lillterror skrev 2016-03-02 06:33:46 följande:
Bf +14! Jaja någon ska ju bli överburen också, verkar som att jag tar på mig den rollen =)
Hoppas allt har gått bra zespriem!!
Hur går det för dig, lillterror?
Nu har jag landat lite så jag tillräckligt med ro för att skriva ner lite om min förlossning.
Jag blev igångsatt i 40+2 och hade för ont av foglossningen för att orka oroa mig inför förlossningen, den skulle ju bli min räddning. Sattes igång med en Bard-ballong, var då öppen 1 cm, tappen var 3 cm lång och helt bakåttippad. Det gick undan, värkarna satte igång med en gång. Ballongen var ute vid första dragningen 3,5 timme senare, då öppen 3 cm, tappen var 2.5 cm lång och fortfarande helt bakåttippad. Då tog man hinnorna, gjorde ont som satan då tappen var "felriktad", i stort sett det enda som gjorde ont (förutom när läkaren blåste upp Bard-ballongen i tappen och foglossningen!). Värkarna satte igång igen på riktigt men gjorde fortfarande inte ont. Efter en timma satte de in värkstimulerande för jag tyckte att värkarna kändes för lite, 3 timmar senare var jag öppen 6 cm och tappen utplånad. Där någonstans började foglossningen känns av på riktigt och den enda vilan jag fick var under värkarna då huvudet pressades ner och stabiliserade något. Här bad jag om EDA vilket tog över en timma då läkaren fastnade med en annan patient, foglossningen blev värre och värre och till slut låg jag i sängen och skakade av smärta. Jag som tänkte röra på mig och gå för att underlätta för bebisen att tränga ner men istället bar benen inte mig. När jag väl fick EDAn (5 försök tog det, 1,5 minuter mellan "toppen" på värkarna så det var inte lätt att sitta still så länge) så var det rena himmelriket!
Ytterligare en timma senare ringde mannen på bm efter att jag känt ett tryck neråt, det är en konstig känsla att vara bajsnödig fast ändå inte. Bm kollade och då var jag öppen 10 cm och bebisen hade trängt ner i bäckenet, det var dags att börja jobba. En annan bm tillkallades för att sätta pudendusblokad, hon kom med en gång och hann sätta den på vänster sida, de tryckte tillbaka bebisens huvud. När hon skulle sätta den på höger sida skrek jag "bort med nålen, nu kommer hon!" Så det blev en ensidig bedövning. De var 3 bm som var med, de höll tillbaka riktigt bra och hon var nästan ute innan jag ens hade börjat krysta! Jag fick krysta försiktigt en gång och så var huvudet ute, en försiktig krystningar till så var hon född! Hon föddes med vidöppen hjässbjudning, men totalt tog hela utdrivningsskedet 17 minuter, allting gick jättesmidig och jag behövde inte "ta i" en enda gång. Bm sa till mig att krysta igen för att få ut moderkakan, hann inte ens börja innan den var ute. Vi ville ha sen avnavling men moderkakan hann ut innan avnavlingen så den blev enligt bm ovanligt sen! Jag sprack lite, ganska långt bak men bara ett par ytliga sprickor, vilket inte är konstigt med tanke på positionen hon föddes i. Läkare och bm hjälptes åt att sy och tog riktigt god tid på sig så att det skulle bli bra, viket det blev för det sved inte ens när jag kissade sen
Trots igångsättning så blev det bästa möjliga utgång och jag ser på förlossningen som en underbar upplevelse. 11 timmar totalt tog det och det enda jobbiga var foglossningen, allting gick så smidigt. Vi var mentalt förberedda på en lång förlossning pga igångsättning, och när vi kom in fick vi dessutom veta att hon låg i vidöppen hjässbjudning vilket brukar göra att förlossningarna riskerar att bli riktigt utdragna och avslutas med tång/sugklocka eller KS men ändå så gick allting som på räls! Det var underbar stämning på rummet och alla skämtade och var glada trots smärta, tidig morgon och sömnbrist. Det kan bli riktigt bra även om man sätts igång, så jag håller tummarna för dig lillterror!