• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Pennie87
    Angels dream skrev 2016-01-07 15:18:44 följande:

någon mer som har galen klåda på kvällar och nätter?

ingen som kunde känna igen smärtan jag försökte förklara i nedre delen av bäckenet?

tycker det känns som det pressar neråt stund tals.
    precis som bebis vill ännu längre ner...

och ont gör det....

Hej,

Vet inte om det är samma som jag känner i bäcken, men skulle kunna vara. Jag trodde det var någon form av sammandragning eller nåt, men beskrev känslan för BM. (Värk i nedre delen av magen/bäcken. Känns som mensvärk eller muskelvärk. Om bebis dessutom rör på sig känns trycken neråt tydligt). Hon trodde att det hörde ihop med min foglossning, och inte sammandragningar eller förvärkar.

Jag är lite fundersam över mötena med BM. Om inte jag pratar är det i princip tyst, det känns lite som att jag måste dra ur henne info. Försöker berätta om nya "krämpor och symptom" när de dyker upp ifall hon skulle reagera på att det är något ovanligt, men allt som oftast är hennes respons ungefär "Jaha..." Skulle gärna vilja ha någon respons, känns som att man sitter där och bara klagar på hur man mår utan att nån hör vad man sagt.

Har fått mer och mer ont i nedre vänstra "hörnet" av magen/livmodern. Har haft det sedan första rörelserna kändes. På UL sa de att väggarna är som tunnast just där och det gör att det känns mer. Men nu när det är mer hårdhänt aktivitet där inne är det riktigt smärtsamt, rycker till i hela kroppen och viker mig nästan om jag står när det händer. (händer några ggr om dagen)
    Förklarade även detta för henne, med responsen: "Jaha, ja...."

Någon mer som har dessa extremt känsliga punkter? (känns som att det riskerar att gå hål där efter ett tag)
  • Anonym (Ny16)
    Pennie87 skrev 2016-01-07 16:24:18 följande:

Hej,

Vet inte om det är samma som jag känner i bäcken, men skulle kunna vara. Jag trodde det var någon form av sammandragning eller nåt, men beskrev känslan för BM. (Värk i nedre delen av magen/bäcken. Känns som mensvärk eller muskelvärk. Om bebis dessutom rör på sig känns trycken neråt tydligt). Hon trodde att det hörde ihop med min foglossning, och inte sammandragningar eller förvärkar.

Jag är lite fundersam över mötena med BM. Om inte jag pratar är det i princip tyst, det känns lite som att jag måste dra ur henne info. Försöker berätta om nya "krämpor och symptom" när de dyker upp ifall hon skulle reagera på att det är något ovanligt, men allt som oftast är hennes respons ungefär "Jaha..." Skulle gärna vilja ha någon respons, känns som att man sitter där och bara klagar på hur man mår utan att nån hör vad man sagt.

Har fått mer och mer ont i nedre vänstra "hörnet" av magen/livmodern. Har haft det sedan första rörelserna kändes. På UL sa de att väggarna är som tunnast just där och det gör att det känns mer. Men nu när det är mer hårdhänt aktivitet där inne är det riktigt smärtsamt, rycker till i hela kroppen och viker mig nästan om jag står när det händer. (händer några ggr om dagen)

Någon mer som har dessa extremt känsliga punkter? (känns som att det riskerar att gå hål där efter ett tag)

Jag känner igen den typen av smärta. Det liksom drar ihop sig ovanför blygdbenet och strålar ner mot underlivet. Jag tänker att det är barnet som fixerar sig nu. Att hen lägger sig i rätt läge och kommer ner mot öppningen. Men bara gissningar för min bm är inte heller särskilt pratsam... Hoppas lite på att det är "något på gång" :)
  • zezzan81
    Pennie87 skrev 2016-01-07 16:24:18 följande:

Hej,

Men jösses vilken tråkmåns till Bm:(. Känns som någon som har tröttnat på sitt jobb och borde byta tycker jag:/. Jag känner igen de där extra ömma punkterna du pratar om, fast jag har nog haft mest på nedre höger sida. Tycker det blivit bättre nu när bebis blivit större och inte har samma utrymme att "sparka runt", är i v35 nu. Vilken vecka är du?
  • Pennie87
    zezzan81 skrev 2016-01-07 17:16:41 följande:

Men jösses vilken tråkmåns till Bm:(. Känns som någon som har tröttnat på sitt jobb och borde byta tycker jag:/. Jag känner igen de där extra ömma punkterna du pratar om, fast jag har nog haft mest på nedre höger sida. Tycker det blivit bättre nu när bebis blivit större och inte har samma utrymme att "sparka runt", är i v35 nu. Vilken vecka är du?

Hej!

Ja, det känns lite meningslöst att gå dit när man är lika vilsen efteråt. Hade en annan bm när denna var på semester, hon var mycket bättre!

Är i v 36, tror att en stor del av livmoder ligger inåt mot kroppen vilket gör det trångt för oss båda, haha. Är ganska liten så folk blir förvånade att det är beräknat till 7/2.
  • idm

Var hos min barnmorska idag, är i vecka 36 (35+3). Blodsocker och järnvägen såg väldigt bra ut. Sf-mått: 36 och bebis hjärtljud var bra. Bebis rör sig mycket och ofta. Mitt blodtryck låg däremot högt, 138/98. Jag brukar få högt blodtryck när jag är på sjukhuset då jag blir nervös när just blodtrycket ska tas. Men ett undertryck på 98 har jag då aldrig tidigare fått.

Hur som helst så fick jag ta ett urinprov som inte visade några som helst spår av äggvita. Jag kommer gå på kontroll varje vecka nu för att bm vill ha koll på mig. Min bm är väldigt bra och lugnande och sa att jag absolut inte skulle oroa mig, men om jag får väldigt ont i huvudet eller om synen börjar kännas konstig så ska jag ringa in direkt.

Någon annan som varit med om något liknande? Jag och min man gör vårt bästa för att hålla oss lugna, men det är lättare sagt än gjort. Blir lite nervös av hela situationen...

• minneli
    idm skrev 2016-01-08 14:30:57 följande:

Var hos min barnmorska idag, är i vecka 36 (35+3). Blodsocker och järnvägen såg väldigt bra ut. Sf-mått: 36 och bebis hjärtljud var bra. Bebis rör sig mycket och ofta. Mitt blodtryck låg däremot högt, 138/98. Jag brukar få högt blodtryck när jag är på sjukhuset då jag blir nervös när just blodtrycket ska tas. Men ett undertryck på 98 har jag då aldrig tidigare fått.

Hur som helst så fick jag ta ett urinprov som inte visade några som helst spår av äggvita. Jag kommer gå på kontroll varje vecka nu för att bm vill ha koll på mig. Min bm är väldigt bra och lugnande och sa att jag absolut inte skulle oroa mig, men om jag får väldigt ont i huvudet eller om synen börjar kännas konstig så ska jag ringa in direkt.

Någon annan som varit med om något liknande? Jag och min man gör vårt bästa för att hålla oss lugna, men det är lättare sagt än gjort. Blir lite nervös av hela situationen...

Mitt blodtryck var oxå lite förhöjt igår när jag var hos bm. Men jag hade med mig båda barnen oxå.... Kan ju vara lite blodtryckshöjande :)
    Men eftersom jag haft havandeskapsförgiftning innan så ska jag kolla trycket på onsdag igen.

Då jag haft havandeskapsförgiftning har jag haft molande ont i huvudet och så är det som ljusprickar överallt när man tittar.
    Ett annat symtom man kan vara uppmärksam på är om det gör ont i mitten av revbenen, längst ner och lite mot höger.

Men bara de har koll på trycket ditt och om du har äggvita i urinen så går det säkert bra.
  • Februari16

I torsdags kom han, 3 kg ren perfektion! Allt har gått bra men vi är fortfarande kvar på BB för att få igång amningen innan hemgång. Inget hade kunnat förbereda mig på den här känslan och kärleken

• Mamma till två gullegrisar
    Februari16 skrev 2016-01-10 02:44:40 följande:

I torsdags kom han, 3 kg ren perfektion! Allt har gått bra men vi är fortfarande kvar på BB för att få igång amningen innan hemgång. Inget hade kunnat förbereda mig på den här känslan och kärleken

Stort grattis kära du :))) skönt att ni mår bra. Njut nu för fullt :)
  • lillterror
    idm skrev 2016-01-08 14:30:57 följande:

Har inte varit med om samma, men vill bara säga att vi håller tummarna här borta och hoppas det bara var en extra stressig dag som påverkade trycket! Tycker du ska försöka lyssna på din bm som har såpass bra erfarenhet av sånt här =) försöka i den mån du kan iaf, förstår ju att tankarna börjar fara omkring i huvudet.. är ni färdiga med allt boande i hemmet om det skulle bli av tidigare? :)
Svar på tråden BF februari 2016