• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Mamma till två gullegrisar
    Penguinlover skrev 2015-11-04 20:18:02 följande:

Nej, det stämmer inte. 60 dagar innan BF kan man som gravid börja ta ut föräldrapenning.Du får inte föräldrapenning automatiskt, du måste ansöka om vilka dagar du vill ha ersättning för. Det kan du göra via internet eller via en blankett som du postar till försäkringskassan.

Oj så pass lång tid innan? Förstår inte vem som skulle göra det? Förlorar ju två månader med bebis då.
  • Linda8110
    Penguinlover skrev 2015-11-04 20:18:02 följande:
    Nej, det stämmer inte. 60 dagar innan BF kan man som gravid börja ta ut föräldrapenning.
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-04 20:14:29 följande:

Ja jag tänkte me de att vara inskriven där tills dess för å inte gå miste om pengar elr dagar "/ Men de ja undrade över var om de gick igång automatiskt men de kan de väl inte göre utan ja måste väl själv fylla i när jag vill gå på mamma ledigt, tänkte göre de i början av januari elr nåt isf för de jag är inskriven på måste ja va aktiv å hitta praktikplats elr så å de är ju inget ka gör de sista dagarna :p ja min bm skickade in moderskapsintyget och fick då ett papper men eftersom ja är arbetslös så var de inte de pappret ka skulle ha så ringde dit å fick ett nytt men var fel de me så efter ringt 4 ggr å dom skickat alla papper dom har så tror jag ja fick rätt nu tillslut !:)

Du får inte föräldrapenning automatiskt, du måste ansöka om vilka dagar du vill ha ersättning för. Det kan du göra via internet eller via en blankett som du postar till försäkringskassan.
    Nu låter det som om du blandar ihop föräldrapenning med gravidpenning? Eller?
  • Penguinlover
    Linda8110 skrev 2015-11-04 21:22:52 följande:

Nu låter det som om du blandar ihop föräldrapenning med gravidpenning? Eller?

Nej. På försäkringskassans hemsida står det: "Du som är gravid kan börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till den beräknade förlossningen."

Det man måste tänka på är man bara har ett visst antal dagar och tar man ut dagar före barnet är fött så innebär det att man har färre kvar att ta ut för att vara hemma med barnet.
  • Sandramammatill2

Jag tog ut två månader med mitt första barn och ska göra det denna graviditet, tråkigt när du där uppe skriver, förstår inte vem som skulle göra det? vad är det för fel på det? mitt barn föddes i juni 2014, mina första dagar plockade jag ut i april 2014 och har fortfarande dagar kvar!

• Linda8110
    Penguinlover skrev 2015-11-04 21:34:04 följande:
    Nej. På försäkringskassans hemsida står det: "Du som är gravid kan börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till den beräknade förlossningen."

Det man måste tänka på är man bara har ett visst antal dagar och tar man ut dagar före barnet är fött så innebär det att man har färre kvar att ta ut för att vara hemma med barnet.
    Okej!
    Jag hoppas få gravidpenning :)
  • Erna90
    fembusungar skrev 2015-11-05 12:51:19 följande:

Väntar mitt 6.e barn i februari

Får jag hoppa in här?

Välkommen!

En med mycket erfarenhet med andra ord
  • lillterror

Gjorde min första sf mätning idag, 26 cm i v 25+0. Det jag däremot missade att fråga min BM var är var på kurvan jag är i nuläget? Någon som har koll på detta? =)

• Jennsan84

Jag gjorde min igår och då var jag 25+6 och jag hade 24cm. Jag låg i nedre kant på mitten kurvan. Tror man kan kalla den genomsnittskurvan vilket vart helt normalt så tror du kanske ligger ganska spot on på den mitten kurvan :)

lillterror skrev 2015-11-05 15:15:10 följande:

Gjorde min första sf mätning idag, 26 cm i v 25+0. Det jag däremot missade att fråga min BM var är var på kurvan jag är i nuläget? Någon som har koll på detta? =)

• lillterror
    Jennsan84 skrev 2015-11-05 15:48:44 följande:

Jag gjorde min igår och då var jag 25+6 och jag hade 24cm. Jag låg i nedre kant på mitten kurvan. Tror man kan kalla den genomsnittskurvan vilket vart helt normalt så tror du kanske ligger ganska spot on på den mitten kurvan :)

Låter ju hur bra som helst då! Folk har kommenterat att dom tycker jag är "för liten" så jag var väldigt nyfiken på mitt mått, men missade ju att fråga hur jag låg till på kurvan, klantiga jag! =) det enda bm sa var "helt perfekt", men jag har en härlig bm som säger att allt är jättefint och perfekt så länge man själv mår bra och bäbis med såklart =)
Svar på tråden BF februari 2016