• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • Anonym (x)
    josanders skrev 2015-05-25 15:09:51 följande:
    Du kan inte vara för aborträtten samtidigt som du ställer krav samt moraliserar kring varför. "godtagbara skäl" antal eller annat. Det spelar ingen roll varför man blev gravid. Vilka omständigheter som fanns kring eller varför man vill göra abort. Gör så många du vill!!!" 
    I Sverige är abort tillåtet fram till vecka 18 av vilken orsak som helst. Efter vecka 18 ska man ha ett godtagbart skäl för att få abort.

Många länder tillåter abort bara i vissa situationer.

Bakom varje lag finns människor som har åsikter. Så det går bevisligen alldeles bra att vara FÖR abort under vissa omständigheter, och MOT abort under andra.
  • josanders
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-25 15:37:19 följande:

Vilken tur att vi har yttrandefrihet då. Jag tycker det är sjukt att bli gravid 9 gånger pga slarv när man vet att man blir gravid lätt. Använd kondom bara. Bullshit att hennes pojkväns kuk är för stor. Absolut bli trött på mig men jag blir trött på vuxna människor som missbrukar aborträtten.

Det är inte ditt liv? Ditt val? Varför bryr du dig om vad andra människor gör med sina kroppar?
  • Blgebo

Jag skulle personligen inte göra en abort. 
    Men lika självklart som att jag skulle behålla en graviditet, är att jag tycker det är självklart att man ska få göra så många aborter man behöver. Jag tror inte en kvinna gör fler aborter än hon behöver. 
    Och de som använder det som preventivmedel, är ytterst få, så i det stora sammanhanget spelar det ingen roll. 
    De flesta gör en, eller två. Inte fler. 
    Misstag kan alla göra. 

• josanders
    Anonym (x) skrev 2015-05-25 15:39:26 följande:

I Sverige är abort tillåtet fram till vecka 18 av vilken orsak som helst. Efter vecka 18 ska man ha ett godtagbart skäl för att få abort.

Bakom varje lag finns människor som har åsikter. Så det går bevisligen alldeles bra att vara FÖR abort under vissa omständigheter, och MOT abort under andra.

Så du menar att man ska visa upp något slags papper från polisen "jag har blivit våldtagen" eller komma med en trasig kondom till sjukhuset "den sprack"

Dina argument håller inte bye
  • Anonym (x)
    Anonym (*) skrev 2015-05-24 22:21:57 följande:
    Ja, det är snedvridet att kalla abort för mord, när det inte är det. Det är fakta, inte en åsikt.
    Mord = Att döda någon med vett och vilje, straffbart.
    Dråp = Att döda någon i misstag, straffbart men lindrigare.
    Avrättning = Att döda någon, oftast som straff. Inte straffbart.
    Abort = Att döda ett foster.
    Avlivning = Att döda ett djur.

Att abort handlar om att döda är fakta. Att det inte klassas som mord i Sverige är fakta som baseras på en åsikt. Huruvida det borde klassas som mord eller inte är en åsikt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (x) skrev 2015-05-25 15:39:26 följande:

I vissa stater i USA har det nu införts babyboxar precis som det finns i de länder där abort är förbjudna myndigheterna har nämligen tröttnat på alla döda nyfödda som hittas på lite överallt.
  • Anonym (x)
    josanders skrev 2015-05-25 15:49:06 följande:
    Så du menar att man ska visa upp något slags papper från polisen "jag har blivit våldtagen" eller komma med en trasig kondom till sjukhuset "den sprack"

Dina argument håller inte bye
    Jag har inte argumenterat, utan korrigerat dig när du påstår att det inte finns något mellanting mellan fri abort och abortförbud.

sv.wikipedia.org/wiki/Abortfrågan

"I de flesta länder innehållr lagarna en moralisk gradering av skälen för abort. Tre indikationer anses ofta som godtagbara skäl för abort: Nästan alla länder tillåter abort om medicinska skäl medför allvarlig fara för kvinnans liv. Det är också vanligt att abort är tillåtet om graviditeten är en följd av våldtäkt eller tvång. Många länder tillåter abort när läkare bedömer att det finns en stor risk för att barnet kommer att bli allvarligt handikappat eller bära en allvarlig sjukdom.[1]"

Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.
  • josanders
    Anonym (x) skrev 2015-05-25 16:58:07 följande:

Jag har inte argumenterat, utan korrigerat dig när du påstår att det inte finns något mellanting mellan fri abort och abortförbud.

sv.wikipedia.org/wiki/Abortfrågan

"I de flesta länder innehållr lagarna en moralisk gradering av skälen för abort. Tre indikationer anses ofta som godtagbara skäl för abort: Nästan alla länder tillåter abort om medicinska skäl medför allvarlig fara för kvinnans liv. Det är också vanligt att abort är tillåtet om graviditeten är en följd av våldtäkt eller tvång. Många länder tillåter abort när läkare bedömer att det finns en stor risk för att barnet kommer att bli allvarligt handikappat eller bära en allvarlig sjukdom.[1]"

Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.

Jag skiter i andra länder? Vi bor i Sverige nu så håll dig innanför Sveriges ramar tack.

Om vi skulle gå efter dessa lagar som "andra länder" har så skulle vi ta ett steg TILLBAKA, och vem fan vill det?

En kvinna ska få bestämma över sin EGNA KROPP
  • Anonym (S)
    Anonym (x) skrev 2015-05-25 15:29:45 följande:
    Jag vet inte vad din definition på cellklump är, men så mycket celler och vävnader har jag i varje fall sett, att ordet "cellklump" använder jag för odefinierbara cellmassor utan så mycket till struktur.

en.wikipedia.org/wiki/Human_embryogenesis

I länken ovan visas schematiskt hur den tidiga embryogenesen går till. "Mesoderm formation" som sker 12 dagar efter befruktningen är en så pass komplicerad process, att "cellklump" definitivt är fel ord för den strukturen.

www.ajnr.org/content/22/2/382.figures-only

I den här vetenskapliga artikeln finns bilder på fosterhjärnor med början från vecka 7.
    Jag använde det ordet eftersom TS gjorde det. Men då kallar vi det för foster istället. Och fostret är hjärndött. Typ.
  • Anonym (Plopp)
    Anonym (S) skrev 2015-05-25 17:13:45 följande:
    Jag använde det ordet eftersom TS gjorde det. Men då kallar vi det för foster istället. Och fostret är hjärndött. Typ.
    Ja det är ju inte ens det, det är väl bara ett embryo till v 11-12 någonting?
Svar på tråden Varför abort???