• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • zespriem
    Anonym (Småland) skrev 2015-10-30 11:53:11 följande:

Vi har också bf 17/2, första här med! Graviditetsrelaterad bäckensmärta sedan v 8, går max 6000 steg per dag inklusive på jobbet (har ett arbete där man går mycket, men har snälla kollegor som kör fram bilar och bär hjälpmedel). Kan fortfarande inte borsta tänder utan att kräkas och det senaste är att jag vaknar mitt i natten av att jag kräks plus att jag har mardrömmar hela nätterna, kan väl säga att jag inte är så utvilad på dagarna :-/

Har en massa annat med, men det känns som smågrejer jämfört med det jag nämnt. Jag har iaf lyckats att inte gå upp i vikt trots den kraftigt begränsade rörligheten, plus 1,3 kilo tom v 25!

Du skrev att kollegor bär hjälpmedel, vad jobbar du med? :) Jag är arbetsterapeut inom kommunrehab och börjar känna att det är lite tungt med bärandet :/
  • Erna90

Alltså det där med föräldraledighet och föräldrapenning...! Ingen lätt match att förstå sig på minsann! Hur har ni tänkt lägga upp det? Hur många betaldagar tar ni ut och tar ni båda ut eller bara den ena föräldern? Hur många betaldagar kan man ta utan att känna att man "slösar"? Förstått att många väljer att leva rätt snålt för att spara på dagarna?

• Anonym (Bebis)
    Erna90 skrev 2015-11-02 20:19:04 följande:

Alltså det där med föräldraledighet och föräldrapenning...! Ingen lätt match att förstå sig på minsann! Hur har ni tänkt lägga upp det? Hur många betaldagar tar ni ut och tar ni båda ut eller bara den ena föräldern? Hur många betaldagar kan man ta utan att känna att man "slösar"? Förstått att många väljer att leva rätt snålt för att spara på dagarna?

Förra gången var jag ensam och tog ut fullt ut för att vi skulle klara oss jag bebis :). Jag har lägsta nivå så kommer nog ta ut fullt den här gången med, man får helt enkelt räkna på hur mkt man behöver för att klara sig. Kan man spara dagar o ta ut ca 4 i veckan som några vänner till mig kan så är ju det kanon. Skönt o kunna va hemma längre o slippa stressa ut barnet på fsk :).

Sambon jobbar 4skift o är ledig var fjärde vecka, så han kommer använda några föräldradagar i taget ihop med ledigheten för att få längre ledighet o kunna vara hemma med oss längre på sommaren osv :).
  • minneli

Tänk på att det är första året man kan snåla, när barnet fyllt 1 måste man ta ut fem dagar i veckan.
    Jag tog 3,75 dagari veckan har jag för mig när jag snålade på som mest. Men det går ju tex att ta varannan vecka 3 dagar i veckan och varannan 4 dagar i veckan.

Idag är jag hemma med yngsta. Spände så mkt i magen och jag är verkligen komatrött.
    Det känns verkligen som att bäbisen tänjer ut magen och sparkar och håller på. Filmade magen idag då han sparkade.

Hur känns era magar?
    Går in i vecka 25 idag.

• Anonym (orolig)

Vad har ni i blodtryck nu när ni är gravida? Ja brukar ha 140 genom 70 elr nåt men nu har ja 104 genom 80.

• Erna90

Kanon med lite tips! Man vill ju försöka få ihop det så smart som möjligt. Pratade med ngn som hade haft svårt att förstå sig på det där med dubbeldagar, men måste man ta ut dem? På honom lät det som att de brann inne om man inte tog ut dem innan barnet fyllt ett men det som händer är "bara" att man inte längre kan ta dubbeldagar va? Man förlorar väl inga dagar? Så förstod jag det snarare som?

• minneli
    Erna90 skrev 2015-11-03 12:50:25 följande:

Kanon med lite tips! Man vill ju försöka få ihop det så smart som möjligt. Pratade med ngn som hade haft svårt att förstå sig på det där med dubbeldagar, men måste man ta ut dem? På honom lät det som att de brann inne om man inte tog ut dem innan barnet fyllt ett men det som händer är "bara" att man inte längre kan ta dubbeldagar va? Man förlorar väl inga dagar? Så förstod jag det snarare som?

Man förlorar inte dagarna utan man förlorar rätten att kunna ta ut dubbeldagarna bara. Så har jag förstått det. Jag har aldrig tagit ut dubbeldagar.
  • Sandramammatill2
    Erna90 skrev 2015-11-03 12:50:25 följande:

när barnet fyllt ett år får man inte ta ut dubbeldagar. Om ni menar att båda föräldrar tar ut dagar samtidigt, det får man bara innan ett år :)
  • Mamma till två gullegrisar

[quote=75932947][quote-nick]Lysmasken skrev 2015-10-28 19:54:09 följande:[/quote-nick]

Gav 500:- för den. Men hade tänkt mig 300 /quot

Tack,, men hoppar.. Fick en fin från syrran i present :)

Svar på tråden BF februari 2016