• Anonym (mamma till 4 underbara)

Varför abort???

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

• Svar på tråden Varför abort???
  • AnooYoo
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-24 08:22:09 följande:

Den som är känslig behöver inte läsa mer nu.

Varför väljer man att döda sitt barn ? Ni som gör abort brukar skriva att det bara är en cellklump, men vad är det om 9 månader? Jag förstår inte. Jag har fått fyra barn varav 3 "planerade". Alla fyra lika välkomna.

Jag vill inte ha några, så jag gjorde abort för att fostret inte skulle bli ett barn.
  • AnooYoo

[quote=75341793][quote-nick]Anonym (Linda) skrev 2015-05-24 15:54:39 följande:[/quote-nick]Ursäkta men 6 aborter!? Fyfan. Skaffa ett preventivmedel för fan. Och om du blir gravid trots preventivmedel så använd kondom. Fyfan va sjukt!!! Har själv gjort 2 men 6!? Fyfan va oansvarigt[/quote

Varför är 6 mer oansvarigt än 2? Vad spelar anledningen till aborten för roll för fostret?

• nevermind

Jag har aldrig gjort abort men om jag skulle bli gravid skulle jag göra det för att jag inte vill ha det som kommer om nio månader. Jag är nämligen lyckligt barnfri.

• Anonym (S)
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-24 22:33:03 följande:

Sju veckor senare har cellklumpen ett hjärta som slår och det är vanligt med abort till vecka 10 och ännu längre än så. Tar ut något och hjärtat slutar slå dör det inte då?

Men cellklumpen har ingen hjärna. Alltså så kan man säga att den är hjärndöd. Då är den ju redan död..?
  • Anonym (Nn)

För att jag var ung bägge gångerna. 19 & 22. Ingen utbildning, pojkvän eller eget hem (bodde hemma och reste mycket). Helt enkelt fel tid i livet och hade aldrig klarat att ta hand om ett barn ensam.

• josanders
    Anonym (Linda) skrev 2015-05-24 15:54:39 följande:

Ursäkta men 6 aborter!? Fyfan. Skaffa ett preventivmedel för fan. Och om du blir gravid trots preventivmedel så använd kondom. Fyfan va sjukt!!! Har själv gjort 2 men 6!? Fyfan va oansvarigt

Fri abort är fri abort. Vad någon annan väljer att göra är inte upp till dig.

"Du kan inte vara för aborträtten samtidigt som du ställer krav samt moraliserar kring "varför", godtagbara skäl" eller annat. Luktar dålig kvinnosyn all over. Det spelar ingen roll VARFÖR man blev gravid, vilka omständigheter som finns kring varför man vill göra abort. Gör så många du vill!"
  • josanders
    fr0kenandersson skrev 2015-05-24 22:39:36 följande:

Känner som dig ts, men här finns vissa undantag. Tycker det är ok om man blivit våldtagen, men jag själv skulle inte ens göra det då. Det barnet skulle vara lika välkommet som alla mina andra barn. :)

Måste vara ett troll. "Tycker det är ok om man blivit våldtagen"

Som jag skrev till en innan. Det går inte att vara för abort sedan ställa krav på godtagbara skäl. Varför man blev gravid är oviktigt.

Sen undrar jag även varför du bryr dig om ANDRAS val i livet?
  • Anonym (Plopp)
    Anonym (Mjau) skrev 2015-05-24 10:55:51 följande:

Jag vill kunna erbjuda mitt barn bästa möjliga liv. Det gick före mina egna ideologiska och själviska drömmar. Som ensamstående, outbildad 20-åring så hade inte jag kunnat göra detta.

Men du kanske inte tycker att det är viktigt att kunna ge sitt barn ett bra och tryggt liv?

Perfekt uttryckt!

Jag genomförde en abort när jag var 20 och outbildad. Bodde i en hyreslägenhet med min kille sedan 1,5 år tillbaka. Det var en väldigt tuff tid för mig då jag kände att jag ville skaffa barn med den här killen i framtiden. Men jag ångrar mig inte alls. Nu, drygt 2 år senare, är jag nyligen gravid med samma kille men jag kommer vara i princip färdigutbildad vid bf och vi har även köpt en bostad. Har även kunnat investera i aktier då jag extrajobbat under studietiden. Vi har mognat mer som personer och jag kan äntligen känna att vi kan ge vårt barn de bästa förutsättningarna.

Tycker det är mindre ansvarsfullt av de som går in i en oplanerad graviditet med dåliga förutsättningar både ekonomiskt, relationsmässigt och bostadsmässigt och tänka att "det löser sig" istället att göra upp en plan från början. Fri abort är en självklarhet för mig. Men det är min åsikt i det hela :)
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-05-25 01:10:09 följande:
    Min kille kan inte använda kondom pga sin kukstorlek, den rullar av (har provat massa sorter). Jag har vid alla tillfällen använt preventivmedel, provat olika mini- och p-pillersorter, p-plåster och liknande. Varje gång jag bytte blev jag övertalad av gyn att nu skulle jag inte kunna bli gravid med detta igen. Så det enda sättet för mig att inte bli gravid vartannat år i princip är att inte ha sex och jag vill ha sex så jag får stå ut med aborterna.

Dock gör jag dem så tidigt det bara går så i v 5 typ. Utöver de 6 aborterna har jag blivit gravid 3 gånger. En gång ett missfall som behövde medicinsk hjälp, en gång ett utomkvedes och en gång så valde jag att behålla barnet.

Barnet var min andra graviditet och det är svårt handikappat, därav har jag inte kunnat/velat behålla något av de andra barnen. Hade mitt första barn varit friskt hade jag säkert varit iaf trebarnsmamma nu.
    Bullshit. Tycker det är så fel av er. Ingen har för stor för en kondom. Man kan liksom trä en kondom över huvudet så tänk lite. Fyfan för dig och använda abort som preventivmedel.
  • micromat
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-24 22:45:54 följande:

Inget fängelsestraff alls. missfall kan man inget åt, abort väljer man själv det borde inte vara så lätt att få abort.

Ska du ta hand om alla oönskade barn som föds? Eller tänkte du att man ska tvinga mamman att ta hand om någon hon inte vill ta hand om? Är det inte som gjort för misshandel/vanvård mm utav barnen? Eller ska alla oönskade barn sättas i barnhem?
Svar på tråden Varför abort???