• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • Aniiee

Jag har gjort två aborter. Den ena tvingades jag till (på riktigt tvingades. Med våld och nedsövning) av mina föräldrar + vårdpersonal (inte i Sverige.....), den andra gjorde jag för att jag och mitt nu ex skulle ge upp vårt förhållande. Jag hade då haft ett "vanligt" missfall (innan v14) och ett väldigt sent missfall/förtidig födsel i v23 (levde vid akutakutultraljud, var död när han kom ut). Graviditet jag avbröt självmant hände förresten när vi använde säkert typ femfaldiga skydd.  (jaja, p-stav, minipiller och kondom....)

Hade jag haft en pojkvän nu och blivit gravid nu så skulle jag göra abort utan att tveka ens en halv sekund. Jag har gett upp det där med barn för tillfället.

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-24 15:54:39 följande:
    Ursäkta men 6 aborter!? Fyfan. Skaffa ett preventivmedel för fan. Och om du blir gravid trots preventivmedel så använd kondom. Fyfan va sjukt!!! Har själv gjort 2 men 6!? Fyfan va oansvarigt
    Min kille kan inte använda kondom pga sin kukstorlek, den rullar av (har provat massa sorter). Jag har vid alla tillfällen använt preventivmedel, provat olika mini- och p-pillersorter, p-plåster och liknande. Varje gång jag bytte blev jag övertalad av gyn att nu skulle jag inte kunna bli gravid med detta igen. Så det enda sättet för mig att inte bli gravid vartannat år i princip är att inte ha sex och jag vill ha sex så jag får stå ut med aborterna.

Dock gör jag dem så tidigt det bara går så i v 5 typ. Utöver de 6 aborterna har jag blivit gravid 3 gånger. En gång ett missfall som behövde medicinsk hjälp, en gång ett utomkvedes och en gång så valde jag att behålla barnet.

Barnet var min andra graviditet och det är svårt handikappat, därav har jag inte kunnat/velat behålla något av de andra barnen. Hade mitt första barn varit friskt hade jag säkert varit iaf trebarnsmamma nu.
  • Anonym (hm)

Jag tycker det är fel att skuldbelägga folk för deras val som med all säkerhet är genomtänkta. Blir nästan besvärad av att läsa trådar där man menar att man tar ett liv utan att känna den enskildes skäl till aborten. Jag är för fri abort och låt var kvinna ta detta beslut utan moraliska pålagor från annan ej berörd i enskilt fall.

• Pentra
    Anonym (Mjau) skrev 2015-05-24 10:55:51 följande:
    Jag vill kunna erbjuda mitt barn bästa möjliga liv. Det gick före mina egna ideologiska och själviska drömmar. Som ensamstående, outbildad 20-åring så hade inte jag kunnat göra detta. Men du kanske inte tycker att det är viktigt att kunna ge sitt barn ett bra och tryggt liv?

Skrivet av en klok människa med mycket sunda åsikter i ämnet. ... Vänliga hälsningar, Pentra
  • Pentra
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-24 08:22:09 följande:
    Den som är känslig behöver inte läsa mer nu. Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

En tidig abort, dvs. att avsluta ett FÖRSTADIE till liv, är INTE mord eller att döda. ... /Pentra
  • sextiotalist
    fr0kenandersson skrev 2015-05-24 22:39:36 följande:

Känner som dig ts, men här finns vissa undantag. Tycker det är ok om man blivit våldtagen, men jag själv skulle inte ens göra det då. Det barnet skulle vara lika välkommet som alla mina andra barn. :)

Min lilla älskling var inte planerad men så välkommen ändå, och jag trodde nämligen inte jag kunde få barn. Därför tar jag åt mig när folk skriver att abort ska vara fritt. För mig är det lite äckligt. Och om abort nu ska få göras lite hur som helst, varför anses det vara dubbelmord om en gravid kvinna, oavsett vecka, blir mördad? Den kan ju folk ta och tänka på. Och om barnen inte duger nu, snälla gör er själva en tjänst och skaffa inte barn i framtiden.

Det räknas inte som dubbelmord vi är i Sverige och inte i USA
  • Anonym (mamma till 4 underbara)

Jag har framfört min åsikt i frågan Tack för mig. Ni har era värderingar jag mina

• Anonym (Mor)

Det är okej för mig om andra gör aborter, det är upp till dem. Men jag har alltid vetat att jag aldrig skulle kunna göra abort, jag skulle aldrig kunna döda mitt eget barn, så skulle det kännas för mig.

• Zadre
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-24 21:22:30 följande:
    Det är ju precis det som är min åsikt.
    Du får ha den åsikten hur mycket du vill, men vill du också ha en saklig diskussion så får du uttrycka dej annorlunda. Som du uttryckte dej nu så var det ett rent påhopp.

Och vad gäller din fråga så är det nånting du inte har nånting med att göra varför folk gör abort. Vill inte du göra det så låt bli, men folk har sina anledningar till varför de gör det och den rätten ska finnas.
  • Anonym (Två aborter)

En vid 19 år ålder och en vid 33. Ångrar ingen av dem och båda var medicinska (tidiga). Använde hormonella preventivmedel båda gångerna också.

Vid 19 pga att jag var extremt omogen, studerade och inte hade någon tanke på att fortsätta vara ihop med killen ifråga heller (som senare visade sig vara psykopat).

Vid 33 pga att jag nyss blivit lämnad av pappan, mådde väldigt dåligt psykiskt och åt starka mediciner som ej får ätas under graviditeter. Jag fick till och med göra aborten tidigare pga detta eftersom vården ansåg den nödvändig. Jag var inte kapabel att ta hand om ett barn pga mitt mående och pappan hade stuckit utomlands, kapat alla möjligheter till kontakt och ville inte veta av det.

Svar på tråden Varför abort???