• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • Anonym (Hm)
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 23:25:04 följande:
    Varken att du blivit gravid med p-piller två gånger eller att du hängt dig om du inte hade fått göra med abort är en "uppbackning" av att p-medel påverkar befruktade ägg negativt. Så det var rimligen svårt att hajja för den som inte är tankeläsare.

Moving on...
    Ett missförstånd borde ju inte generera i att bli så otrevlig. Det va väl något jag missade, förlåt för det.
  • Anonym (Ansvar)

Kanske för att det vore mer oansvarit att behålla barnet när man vet att man inte har möjlighet att ge barnet ett bra liv. Att skaffa barn är inte som att skaffa en hamster, som förälder har man det största ansvaret man kan ha! En person som inte ens kan ta ansvar nog att använda skydd när den inte vill ha barn kanske inte känner att den har förmåga att ta ansvar för en människas liv.

Det finns många i min omgivning som inte skulle ha blivit föräldrar enligt min mening, dom skulle kanske klara av att ta ansvar för en katt! Några av dessa barn mår jätte dåligt psykiskt och lever destruktiva liv, varav en flyttat till en fosterfamilj på landet för att få stöd. Jag säger inte jag önskar att deras mammor hade gjort abort för nu finns ju barnen här och jag är glad att dom finns men om deras föräldrar skulle bli gravida igen så önskar jag att dom gör abort för dom skulle bara göra samma sak igen med det nya barnet. Det blir en väldigt dålig start i livet och jag själv som haft sådana föräldrar har ofta önskat att jag aldrig föddes. Jag gör inte det längre för jag har haft tur som hittat min väg nu och träffat på människor som tagit mig till sig, så blir det tyvärr inte för alla! Min bror är t.ex. Missbrukare och lever ett väldigt smärtsamt och tragiskt liv.

Det finns också många andra skäl till att göra abort och jag tycker att det är en rättighet som vi ska vara rädda om!

• Nenne666
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 23:27:11 följande:
    Nej, inte punkt. När livet startar är en åsiktsfråga.
    Vilket är upp till vederbörande under rådande lagar och föreskrifter.
  • Anonym (life)
    Nenne666 skrev 2015-05-25 23:31:13 följande:
    Det finns inga lagar som styr vad man ska/får se som livets början.
  • Nenne666
    Anonym (life) skrev 2015-05-25 23:32:39 följande:
    Det finns inga lagar som styr vad man ska/får se som livets början.
    Att få göra abort på ett kommunalt sjukhus råder under lagar och föreskrifter. Vad som är en fråga om livets början och dess slut är en helt annan fråga.
  • Anonym (life)
    Nenne666 skrev 2015-05-25 23:35:19 följande:
    Att få göra abort på ett kommunalt sjukhus råder under lagar och föreskrifter. Vad som är en fråga om livets början och dess slut är en helt annan fråga.
    Ja det ä en helt annan fråga, exakt. Inget som styrs av lagar och föreskrifter. M a o helt ovidkommande kommentar från dig.
  • Jennie med ie
    Nenne666 skrev 2015-05-25 23:31:13 följande:
    Lagar och föreskrifter har ganska lite med synen på livets början att göra.
  • Nenne666
    Anonym (life) skrev 2015-05-25 23:37:04 följande:
    Ja det ä en helt annan fråga, exakt. Inget som styrs av lagar och föreskrifter. M a o helt ovidkommande kommentar från dig.
    Såklart att det styrs av rådande lagar då du fattar ett beslut om abort under dom regler som föreskrivs. Men vad du personligen tycker omfattas inte av detta, det är helt upp till individen. Det positiva är att möjligheten finns, det är det viktiga. Vilket ingen ska lägga värderingar i. Det är upp till varje gravid kvinna att känna av det på egen hand. Vi ska vara förbannat glada att vi har den här möjligheten även om det inte infaller sig i just din ram. För du har väl en hjärnkapacitet som fungerar utanför din egen Box?
  • Nenne666
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 23:37:54 följande:
    Lagar och föreskrifter har ganska lite med synen på livets början att göra.
    I enlighet med vad en annan tänker ja.
  • Anonym (x)
    josanders skrev 2015-05-25 23:23:12 följande:
    Fortf kvinnans kropp. Ett foster är inget liv. Punkt.
    Du har all rätt att ha din åsikt och försvara den. Men det du gör nu är att förvränga biologiska fakta. Ett foster är i allra högsta grad levande. Däremot är det inte en individ med mänskliga rättigheter.

"Abort är tillåten till vecka 18. Fram till vecka 18 är fostret dött. Från och med vecka 19 väcks fostret till liv." Är det så här du tänker?
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 23:27:11 följande:
    Nej, inte punkt. När livet startar är en åsiktsfråga.

Det är inte åsiktsfråga när ett mänskligt liv startar. Det är ett biologiskt faktum att det mänskliga livet startar vid befruktningen. Vid befruktningsögonblicket bestäms den genetiska uppsättningen som den blivande människan kommer att ha. Det är en åsiktsfråga att det är ok att avsluta det mänskliga livet fram till vecka 18. Lika gärna kunde man bestämma att fri abort är tillåten fram till vecka 30. Ett barn som föds så tidigt klarar sig inte utan sjukhusvård, så det kunde vara argumentet för varför abort skulle tillåtas.

Om abortlagstiftningen är så liberal, att man måste skriva om biologin för att kunna försvara den, så är det inte sunt längre.

Svar på tråden Varför abort???