• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • Anonym (!)
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-25 11:10:10 följande:
    Bullshit. Tycker det är så fel av er. Ingen har för stor för en kondom. Man kan liksom trä en kondom över huvudet så tänk lite. Fyfan för dig och använda abort som preventivmedel.
    Så det hade varit okej för dig om du blivit gravid en tredje gång och sjukvården nekat dig abort med motiveringen "du har redan gjort två aborter så du borde hittat ett bättre preventivmedel vid det här laget"?
  • Anonym (ö)

Ts, hur kan man välja att bli mamma när man inte har något att tillföra ett barn? När man är trångsynt, ignrant och fördomsfull?

• Anonym (J)

Jag anser att vi absolut ska ha fri aborträtt i Sverige. Jag, som väldigt många andra, använder såklart skydd, men skulle det någon gång brista (är ju trots allt inte 100% säkert) så skulle jag också göra abort. Jag tycker att det funkar hur bra som helst som vi har det nu!
    Skulle man ta bort aborträtten hade folk gjort det illegalt istället vilket bara hade orsakat dödsfall och skador. 

Vill man inte/är inte redo för barn/våldtas osv, så måste det finnas!! Varför tvinga någon att genomlida en graviditet och förlossning som verkligen inte vill? Jag hade hellre hoppat framför ett tåg än att genomgå det iaf!

• Anonym (anonym)

Det spelar ingen roll om någon gör en abort per kvartal under massor av år majoriteten av de som aldrig lär sig att använda preventivmedel på rätt sätt lider av någon form av ohälsa eller är lågbegåvad så de skulle inte kunna ta hand om sig själva på rätt sätt under en graviditet eller kunna ta han om ett barn.

Med tanke på att ca 20 000 barn i Sverige befinner sig i familjehem år efter år för att de fötts av föräldrar som inte kan ta hand om den så borde fler göra abort.

• josanders
    Ellyn skrev 2015-05-25 13:50:50 följande:

Har aldrig genomgått abort, lyckligtvis. För mig är abort okej om det finns synnerliga skäl, t.ex. att barnet är skadat eller vid incest. Vi måste tillåta abort i Sverige för alternativet vore värre!

Men den där lille djävulen på min axel skriker ändå högt när jag läser vissa inlägg här. Ååååh vad jag önskar att det ändå kunde finnas vissa begränsningar och att gränsen för när abort kan ske "hur-som-helst" skulle sänkas. Som i något fall att genomgå 6 aborter för samma kvinna?!?!? Att skylla på att det är fel tid i livet eller att man inte orkat/kunnat/hunnit/kommit ihåg att skydda sig är svindåliga skäl att avsluta ett liv på, men okej en gång (kanske) bara för att vi lever i en demokrati där folk måste få bestämma över sina egna liv. Men att hamna i samma sits två gånger? Tre? Helt jäkla ofattbart.

Nu är vi där igen. Det luktar dålig kvinnosyn över hela det här inlägget.

citerar en smart vän: 

"Jag har gjort 3 aborter. Samtliga i ansvarslöst sammanhang (1. Slarvat med piller. 2. Skitfull och skyddslöst. 3. Skyddslöst. Ammade så chansade).
    Hoppsan Kerstin liksom. Inte kul, men tack för valmöjligheten alla fantastiska kvinnor som kämpade för att detta skulle bli möjligt!

Men många kvinnor som gör många aborter eller slarvar = dåliga kvinnor = ska straffas eller föraktas. Kvinnor som gör abort för att de blivit våldtagna eller att skyddet sprack = bra, ädla och fina kvinnor = får förlåtelse. (De försökte ju liksom så gott de kunde de fina fruarna!) Och lider man inte tillräckligt av aborten så är man dålig och skamlig. Helst ska du må riktigt dålig och gråta varje dag i flera månader, gärna i fosterställning. Aldrig komma över osv = ädelt. 
    Vi som tog aborten med en klackspark är dåliga förebilder, ansvarslösa "nåt fel på" = förtjänar förakt. "förstör för andra (ädla) kvinnor" "hora" osv osv osv

"Jag vill inte ha barn nu" tycker jag är en tillräckligt bra anledning, eller hur? 
    Och en abort är en abort. Det spelar inga roll vilka skäl man har eller hur många man har gjort eller hur länge man tänker efter innan man kör eller hur ansvarslös och dum man är. För antingen är det ok med abort eller så är det inte det. Det finns inget mellanting. Det finns inte ok ibland och ibland inte. ANTINGEN SÅ ÄR DET OK ELLER SÅ ÄR DET INTE. Jag kan inte upprepa detta tillräckligt. 

Du kan inte vara för aborträtten samtidigt som du ställer krav samt moraliserar kring varför. "godtagbara skäl" antal eller annat. Det spelar ingen roll varför man blev gravid. Vilka omständigheter som fanns kring eller varför man vill göra abort. Gör så många du vill!!!" 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (!) skrev 2015-05-25 14:50:38 följande:
    Så det hade varit okej för dig om du blivit gravid en tredje gång och sjukvården nekat dig abort med motiveringen "du har redan gjort två aborter så du borde hittat ett bättre preventivmedel vid det här laget"?
    Absolut men det är lite skillnad på två aborter och hon som gjort 6 aborter men varit gravid 9 gånger. Helst sinnessjukt. Använd kondom. Som sagt så blev jag första gången gravid med pplåster och andra med spiral och nu har jag lärt mig att kondom är det enda som fungerar. Tycker det är sjukt att missbruka aborträtten som ett preventivmedel.
  • micromat
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-25 15:09:52 följande:

Absolut men det är lite skillnad på två aborter och hon som gjort 6 aborter men varit gravid 9 gånger. Helst sinnessjukt. Använd kondom. Som sagt så blev jag första gången gravid med pplåster och andra med spiral och nu har jag lärt mig att kondom är det enda som fungerar. Tycker det är sjukt att missbruka aborträtten som ett preventivmedel.

Hon hade ju bytt preventivmedel ett antal gånger för att det hon hade inte funkade. Blir man då lovad av bm och dom garanterar att det kommer skydda så litar man på det. Det var inte så att hon var utan skydd.

Dessutom är det många som får problem med kondomer, inte tål det eller får stora problem med slemhinnor osv. Hade jag blivit lovad att det nya preventivmedlet jag ska använda kommer fungera hade jag struntat i kondom av flera orsaker.
  • Anonym (x)
    Anonym (S) skrev 2015-05-25 10:28:41 följande:
    Men cellklumpen har ingen hjärna. Alltså så kan man säga att den är hjärndöd. Då är den ju redan död..?
    Jag vet inte vad din definition på cellklump är, men så mycket celler och vävnader har jag i varje fall sett, att ordet "cellklump" använder jag för odefinierbara cellmassor utan så mycket till struktur.

en.wikipedia.org/wiki/Human_embryogenesis

I länken ovan visas schematiskt hur den tidiga embryogenesen går till. "Mesoderm formation" som sker 12 dagar efter befruktningen är en så pass komplicerad process, att "cellklump" definitivt är fel ord för den strukturen.

www.ajnr.org/content/22/2/382.figures-only

I den här vetenskapliga artikeln finns bilder på fosterhjärnor med början från vecka 7.
  • josanders
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-25 15:09:52 följande:

BÖRJAR BLI SÅ TRÖTT PÅ DIG NU. Du ignorerar alla svar.

Antingen är det ok med abort eller inte. Inga mellanting.
  • Anonym (Linda)
    josanders skrev 2015-05-25 15:34:14 följande:
    BÖRJAR BLI SÅ TRÖTT PÅ DIG NU. Du ignorerar alla svar.

Antingen är det ok med abort eller inte. Inga mellanting.
    Vilken tur att vi har yttrandefrihet då. Jag tycker det är sjukt att bli gravid 9 gånger pga slarv när man vet att man blir gravid lätt. Använd kondom bara. Bullshit att hennes pojkväns kuk är för stor. Absolut bli trött på mig men jag blir trött på vuxna människor som missbrukar aborträtten.
Svar på tråden Varför abort???