• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • idm
    minneli skrev 2016-01-10 21:35:00 följande:

Jag har fött innan och inte fått problem med underlivet. Jag har inte spruckit något, det är ju väldigt individuellt hur det går och så men att tex lyssna på barnmorskan när hon säger att man ska pausa i krystningarna tror jag hjälper.

Efter första förlossningen fick jag iof äta järntabletter för jag förlorade så mkt blod och då fick jag hemorojder. Inte kul!

Angående kläder så har jag ingen tjockare overall när de är så små. I babyskyddet ska de ändå inte ha så mkt på för då fungerar bältet sämre. Där har jag som mest en sådan overall från pop.. Undra om det heter vindfleece, men sådana flärpar som man kan vika över armar och ben. Sen tar jag en eller två filtar över beroende på väder. Olika tjocka mössor, vantar och tossor. I vagnen har jag en voksipåse och klär bäbisen beroende på vädret.

Är i vecka 35 på tisdag. Ni som är runt den veckan, har ni monterat spjälsängen?

Vad skönt att du inte haft några problem med underlivet efteråt :) Jag är nog lite nojig över att spricka samt avslaget efter förlossningen. Tanken på att gå med en binda som fylls med blod gör mig illamående, usch. Hoppas att man har turen att det går över hyfsat snabbt :)

Ja, vi har med köpt en vindfleeceoverall från polarn och pyret :)

Jag går in i vecka 37 på tisdag och sängen den har stått monterad i veckor, haha. Helt i onödan,men både jag och min man var ivriga på att få iordning något som påminner om att vi faktiskt ska bli föräldrar :)
  • zezzan81

Jag har fött innan och inte fått problem med underlivet. Jag har inte spruckit något, det är ju väldigt individuellt hur det går och så men att tex lyssna på barnmorskan när hon säger att man ska pausa i krystningarna tror jag hjälper.

Efter första förlossningen fick jag iof äta järntabletter för jag förlorade så mkt blod och då fick jag hemorojder. Inte kul!

Angående kläder så har jag ingen tjockare overall när de är så små. I babyskyddet ska de ändå inte ha så mkt på för då fungerar bältet sämre. Där har jag som mest en sådan overall från pop.. Undra om det heter vindfleece, men sådana flärpar som man kan vika över armar och ben. Sen tar jag en eller två filtar över beroende på väder. Olika tjocka mössor, vantar och tossor. I vagnen har jag en voksipåse och klär bäbisen beroende på vädret.

Är i vecka 35 på tisdag. Ni som är runt den veckan, har ni monterat spjälsängen?

Är i v 36 på onsdag och vi köpte en baby Bedside Crib via blocket för några veckor sedan som var färdigmonterad. Vill ha henne bredvid mig men har 2 till att ta hänsyn till så då känns det bra att enkelt kunna lägga henne i sin säng men ändå nära. De 2 större sover oftast i sina sängar men kommer till oss i bland:)
  • minneli
    zezzan81 skrev 2016-01-10 22:17:22 följande:
    Är i v 36 på onsdag och vi köpte en baby Bedside Crib via blocket för några veckor sedan som var färdigmonterad. Vill ha henne bredvid mig men har 2 till att ta hänsyn till så då känns det bra att enkelt kunna lägga henne i sin säng men ändå nära. De 2 större sover oftast i sina sängar men kommer till oss i bland:)
    Våra två kommer också till oss på natten så jag vet inte hur vi ska få plats. Yngsta kommer jämt och äldsta ibland.
    Funderar på babynest?
  • lillterror
    idm skrev 2016-01-10 16:57:39 följande:

Min rygg bråkar endast om jag sitter för rakt längre än 10 minuter. Exempelvis i bilen. Får då ont under högra skuldran. Jag är med tacksam över att inte ha fler jobbigheter. Fast ibland trycker bebis ut sig på konstiga ställen som gör att jag rycker till. Han trycker ofta upp sig mellan revbenen och lämnar en smärta där som påminner om ett ömt blåmärke.

Vi har tvättat upp allt och är mitt i bäddningen till vagnen, haha. Vi har lakan, kudde, ullpläd, åkpåse, filtar, täcke osv och vet inte alls vilket vi ska använda osv, haha. Tillslut kommer vi nog fram till ett vinnande koncept.

På tal om mössa så behöver vi nog köpa ett par tunnare vantar. Har nog bara lite "tjockare" från pop :)

Under högra skuldran får jag ont om jag ligger tokigt utan stöd i soffan :) men trycker så gör min bäbis också, min mage är nästan fyrkantig upptill Tack vare det. Fötterna trycker och pressar höger sida av revbenen, medan rumpan pressar vänstra. Men jämfört med foglossningen så är det ingenting att inte få ha revbenen för mig själv känner jag =)

Ojojoj! Vagnen har jag inte ens börjat med! Kommer nog inte göra det innan bäbis är hemma heller =) men som det känns just nu så lutar det åt att bädda med åkpåse. Men får man en bäbis som vill upp i tid och otid känns det smidigare med ullpläd och täcke eftersom man då klär lager på lager på ett annat sätt. Hmm =) det är ju inte bara bara detta nej :)
  • zezzan81
    minneli skrev 2016-01-10 22:29:48 följande:

Våra två kommer också till oss på natten så jag vet inte hur vi ska få plats. Yngsta kommer jämt och äldsta ibland.

Funderar på babynest?

Babynest är nog jättebra att ha, kommer nog skaffa det med. Är inne på att försöka sy ett själv men får se, jag är ju inte duktig på sånt direkt men tänkte att det kunde vara ett bra tidsfördriv.
  • Lysmasken

Tänkte montera ihop spjälsängen idag. Är i v34 ( 33+2).
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • lillterror

Jag går in i v36 på tisdag, men än står spjälsängen så fint i sin kartong i källaren =) vi har pratat om att montera och bädda först när vi mer eller mindre kommer hem från BB, men så är jag lite osäker på om det är "rätt". Vårt problem här är att vi har katter, och jag vet inte hur dom kommer reagera på spjälsäng och bäbis. Om vi monterar spjälsängen redan nu hinner dom ju lära sig att sängen är ajabaja, men vette tusan om dom är så intresserade av sängen sen ändå när det ligger en bäbis där i.. Hmm. .
  • Anonym (Småland)
    lillterror skrev 2016-01-11 10:26:08 följande:

Jag går in i v36 på tisdag, men än står spjälsängen så fint i sin kartong i källaren =) vi har pratat om att montera och bädda först när vi mer eller mindre kommer hem från BB, men så är jag lite osäker på om det är "rätt". Vårt problem här är att vi har katter, och jag vet inte hur dom kommer reagera på spjälsäng och bäbis. Om vi monterar spjälsängen redan nu hinner dom ju lära sig att sängen är ajabaja, men vette tusan om dom är så intresserade av sängen sen ändå när det ligger en bäbis där i.. Hmm. .

Vi har en resesäng (med riktig madrass) som spjälsäng för barnet. Den har stått uppställd i över en månad för att katten och hunden (hundarna egentligen, min bror har två) vänja sig vi den, går in i v 36 på onsdag. Vi har haft problem med att katten markerar tidigare så vi tänkte att det är bäst att de vänjer sig vid de nya prylarna utan barnets doft på. Barnvagnen står också uppställd med liggdelen i. Lite otur att hunden precis börjat löpa, finns en ganska stor risk att katten börjar markera igen... :-/

Katten var i början nyfiken på sängen men har inte försökt hoppa upp i den, nu gillar han bara att ligga under den, så får vi se hur det går när barnet är på plats
  • minneli

Jag har också katter. Innan bäbisen kommer så har jag en sån blomspray (?) med vatten på sängbordet. Så sprutar jag på katterna när jag ser att de är sugna på att hoppa i. Alltså precis då de tänker hoppa.

Ett annat tips är att lägga ballonger i spjälsängen så hoppar de en gång vill de inte göra det igen :P Det har jag aldrig prövat själv men blomsprutan har fungerat bra de tidigare gångerna iaf.

• Anonym (Småland)
    minneli skrev 2016-01-11 11:56:01 följande:

Jag har också katter. Innan bäbisen kommer så har jag en sån blomspray (?) med vatten på sängbordet. Så sprutar jag på katterna när jag ser att de är sugna på att hoppa i. Alltså precis då de tänker hoppa.

Ett annat tips är att lägga ballonger i spjälsängen så hoppar de en gång vill de inte göra det igen :P Det har jag aldrig prövat själv men blomsprutan har fungerat bra de tidigare gångerna iaf.

Vi visar bara katten stället där han inte får vara och fräser till, då vet han att han inte får vara där. Sprayar inte på katten då det är så elakt, han hatar vatten, dessutom leder det bara till att han protesterar när vi inte är hemma då ska han markera att han minsann får vara där så länge vi inte ser. För vår del funkar det mycket bättre med att vänja honom vid prylarna utan vatten eller citronspray då dessa bara leder till att han börjar markera. Vi är lika envisa som katten men han är "herren på täppan" när vi inte är hemma, och därmed alltid vinner. Funkar bättre att kompromissa med honom. Nej, han är inte som andra katter! Han tror att han är en hund och är dessutom kär i en annan hund

Hade vi kört med vatten så hade han garanterat "satt sin doft" i sängen :-/

Ett tips vi fick av veterinär är att ge katten Zylkene, "ges till katter inför ovanliga situationer eller före tillfällen så som förändringar i miljön, att bli lämnad, nya människor eller djur... eller när djurets rutiner ändras". Funkat väldigt bra vid resor tidigare (tycker inte om att åka bil) och han får det nu inför barnets ankomst. Zylkene är baserat på komjölk och är ett kosttillskott, så katten blir inte drogad av oss :-P
Svar på tråden BF februari 2016