• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Agnesmamma2012
    lillterror skrev 2015-10-30 06:30:52 följande:

Hoppar in här då jag har bf 17/2! Första barnet och såg ut att vara en liten flicka på ul =) Någon mer än jag som drabbats av tidig foglossning och andra diverse graviditetsrelaterade åkommor?

Hallå ! Japp jag har varit sjukskriven en månad pga foglossning , haft känningar sen v 10 ca , är nu i v 25 :). Kommer tyvärr få va hemma till bebisen kommer nu . Hur går de för dig ?
  • lillterror
    Agnesmamma2012 skrev 2015-10-30 11:57:46 följande:

Hallå ! Japp jag har varit sjukskriven en månad pga foglossning , haft känningar sen v 10 ca , är nu i v 25 :). Kommer tyvärr få va hemma till bebisen kommer nu . Hur går de för dig ?

Har du fått sjukskrivning till bf? Jag har bara blivit sjukskriven till slutet av november än, för läkaren ville inte "reta upp" fkassan, så får jag återkomma närmare för ev ny sjukskrivning eller gå över till graviditetspenning ^^ går du till sjukgymnast regelbundet?
  • sladda

Är det någon mer som redan går hemma med graviditetspenning? Vad hittar ni på om dagarna? Å om ni har barn innan hur har ni lämnat de på dagis/fritids?

• GameOfLife
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-10-29 20:39:25 följande:

Ja, vet hur det smakar. . Har gjort vid tidigare graviditeter. . Antar att du också har lite högre bmi eftersom du får göra det två ggr. . ?

Mysigt med en flicka :)))

Japp, det stämmer!

Oh ja, de ska bli jätte kul :)
  • Agnesmamma2012
    lillterror skrev 2015-10-30 12:04:08 följande:

Har du fått sjukskrivning till bf? Jag har bara blivit sjukskriven till slutet av november än, för läkaren ville inte "reta upp" fkassan, så får jag återkomma närmare för ev ny sjukskrivning eller gå över till graviditetspenning ^^ går du till sjukgymnast regelbundet?

Nä alltså nu idag förlängde doktorn sjukskrivningen till dess jag börjar få gravidtetspenningen den 16/12. Har varit sjukskriven på heltid nu en månad .

Gjorde ett försök med akupunktur 6 omgångar men hjälpte inget . Har bälte men funkar inte heller på mig :). Går på vattengympa som sjukgymnasten håller i ( i varmt vatten ). De tycker jag är skönt , slippa smärta för en stund :). Har du provat något av de ?
  • lillterror
    Agnesmamma2012 skrev 2015-10-30 16:46:50 följande:

Nä alltså nu idag förlängde doktorn sjukskrivningen till dess jag börjar få gravidtetspenningen den 16/12. Har varit sjukskriven på heltid nu en månad .

Gjorde ett försök med akupunktur 6 omgångar men hjälpte inget . Har bälte men funkar inte heller på mig :). Går på vattengympa som sjukgymnasten håller i ( i varmt vatten ). De tycker jag är skönt , slippa smärta för en stund :). Har du provat något av de ?

Ah då förstår jag! Du har redan fått graviditetspenning beviljat? =) får se vad farbror doktorn säger när jag kommer i slutet av november på återbesöket! Jag har haft bälte i några veckor, fungerar sådär, ofta känns det som att höften hamnar fel när man sätter fast den? Och akupunktur har jag riktigt svårt för! Så jag fick en tens på en gång istället. Har tyvärr ingen vattengympa I närheten (bor på landet ;) , får väl nöja mig med tens och kryckor =)
  • Mamma till två gullegrisar
    sladda skrev 2015-10-30 08:26:56 följande:

Precis samma sak här ;) Så de är rätt söta i det totala. Men man har eller jag iaf mindre tålamod nu under graviditeten.

Jo men det är ju så.. man orkar inte på samma vis nu under graviditeten. Den tar ju på en rätt bra med..
  • Sandramammatill2
    lillterror skrev 2015-10-30 11:43:56 följande:
    Tur att sonen är något sånär självgående då iaf =) vad gör sjukgymnasten för att hjälpa dig? Jag har "bara" fått tens och kryckor, det underlättar avsevärt men känns inte tillräckligt =/
    först har sjukgymnasten känt och klämt så jag nästan fått tårar i ögonen så ont som det gjorde!! sen har jag fått övningar som sjukgymnasten plockade ut efter att han kände, på någotvis har det hjälpt lite som tur är :) han knäckte även min rygg på tre ställe , oj va obehagligt det var ! och kände inte någon speciellt efter men det måste ju ha gjort någon nytta ;) men vem har gett dej kryckor och tens? är det barnmorskan? jag fick tips om ett foglossningsbälte, har själv inte prövat men det ska funka! sjukgymnasten sa att man kan fråga sin barnmorska om det :)
  • Agnesmamma2012
    lillterror skrev 2015-10-30 18:24:00 följande:

Ah då förstår jag! Du har redan fått graviditetspenning beviljat? =) får se vad farbror doktorn säger när jag kommer i slutet av november på återbesöket! Jag har haft bälte i några veckor, fungerar sådär, ofta känns det som att höften hamnar fel när man sätter fast den? Och akupunktur har jag riktigt svårt för! Så jag fick en tens på en gång istället. Har tyvärr ingen vattengympa I närheten (bor på landet ;) , får väl nöja mig med tens och kryckor =)

Japp ansökte om gravidtetspenning för 3 veckor sen och fick beviljat för 2 veckor sen :) så bara att ansöka :) skönt o ha de gjort . Funkar tens ? Köpt en apparat ?
  • lillterror
    Sandramammatill2 skrev 2015-10-30 22:38:52 följande:

först har sjukgymnasten känt och klämt så jag nästan fått tårar i ögonen så ont som det gjorde!! sen har jag fått övningar som sjukgymnasten plockade ut efter att han kände, på någotvis har det hjälpt lite som tur är :) han knäckte även min rygg på tre ställe , oj va obehagligt det var ! och kände inte någon speciellt efter men det måste ju ha gjort någon nytta ;) men vem har gett dej kryckor och tens? är det barnmorskan? jag fick tips om ett foglossningsbälte, har själv inte prövat men det ska funka! sjukgymnasten sa att man kan fråga sin barnmorska om det :)

Har ett bälte men det hjälper inget nämnvärt tyvärr, fick ett först av bm men sen fick jag ett bättre av sjukgymnasten. kryckorna och tens har jag fått låna av sjukgymnasten också! Kan inte gå nämligen, håller mig i stolar, bänkar och bordsskivor när jag tar mig fram hemma och fick kryckor så jag kan ta mig fram utomhus. Det gör att smärtan på kvällen är lite lindrigare så jag lyckas somna iaf =) min sjukgymnast har dock varken klämt eller känt, han bara hörde hur jag upplever det, såg hur jag "gick" och gett mig möjlighet att testa avlastande hjälpmedel. Dåligt med övningar och knäckande här ^^
Svar på tråden BF februari 2016