• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • lillterror
    ondar skrev 2016-02-29 08:12:38 följande:

Ja fy, förstår att det inte är superlätt o va på topp jämt med sabla foglossning, va också sjukskriven fr v 20 sist pga det o är djupt tacksam att jag slapp bli så dålig den här gången, det tär verkligen på en!

Jag berättade för storebror att jag väntade bebis när ja va i v9 o strax efter såg vi på Lennart Hellströms film "livets mirakel" för att han skulle förstå vad slm hände i min kropp o så har han följt min gravidapp på telefonen, fått räkna ner till BF, var med under ett ultraljud o fick se bebis osv. Försöker bjuda in honom mycket, men inga barnböcker eller så om syskon, han är väldigt "teknisk" för sin ålder, kan ha med autismen att göra, så bilder på embryon osv har passat honom bättre :). Vi har vänner vars barn blrjar bli runt 9månader nu så han har hängt med lite i hur de ammas och har delgivit mig massa information i ämnet ;) han kommer nog bli en sju tusan storebror vår lilla bråkstake :).

Jag märkte faktiskt ingenting med storebror, ja tror ja hade några sammandragning ibland men det va också allt. O hade inte öppnat mig något alls 9dagar över tiden när de satte igång o öppnade mig inget under de tredagarna heller så hamnade aldrig i någon latensfas.

Idag suger det o hugger som fasiken i hela underlivet samtidigt som jag har sammandragningar, sambon har gissat på ett skottårsbarn hela tiden så vi får väl se :). Vi hängde med några vänner igår som själva var på övertid men fick dagen efter vi var med dem i våras, så kan ju hoppas de satte igång mig istället nu ;). Våra tre barn härjar rätt rejält ihop så min gangster kanske blir sugen på att komma ut o joina han med.

Men oj va spännande med slemmis! Tycker verkligen ni skulle förtjäna er en skottårsbebis idag! Du fick inte så ont av hinnsvepningen heller va? Det har jag fattat som ett gott tecken. Det låter ju helt klart som att värkarna gör nytta, tänk om man ändå hade en lucka så man kunde kika efter själv hur det går, haha.upplever du att du behöver "andas" dig igenom förvärkarna? Har läst många som verkar ha haft extermt onda förvärkar å riktigt så ont har inte mina gjort så vet inte om man vågar tro att de gör någon nytta, även om de emellanåt vart ganska regelbundna.

Åh va härligt med vuxna som kan samarbeta som vuxna! Låter fantastiskt bra för alla parter, va gott för barnen att växa upp under sådana premisser :).

Förstår att du inte ville va bonus igen efter det där :( , så tråkigt när man inte kan sätta barnet/barnen först ist för att bry sig om gruff o bitterhet.

Ååååh har det varit såpass skillnad i foglossningen mellan dina graviditeter? Det ger mig faktiskt lite hopp! Har känt att detta högst troligen blir enda barnet just för att graviditeten har varit sådan som den varit. Vet att det är värt det i slutändan, givetvis, men det här tillståndet är ju inget som lockar igen :)

Vad mysigt det lät! Och härligt att han vill följa med i utvecklingen och dessutom lära dig ett och annat om amning ;) låter som en underbar liten grabb! Han kommer nog ta till sig rollen som storebror på fullaste allvar :)

Bonusen har redan ett lillasyskon hos sin mamma. En lillebror, så nu hoppas han lite på en lillasyster så han har en av varje- sen får det räcka anser han! Får se hur det blir med det ;)

Ja men då blir det ändå lite som "första gången" för dig på det planet också då :) hoppas och håller tummarna för att hugget och sammandragningarna innebär en början för dig nu då! Hade ju varit rätt häftigt med ett skottårsbarn =D

Det lilla av slemproppen som kom I fredags verkar tyvärr varit den enda utdelningen min hinnsvepning gav. Hade en del förvärkar men allt har dessvärre lugnat ner sig igen. Tror det hade gjort gott med en svepning till idag, men har ingen mer tid hos bm innan igångsättning på fredag.. men själva svepningen kändes inte det minsta, annat än i höfterna då =)

Mina förvärkar har absolut inte gjort så ont. Jag har normalt extrema mensvärkar, och i jämförelse med dom så är detta ingenting än så länge :) däremot har jag börjat öva mig på att andas igenom dom, så jag får kläm på avslappning innan förlossningen :) när det är som mest "intensivt" har jag väl haft fyra inom 30 minuter, sen blir det några lugna timmar igen. Men den där luckan du pratar om för att se om något händer- den är något jag också önskar mig ;) smidigt om sambon hade haft kunskapen att känna efter hur öppen man är osv! Om man märker att det går åt rätt håll hade dagarna känts så mycket bättre =)
  • zespriem
    Lysmasken skrev 2016-02-29 06:42:00 följande:

Uppdatering:

Det var slemproppen som gick. Vattenavgång kl 17:20. Inne på fl kl 18:40. Föddes en tjej kl 22:14 med en vikt på 3510 g & 53 cm lång.

Sovit mindre än 1 timme då man delar rum. Har inte grannen snarkat så har hennes bebis skrikit konstant.

Åh vad härligt! Stort grattis!! :D
  • Lysmasken
    zespriem skrev 2016-02-29 16:11:40 följande:

Åh vad härligt! Stort grattis!! :D

Tack så mycket
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Mamma till två gullegrisar

God kväll alla.

Grattis lysmasken och Småland :)

Och tack ni som gratulerat oss :)

Blev ju inlagd i lördags för igångsättning. Fick en sorts tampong med medel i sidan. Sen skulle vi sova där. Började redan få värkar på kvällen men runt 03 så hade jag värkar som jag kände av ordentligt. .

Låg inne rätt länge på rummet och andades mig igenom värkarna. Vid 14 så ville jag in på förlossningsrumnet. Badade en stund och vid 14.30 så togs hinnorna och jag började med lustgasen.

Blev väldigt intensivt och när hinnorna togs var jag öppen 6 ungefär. Hade så ont och bad om epidural trots att jag är rädd för den sprutan. Bestämde mig för att vänta en liten stund. Var öppen 8 cm vid 15.30 och jag hade nästan panik för jag ville trycka på. Och tre krystningar senare var han ute. Huvudet brukar ju komma ut först och sen kroppen vid annan värk men han kom hela han vid min sista värk. Han bara ploppade ut. Jag kunde inte hålla emot. Så det var intensivt och smärtan var olidlig. Men det gick ändå bra :)))

Tänkte egentligen åka hem idag men blåsljud upptäcktes vid läkarkontrollen. Så pappa åkte hem till syskonen och läkaren vill lyssna imorgon igen. Hon trodde inte det var nått för han har fin färg och andas fint.. svalt fostervatten så jag får ha lite koll så han inte får det i halsen när det kommer upp. Men överlag så mår vi jättebra. .. :))

• Lysmasken
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-02-29 23:24:21 följande:

God kväll alla.

Blev ju inlagd i lördags för igångsättning. Fick en sorts tampong med medel i sidan. Sen skulle vi sova där. Började redan få värkar på kvällen men runt 03 så hade jag värkar som jag kände av ordentligt. .

Låg inne rätt länge på rummet och andades mig igenom värkarna. Vid 14 så ville jag in på förlossningsrumnet. Badade en stund och vid 14.30 så togs hinnorna och jag började med lustgasen.

Blev väldigt intensivt och när hinnorna togs var jag öppen 6 ungefär. Hade så ont och bad om epidural trots att jag är rädd för den sprutan. Bestämde mig för att vänta en liten stund. Var öppen 8 cm vid 15.30 och jag hade nästan panik för jag ville trycka på. Och tre krystningar senare var han ute. Huvudet brukar ju komma ut först och sen kroppen vid annan värk men han kom hela han vid min sista värk. Han bara ploppade ut. Jag kunde inte hålla emot. Så det var intensivt och smärtan var olidlig. Men det gick ändå bra :)))

Tänkte egentligen åka hem idag men blåsljud upptäcktes vid läkarkontrollen. Så pappa åkte hem till syskonen och läkaren vill lyssna imorgon igen. Hon trodde inte det var nått för han har fin färg och andas fint.. svalt fostervatten så jag får ha lite koll så han inte får det i halsen när det kommer upp. Men överlag så mår vi jättebra. .. :))

Tack & grattis själv.
  • lillterror

Bf +13! Det första sambon sa nu på morgonen var "älskling, vet du vad det är för dag idag? Det är en dag närmare förlossning och bebis." Gav mig en mycket bra start på dagen =)

Är däremot mer eller mindre livrädd för igångsättning så hoppas pyret snart vill ut!

Mamma till två gullegrisar-

Det lät riktigt intensivt ja! Vilken häftig berättelse och upplevelse! Hoppas blåsljudet är borta idag och att ni får komma hem =)

• zespriem
    lillterror skrev 2016-03-01 06:28:53 följande:

Bf +13! Det första sambon sa nu på morgonen var "älskling, vet du vad det är för dag idag? Det är en dag närmare förlossning och bebis." Gav mig en mycket bra start på dagen =)

Är däremot mer eller mindre livrädd för igångsättning så hoppas pyret snart vill ut!

Mamma till två gullegrisar-

Det lät riktigt intensivt ja! Vilken häftig berättelse och upplevelse! Hoppas blåsljudet är borta idag och att ni får komma hem =)

Det har han så rätt i, varje dag är en dag närmare bebis! <3

Vad är det som skrämmer dig med igångsättning? Ofta kan det ju vara väldigt likt en förlossning med spontan start, din kropp borde ju vara ganska redo vid detta laget dessutom.

Jag fortsätter ha nästan ständig molvärk i mage, rygg och lår + massa sammandragningar. Men inte mer än så. Det är drygt att gå över tiden, gick ju över 15 dagar med sonen, men jag hade inte ont under tiden :/ Nu har jag ont, blivit av med slempropp samt fått liten blödning. Så jag tror liksom hela tiden att jag är nära. Men det kan väl lätt dröja iaf en vecka till. Suck :( Ska till bm idag, ska be henne göra en koll.
  • zespriem

Fint att få höra om din förlossning Mamma till två gullegrisar! Låter som en bra förlossning :) Hoppas ni får komma hem snabbt.

• Lysmasken
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-02-29 23:24:21 följande:

God kväll alla.

Glömde ju skriva då tösen skrek som mest inatt.

Jag tror oxå att min kom ut hela hon vid den sista krystvärken, den tog aldrig slut

Hade knappt någon paus mellan värkarna. Hade tydligen fullt pådrag oxå på salen med bm, uskor och läkare. Låga hjärtljud, jag som försvann ( helt väck var jag). Fick 2 pvk ( nålar) och bricanyl. Jädra vad jag låg & skakade. Typ det enda jag minns & den sista krystvärken.
  • lillterror
    zespriem skrev 2016-03-01 06:46:38 följande:

Det har han så rätt i, varje dag är en dag närmare bebis! <3

Vad är det som skrämmer dig med igångsättning? Ofta kan det ju vara väldigt likt en förlossning med spontan start, din kropp borde ju vara ganska redo vid detta laget dessutom.

Jag fortsätter ha nästan ständig molvärk i mage, rygg och lår + massa sammandragningar. Men inte mer än så. Det är drygt att gå över tiden, gick ju över 15 dagar med sonen, men jag hade inte ont under tiden :/ Nu har jag ont, blivit av med slempropp samt fått liten blödning. Så jag tror liksom hela tiden att jag är nära. Men det kan väl lätt dröja iaf en vecka till. Suck :( Ska till bm idag, ska be henne göra en koll.

Nej det är dels alla skräckhistorier om att igångsättning ofta är mer smärtsam och utdragen än en naturlig start, särskilt för förstföderskor. Sen har jag även hoppats på att klara mig så länge som möjligt utan medicinsk smärtlindring och det är under igångsättningar flest skriker efter eda ;) haha! Jättelöjligt, jag vet, men tankarna snurrar ändå =) sen hade jag väl aldrig trott att jag skulle vara en av dom som sätts igång pga överburenhet så det är lite att bearbeta =) nu är jag visserligen inte överburen innan torsdag men det är bra nära nu! Ska sätta mig och läsa om BRA erfarenheter kring igångsättning och förbereda mig mentalt =) och som du säger så är min kropp hyfsat redo, bm har konstaterat mogen tapp och öppen 1 cm i förra veckan, så det är ju på rätt väg!

Åh hoppas molvärken och blödningen är ett starttecken för dig nu! När har/hade du bf? =)
Svar på tråden BF februari 2016