• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • lillterror
    Anonym (Småland) skrev 2016-01-11 10:42:01 följande:

Vi har en resesäng (med riktig madrass) som spjälsäng för barnet. Den har stått uppställd i över en månad för att katten och hunden (hundarna egentligen, min bror har två) vänja sig vi den, går in i v 36 på onsdag. Vi har haft problem med att katten markerar tidigare så vi tänkte att det är bäst att de vänjer sig vid de nya prylarna utan barnets doft på. Barnvagnen står också uppställd med liggdelen i. Lite otur att hunden precis börjat löpa, finns en ganska stor risk att katten börjar markera igen... :-/

Katten var i början nyfiken på sängen men har inte försökt hoppa upp i den, nu gillar han bara att ligga under den, så får vi se hur det går när barnet är på plats

Våra två katter är inga som markerar alls som tur är, men ena tycker om att bädda ner sig där det ser inbjudande ut =) läst att folk bäddar med folie först om katten inte vill låta sängen vara, det kanske vore ett alternativ i vårt hem om lillan är för intresserad :) får nog överlägga detta med sambon sen igen känns det som. Se vad som kan passa oss bäst =)
  • jesspett

Ett tips angående katt och spälsäng är att ha en sänghimmel över sängen. Blir inte lika lätt att hoppa in i sängen och lägga sig då, dock struntade vår ena katt i att det blev lite meckigt, hon hoppade upp och trampade ner sänghimlen ibland men hon låg där betydligt mycket mer sällan när sänghimlen var stängd än när den var öppen. =)

• minneli
    Anonym (Småland) skrev 2016-01-11 12:37:26 följande:
    Vi visar bara katten stället där han inte får vara och fräser till, då vet han att han inte får vara där. Sprayar inte på katten då det är så elakt, han hatar vatten, dessutom leder det bara till att han protesterar när vi inte är hemma då ska han markera att han minsann får vara där så länge vi inte ser. För vår del funkar det mycket bättre med att vänja honom vid prylarna utan vatten eller citronspray då dessa bara leder till att han börjar markera. Vi är lika envisa som katten men han är "herren på täppan" när vi inte är hemma, och därmed alltid vinner. Funkar bättre att kompromissa med honom. Nej, han är inte som andra katter! Han tror att han är en hund och är dessutom kär i en annan hund

Hade vi kört med vatten så hade han garanterat "satt sin doft" i sängen :-/

Ett tips vi fick av veterinär är att ge katten Zylkene, "ges till katter inför ovanliga situationer eller före tillfällen så som förändringar i miljön, att bli lämnad, nya människor eller djur... eller när djurets rutiner ändras". Funkat väldigt bra vid resor tidigare (tycker inte om att åka bil) och han får det nu inför barnets ankomst. Zylkene är baserat på komjölk och är ett kosttillskott, så katten blir inte drogad av oss :-P
    Mina katter markerar aldrig utan det är just det att jag inte vill att de hoppar ner i sängen och riskerar att hoppa på bäbisen, ligga på/nära bäbisen eller att de hårar ner.
    Lite vatten upplever jag inte är elakt, det är ju bara litegrann. Vi kan oxå göra ett ljud typ "fräsa" och då brukar de förstå, men just med spjälsängen vill jag vara säker att de inte hoppar ner i.
  • lillterror
    jesspett skrev 2016-01-11 13:08:45 följande:

Ett tips angående katt och spälsäng är att ha en sänghimmel över sängen. Blir inte lika lätt att hoppa in i sängen och lägga sig då, dock struntade vår ena katt i att det blev lite meckigt, hon hoppade upp och trampade ner sänghimlen ibland men hon låg där betydligt mycket mer sällan när sänghimlen var stängd än när den var öppen. =)

Det lät inte alls tokigt! Är ju dessutom väldigt fint med sänghimmel! =)
  • jesspett
    lillterror skrev 2016-01-11 15:33:52 följande:
    Det lät inte alls tokigt! Är ju dessutom väldigt fint med sänghimmel! =)
    Eller hur? =) O dessutom skyddar det ju mot myggen när de behagar vakna och smita in i bostaden!
  • Anonym (Bf feb)

Är i vecka 35+2.. Fick väldigt mkt sammandragningar igår kväll och typ magknip på vänster sida? Hade svårt att hitta någon skön position, magen gjorde ont vid rörelse. Under natten vaknade jag av ondare (mer än tidigare sammandragningar) värkar.. Kan det vara förvärkar? Någon som känner igen sig? Har nämligen aldrig haft ont tidigare i graviditeten

• Jennsan84
    Anonym (Bf feb) skrev 2016-01-12 08:44:22 följande:

Är i vecka 35+2.. Fick väldigt mkt sammandragningar igår kväll och typ magknip på vänster sida? Hade svårt att hitta någon skön position, magen gjorde ont vid rörelse. Under natten vaknade jag av ondare (mer än tidigare sammandragningar) värkar.. Kan det vara förvärkar? Någon som känner igen sig? Har nämligen aldrig haft ont tidigare i graviditeten

Jag hade också massor av sammandragningar igår. Som mensvärk samt att magen kändes jättestor. Hittade ingen bra position. Låg, satt och stod upp om vartannat. Fick även stickningar där nere. Väldigt obehagligt. Jag är 35+5 så vi är nästan samma.
  • jesspett
    Anonym (Bf feb) skrev 2016-01-12 08:44:22 följande:

Har haft precis samma sak igårkväll och nu på morgonen, jag kan dock inte härröra magknipen till vänster sida utan snarare i övre delen av magen. Har ingen aning om vad det är eller vad det beror på. Det har varit mycket mer liv på bebisen också vilket känns lite oroande, bör kanske ringa in och höra med bb vad de har för idéer om vad det kan vara? Är i v 36+1
  • Anonym (Bf feb)
    Jennsan84 skrev 2016-01-12 09:04:44 följande:

Jag hade också massor av sammandragningar igår. Som mensvärk samt att magen kändes jättestor. Hittade ingen bra position. Låg, satt och stod upp om vartannat. Fick även stickningar där nere. Väldigt obehagligt. Jag är 35+5 så vi är nästan samma.

Ja visst är det obehagligt! Har ringt mvc och de ska snart ringa upp. Är inte orolig egentligen men sambon tyckte det var nödvändigt.. Jobbar du fortfarande? Jag valde att stanna hemma idag, var igång en del igår (stor skillnad mot under julledigheten hehe) så kanske var det som satte igång det.
  • Anonym (Bf feb)
    jesspett skrev 2016-01-12 09:06:30 följande:

Har haft precis samma sak igårkväll och nu på morgonen, jag kan dock inte härröra magknipen till vänster sida utan snarare i övre delen av magen. Har ingen aning om vad det är eller vad det beror på. Det har varit mycket mer liv på bebisen också vilket känns lite oroande, bör kanske ringa in och höra med bb vad de har för idéer om vad det kan vara? Är i v 36+1

Ring in och hör, under mitt monstergooglande igår kväll kunde visst smarta i övre delen av magen vara havandeskapsförgiftning. Vill absolut inte skrämmas men kanske skönt att bara höra med dem.
Svar på tråden BF februari 2016