anser att vi gärna betalar för erfarenheten och kunskapen hos läkaren som vi går till för det är två egenskaper som lugnar framför allt mig som blivande mamma :)