• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Mamma till två gullegrisar

Hej alla..

gjorde glukosbelastning idag och det gick fin fint :)

Nu är det bara en vecka tills jag ska till ortopeden. Får vi se vad dom beslutar sig för att göra med mina händer. .

• Lysmasken

[quote=75956249][quote-nick]Mamma till två gullegrisar skrev 2015-11-03 19:19:33 följande:[/quote-nick]LYSMASKEN --

Skulle citera ditt inlägg men blev något knasigt med det..

Hoppar väskan, då jag fick en utav min syster i present. Tack ändå :)[/

Vilken trevlig present. Hoppas du blir nöjd med den.

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
    Lysmasken skrev 2015-11-03 20:30:25 följande:

[quote=75956249][quote-nick]Mamma till två gullegrisar skrev 2015-11-03 19:19:33 följande:[/quote-nick]LYSMASKEN --

Skulle citera ditt inlägg men blev något knasigt med det..

Hoppar väskan, då jag fick en utav min syster i present. Tack ändå :)[/

Vilken trevlig present. Hoppas du blir nöjd med den.

Ingen skip hop men en annan väldigt fin ????
  • Anonym (orolig)

Hur funkar de där me föräldrapenning? Fattar ingenting. Ja har dessutom inge jobb men är ju samma för alla fast olika pengar dvs :) men som sagt hat ja fått ett papper som ja ska skicka in , sen då? Kommer ja få hem ett papper då om va mkt ja kommer då oså elr? För är inskriven i ett program på AF å där vill ja helst inte gå ut förän början av januari fall dom sänker min inkomst , men iaf hur fungerar de får man skicka in om när man vill gå på föräldra ledigt å vilka dagar å hur många p allt ? För finns ju endel som inte tar ut nånting alls så de kan ju inte f kassan bestämma lixom..men fattade bara inte hur de fungerade va som händer efter ja skicka in papper om lön oså?

• Anonym (orolig)

För jag måste väl fylla i nåt om när ja vill gå på de? För de kan väl inte gå igång automatiskt direkt dom fått in pappret?:o Å sen en sak till om ja går på mamma ledigt em måndag innan ttp räknad dä på mina dagar då som ja får? Elr räknas dagarna bara efter barnet är fött? För annars går ja ju miste om 30 dagar isf :/

Jag tror man kan börja plocka fl-dagar 2 veckor innan bf. Men sen kan man gå längre också och måste därför plocka fler dagar . Så mitt tips är att vara inskriven på AF 's program fram tills du föder. Då slipper du gå miste om dagar. Utan du börjar plocka när bebis kommit :)

Vad för papper har du fått hem?? Har du skickat in moderskapsintyget?

• Anonym (orolig)

Ja jag tänkte me de att vara inskriven där tills dess för å inte gå miste om pengar elr dagar "/ Men de ja undrade över var om de gick igång automatiskt men de kan de väl inte göre utan ja måste väl själv fylla i när jag vill gå på mamma ledigt, tänkte göre de i början av januari elr nåt isf för de jag är inskriven på måste ja va aktiv å hitta praktikplats elr så å de är ju inget ka gör de sista dagarna :p ja min bm skickade in moderskapsintyget och fick då ett papper men eftersom ja är arbetslös så var de inte de pappret ka skulle ha så ringde dit å fick ett nytt men var fel de me så efter ringt 4 ggr å dom skickat alla papper dom har så tror jag ja fick rätt nu tillslut !:)

• Penguinlover
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-11-04 19:45:42 följande:

Jag tror man kan börja plocka fl-dagar 2 veckor innan bf. Men sen kan man gå längre också och måste därför plocka fler dagar . Så mitt tips är att vara inskriven på AF 's program fram tills du föder. Då slipper du gå miste om dagar. Utan du börjar plocka när bebis kommit :)

Vad för papper har du fått hem?? Har du skickat in moderskapsintyget?

Nej, det stämmer inte. 60 dagar innan BF kan man som gravid börja ta ut föräldrapenning.
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-04 20:14:29 följande:

Ja jag tänkte me de att vara inskriven där tills dess för å inte gå miste om pengar elr dagar "/ Men de ja undrade över var om de gick igång automatiskt men de kan de väl inte göre utan ja måste väl själv fylla i när jag vill gå på mamma ledigt, tänkte göre de i början av januari elr nåt isf för de jag är inskriven på måste ja va aktiv å hitta praktikplats elr så å de är ju inget ka gör de sista dagarna :p ja min bm skickade in moderskapsintyget och fick då ett papper men eftersom ja är arbetslös så var de inte de pappret ka skulle ha så ringde dit å fick ett nytt men var fel de me så efter ringt 4 ggr å dom skickat alla papper dom har så tror jag ja fick rätt nu tillslut !:)

Du får inte föräldrapenning automatiskt, du måste ansöka om vilka dagar du vill ha ersättning för. Det kan du göra via internet eller via en blankett som du postar till försäkringskassan.
Svar på tråden BF februari 2016