• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2015-11-08 21:07:45 följande:

Jag tycker att ergonomisk sittdel verkar dumt när de ligger ner. Har haft platt och det funkar bra.

Tycker att vissa dubbelnamn som är påhittade är lite kul, men samtidigt signalerar lite känslan "du är så uniiiik". Vet inte heller varför man gör så, är det snyggt? Kanske, smaken är ju som baken.

Ang begynnelsebokstav, så tycker jag det är fint som Santine planerar; samma första, men olika andra bokstav. Elna, Elias och Elliot känns kanske lite väl matchat. Hur känner du själv?

Ja de kan nog röra sig mer i en plan sittdel...

Så välmatchade namn som i ditt exempel ovan känns lite fånigt, så skulle jag inte vilja ha det! :) tycker som du att vissa dubbelnamn är rätt coola, vissa inte... Ja det lär ta ett tag innan man bestämt sig för namn!
  • Santine
    Smilla80 skrev 2015-11-08 22:02:20 följande:

Stokkes vagnar har ju ergonomisk sittdel... Vilket är det enda jag tvekar på när det gäller den. Har din syster sagt ngt om vad hon tycker om sittdelen i deras Stokke? :)

Ja det är fint när namnet har en betydelse, tycker också sånt är viktigt! Och så vill man samtidigt vara helt kär i namnet!

Vet inte om hon kommit så långt att hon använder sittdelen ännu, tror faktiskt att hon ffde använder liggdelen, dottern e 8månader! :) Den vagnen tycker jag personligen verkar bredare än vad bugaboon var så deras ergonomiska kanske e större? Hennes dotter e väldigt stor så det hoppas jag att den ska fixa, men mina kompisars barn fick inte plats i vår lilla ergonomiska och som sagt min dotter vägde kanske 5-6kg när hon började sitta i sin och då var hon ändå 7 månader! Ja ett namn med en betydelse e mer spännande och så avspeglar den ens föräldrar också! Mina namn e tagna efter prinsessor och det avspeglar verkligen min mamma hur hon e, hon älskar historia och tyckte att prinsessnamn står för en person som e både ståtlig och maktfylld! ;) Men sen om jag e sån det e ju en annan femma haha..
  • Elenic
    Santine skrev 2015-11-08 22:08:11 följande:
    Jo jag tror visst att du tycker att du e tuff och cool! Haha :P nej men seriöst det e rätt häftigt att ha genomgått det också! Många som gärna vill ha smärtlindring för att slippa den bördan! När jag födde dottern helt utan, så gick det så snabbt att man hann inte ens tänka på annat än att krysta ut det lilla livet! Däremot blir jag nästan förbannad när dem ber mig att sluta krysta när det kommer en kryst?! Jag förstår att man kan spricka och allt det där men det e ju inte som att det e lätt och bara släppa taget om hela krystningsarbetet heller, men varför inte ska försöka denna gången och be dem gå och hämta kaffe och kaka medans vi väntar på att jag kan fortsätta!
    Hahaha, ja, det är ju nästan hysteriskt roligt när de säger åt en att inte krysta när man har en krystvärk. Som man kan låta bli liksom.. ;) Sonen kom också väldigt snabbt, så snabbt att personalen inte hängde med och jag krystade fram honom utan assistans. Det var rätt häftigt faktiskt! (Fast inte tufft och coolt. ;) )
  • Elenic
    Santine skrev 2015-11-08 21:47:25 följande:
    Ergonomiska e väldigt små tycker jag i sittdelen, min dotter e och alltid varit liten, vi bytte ut vagnen helt för att hon satt så dåligt i den, nu har vi en Emmaljunga scooter!

Påhittade namn e inget för mig :) vill ha ett namn med en betydelse, min son älskar att jag berättar för honom varför han fick sitt namn och vad det betyder!

Ta ett namn som ni förälskat er i, sen om det e samma lr inte tycker inte jag spelar så stor roll! Det e ju iofs ingen annan som ska tycka till för er utan ni som ska tycka till ;)
    Ang. ergonomisk sittdel så hade vi en Bugaboo med sådan till vår son, och han var en jättebebis. (Ärligt, han vägde 8,9 kg på 3månaderskontrollen...) Upplevde inte sittdelen som trång alls, han hade vagnen tills han slutade åka vagn i treårsåldern.
  • Tessie83

Vi kommer köpa en Emmaljunga super nitro. Tanken var att jag skulle ha en quadrolift direkt i sittdelen men nu har tydligen liftar utgått ur enmaljungas sortiment :( kommer försöka låna hem en super Viking liggdel och se om den får plats i hissen :0 vad rekommenderar ni punkteringsfria hjul eller lufthjul? Tycker Emmaljunga är så ombonad och fin. Många av mina vänner har boogaboo men tycker inte om dess sittdelar.

Har ni börjat inhandla till era små. Kliar så i fingrarna även fast vi eg bestämt att vi inte skulle köpa något förrän efter nyår. Köpte dock en skötbädd på rea nu häromdagen. Ska ha skötbord på tvättmaskinen och min pappa ska bygga skötbordet och behövde därför bädden så vi kan måtta.

• Elenic
    Tessie83 skrev 2015-11-09 09:59:37 följande:

Vi kommer köpa en Emmaljunga super nitro. Tanken var att jag skulle ha en quadrolift direkt i sittdelen men nu har tydligen liftar utgått ur enmaljungas sortiment :( kommer försöka låna hem en super Viking liggdel och se om den får plats i hissen :0 vad rekommenderar ni punkteringsfria hjul eller lufthjul? Tycker Emmaljunga är så ombonad och fin. Många av mina vänner har boogaboo men tycker inte om dess sittdelar.

Har ni börjat inhandla till era små. Kliar så i fingrarna även fast vi eg bestämt att vi inte skulle köpa något förrän efter nyår. Köpte dock en skötbädd på rea nu häromdagen. Ska ha skötbord på tvättmaskinen och min pappa ska bygga skötbordet och behövde därför bädden så vi kan måtta.

Hjulvalet beror mycket på hur ni bor och går skulle jag säga. Punkteringsfria är mycket lättare så klart då man slipper risk för punka, bra om man går mycket på ojämna skogsvägar etc. Å andra sidan får man sämre komfort/fjädring - vilket också kan vara bra om man går på ojämna vägar. ;) Jag har haft luftljul båda gångerna men nu valt utan.

Vi har köpt vagn (begagnad) och I helgen babyskydd. Förutom väldigt lite kläder så kommer vi nog inte behöva skaffa så mycket mer innan. Jo, en skötbädd att lägga på vår bänk I tvättstugan. :)  Ser inte att man till en bebbe behöver så mycket mer än det, och kanske en bärsjal, till en pyttebebis och sjal har vi sedan tidigare.
  • Frida Li

Nu är jag snart i v 21 o börjar knåpa på mitt brev till försäkringskassan för havandeskapspenning. Arbetar som förskollärare. Blev godkänd första gången med dottern men arbetar nu med äldre barn o är rädd att jag inte blir godkänd denna gång. Är det någon här i samma sits som mig?

• Santine
    Elenic skrev 2015-11-09 09:29:48 följande:

Hahaha, ja, det är ju nästan hysteriskt roligt när de säger åt en att inte krysta när man har en krystvärk. Som man kan låta bli liksom.. ;) Sonen kom också väldigt snabbt, så snabbt att personalen inte hängde med och jag krystade fram honom utan assistans. Det var rätt häftigt faktiskt! (Fast inte tufft och coolt. ;) )

Haha nej kan tänka mig det, när dottern kom gick det ju med fort hann ju krysta innan jag ens kommit in på ett rum men en säng var dem snabba och hämta åt mig, när dem fick in mig på rummet och kopplat in mig i maskinen så var dotterns huvud på väg ut och då tryckte hon in handen och in med huvudet och rörde runt i mig, fattade inget och jag fick fram i all andning vad händer? Då sa hon navelsträngen e runt halsen men så fort hon fick bort den så kom dottern ut! Hon vägde 2kg sprack inget trots att allt gick så fort och hon mådde bra, grät och var lite lila pga navelsträngen men inget annat som tur var!
  • MariaSthlmS

Ser att ni är många som pratar vagnar nu, det är ju alltid kul! Någon som har så små storasyskon att dubbelvagn blir aktuellt? Vår äldsta kommer vara strax under 2 år när bebisen kommer, och han har alltid gillat att åka vagn. Känns därför inte aktuellt att köra med enbart ståbräda. Eftersom sonen är ganska stor (väger snart 15 kg) går Emmaljunga Double Viking och Kronan Duo bort direkt (maxvikt 15 kg i deras sittdelar känns inte långsiktigt), och då återstår väl typ Bugaboo Double Donkey. Gillar att den kan bli en enkelvagn (skönt på dagtid när sonen är på förskola) men inte att den har lufhjul och icke-ergonomiskt handtag. Någon som har erfarenhet av denna, eller annan bra syskon vagn för 2-åring + nyfödd?

• MariaSthlmS
    AKF skrev 2015-11-07 08:46:16 följande:

Vi har börjat fundera på var vi ska föda. Hur tänker ni?

Där vi bor (Stockholm) är ju valmöjligheterna rätt stora. Vi väljer mellan BB Stockholm, Danderyd, Södersjukhuset och ev Södra BB om de får vara kvar.

Någon som har erfarenhet av dem?

Vi skulle fött på Södra BB förra gången och hade hela mödravården där, fick ett fantastiskt intryck av dem. Lugna mysiga lokaler och så bra att man får stanna i rummet man fött. Dubbelsäng och badkar "ingår" också.

Nu blev det kejsarsnitt istället, på SÖS, med vanlig BB-avdelning. Underbar personal under förlossningen och även på BB, men något slitna lokaler på avdelningen och inga dubbelsängar utan bara en brits till partnern.

Osäkra på vad vi ska välja denna gång! Vi gillade egentligen allt med SÖS (utom mannens säng, haha), men ändå känner jag mig sugen på att testa ngt nytt och lutar åt Danderyd eller BB Stockholm.
Svar på tråden Marsbebis 2016