Ellyn skrev 2015-05-25 13:50:50 följande:
Har aldrig genomgått abort, lyckligtvis. För mig är abort okej om det finns synnerliga skäl, t.ex. att barnet är skadat eller vid incest. Vi måste tillåta abort i Sverige för alternativet vore värre!
Men den där lille djävulen på min axel skriker ändå högt när jag läser vissa inlägg här. Ååååh vad jag önskar att det ändå kunde finnas vissa begränsningar och att gränsen för när abort kan ske "hur-som-helst" skulle sänkas. Som i något fall att genomgå 6 aborter för samma kvinna?!?!? Att skylla på att det är fel tid i livet eller att man inte orkat/kunnat/hunnit/kommit ihåg att skydda sig är svindåliga skäl att avsluta ett liv på, men okej en gång (kanske) bara för att vi lever i en demokrati där folk måste få bestämma över sina egna liv. Men att hamna i samma sits två gånger? Tre? Helt jäkla ofattbart.
Nu är vi där igen. Det luktar dålig kvinnosyn över hela det här inlägget.
citerar en smart vän:
"Jag har gjort 3 aborter. Samtliga i ansvarslöst sammanhang (1. Slarvat med piller. 2. Skitfull och skyddslöst. 3. Skyddslöst. Ammade så chansade).
Hoppsan Kerstin liksom. Inte kul, men tack för valmöjligheten alla fantastiska kvinnor som kämpade för att detta skulle bli möjligt!
Men många kvinnor som gör många aborter eller slarvar = dåliga kvinnor = ska straffas eller föraktas. Kvinnor som gör abort för att de blivit våldtagna eller att skyddet sprack = bra, ädla och fina kvinnor = får förlåtelse. (De försökte ju liksom så gott de kunde de fina fruarna!) Och lider man inte tillräckligt av aborten så är man dålig och skamlig. Helst ska du må riktigt dålig och gråta varje dag i flera månader, gärna i fosterställning. Aldrig komma över osv = ädelt.
Vi som tog aborten med en klackspark är dåliga förebilder, ansvarslösa "nåt fel på" = förtjänar förakt. "förstör för andra (ädla) kvinnor" "hora" osv osv osv
"Jag vill inte ha barn nu" tycker jag är en tillräckligt bra anledning, eller hur?
Och en abort är en abort. Det spelar inga roll vilka skäl man har eller hur många man har gjort eller hur länge man tänker efter innan man kör eller hur ansvarslös och dum man är. För antingen är det ok med abort eller så är det inte det. Det finns inget mellanting. Det finns inte ok ibland och ibland inte. ANTINGEN SÅ ÄR DET OK ELLER SÅ ÄR DET INTE. Jag kan inte upprepa detta tillräckligt.
Du kan inte vara för aborträtten samtidigt som du ställer krav samt moraliserar kring varför. "godtagbara skäl" antal eller annat. Det spelar ingen roll varför man blev gravid. Vilka omständigheter som fanns kring eller varför man vill göra abort. Gör så många du vill!!!"