• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • Nenne666
    Ebbagr skrev 2015-05-25 23:01:38 följande:

Om jag hade blivit våldtagen, och råkat bli gravid, hade jag aldrig kunnat älska de barnet på ett sätt som man egentligen ska. Jag hade alltid sett smärtan helt ärligt! Jag är för abort till en viss längd! jag tycker det är fel att göra abort om man gått för långt. Men de har vi ju i Sverige en regel för, att man inte får gå över 12 veckor tror jag det är. 

Tror vi kan gå upp till vecka 22 om man ansöker om det.
  • Anonym (x)
    Dixie skrev 2015-05-25 21:10:19 följande:
    med den inställningen TS antar jag att du inte använder preventivmedel?! 
    ????

Det är ju för att slippa göra abort som man använder preventivmedel! Preventivmedel dödar inte det befruktade ägget, det förhindrar att det över huvudtaget sker en befruktning.
  • Jennie med ie
    Anonym (mm) skrev 2015-05-25 22:59:15 följande:

Jag är övertygad om att antalet aborter i Sverige (och övriga västvärlden) skulle kunna minska. Vi har fri aborträtt, och den rätten utnyttjas alldeles för lättvindigt många ggr. Frågan är om svenska kvinnor inte har för liberal inställning till abort.

Folk kör utan kondom för att det är "skönare", fok använder sig av "säkra perioder" osv.

Är ni extremt fertila så använd er av två olika sorters skydd. 

Naturligtvis tror jag att majoriteten av alla kvinnor som har gjort abort har lidit mer eller mindre av det. Men jag tror också att många av aborterna skulle ha kunnat förhindras.

Det är jag också övertygad om. Jag vet, mer än väl, att p-medel inte är 100%-iga men de är inte osäkrare än att en stor del av graviditeterna som slutar med abort föregåtts av undermåligt användande av preventivmedel. 
  • Jennie med ie
    Anonym (x) skrev 2015-05-25 23:03:48 följande:
    ????

Det är ju för att slippa göra abort som man använder preventivmedel! Preventivmedel dödar inte det befruktade ägget, det förhindrar att det över huvudtaget sker en befruktning.
    Befruktning kan ske ändå, och en hel del p-medel påverkar ett eventuellt befruktat äggs möjligheter att fästa i livmodern och där utvecklas vidare.
  • Nenne666
    Anonym (mm) skrev 2015-05-25 22:59:15 följande:

Jag är övertygad om att antalet aborter i Sverige (och övriga västvärlden) skulle kunna minska. Vi har fri aborträtt, och den rätten utnyttjas alldeles för lättvindigt många ggr. Frågan är om svenska kvinnor inte har för liberal inställning till abort.

Folk kör utan kondom för att det är "skönare", fok använder sig av "säkra perioder" osv.

Är ni extremt fertila så använd er av två olika sorters skydd. 

Naturligtvis tror jag att majoriteten av alla kvinnor som har gjort abort har lidit mer eller mindre av det. Men jag tror också att många av aborterna skulle ha kunnat förhindras.

Svårt att säga hur lättvindigt det är. Nu är det ett val som vi vet, men om det inte vore lagligt och gratis hade det kanske skett på ett olagligt sätt ist. Därav lär man inte få några siffror .
  • Anonym (Bra fråga!!)

Håller verkligen med dig TS! Kan inte för mitt liv förstå hur man begå abort frivilligt! Skulle aldrig kunna leva med mig själv efter något sånt! Det finns tyvärr situationer där barnet är svårt sjukt eller liknande och man inte har något val.. Men att ta bort ett friskt liv är för mig ofattbart.....

Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-24 08:22:09 följande:

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Vanillaextract
    Anonym (Sinnes) skrev 2015-05-25 22:58:37 följande:

Då använder man preventiv medel som P-piller eller spiral eller dylikt. Tragiskt att folk ser abort som om det vore ett P-piller. Första aborten en kvinna gör borde vara gratis dom resterande borde fan dom bekosta själva än att statens pengar går till omdömeslösa kvinnor som bara är kåta och inte tänker.

Vad tror du är dyrast för samhället, en abort eller ett oönskat barn? Tror du verkligen kvinnor ser abort som ppiller? Jag tror snarare att kvinnor ser det som ett säkerhetsnät, som man hoppas aldrig behöva använda men är jäkligt glad att det finns där ifall att.
  • Nenne666
    Anonym (Bra fråga!!) skrev 2015-05-25 23:07:21 följande:

Håller verkligen med dig TS! Kan inte för mitt liv förstå hur man begå abort frivilligt! Skulle aldrig kunna leva med mig själv efter något sånt! Det finns tyvärr situationer där barnet är svårt sjukt eller liknande och man inte har något val.. Men att ta bort ett friskt liv är för mig ofattbart.....

Den som inte ville bli gravid vill ju givetvis inte genomgå processen att göra abort. Så varför tror du att en abort sker frivilligt? Givetvis vill det slippas... Men ibland händer det, tyvärr. Det är ju fantastiskt att vi i Sverige har rätten till abort, så som man kämpat för det. Systrar emellan.
  • Nenne666
    Vanillaextract skrev 2015-05-25 23:09:05 följande:
    Vad tror du är dyrast för samhället, en abort eller ett oönskat barn? Tror du verkligen kvinnor ser abort som ppiller? Jag tror snarare att kvinnor ser det som ett säkerhetsnät, som man hoppas aldrig behöva använda men är jäkligt glad att det finns där ifall att.
  • Anonym (Hm)
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 23:06:30 följande:
    Befruktning kan ske ändå, och en hel del p-medel påverkar ett eventuellt befruktat äggs möjligheter att fästa i livmodern och där utvecklas vidare.
    Jag har blivit gravid med p-medel vid 2 tillfällen och hade jag inte fått göra abort så hade jag hängt mig.
Svar på tråden Varför abort???