• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2015-11-09 13:21:58 följande:

Nu är jag snart i v 21 o börjar knåpa på mitt brev till försäkringskassan för havandeskapspenning. Arbetar som förskollärare. Blev godkänd första gången med dottern men arbetar nu med äldre barn o är rädd att jag inte blir godkänd denna gång. Är det någon här i samma sits som mig?

Jag ska söka! Är inte förskollärare utan tandläkare. Vad trycker du på i din ansökan?
  • mammave
    MariaSthlmS skrev 2015-11-09 15:51:42 följande:

Ser att ni är många som pratar vagnar nu, det är ju alltid kul! Någon som har så små storasyskon att dubbelvagn blir aktuellt? Vår äldsta kommer vara strax under 2 år när bebisen kommer, och han har alltid gillat att åka vagn. Känns därför inte aktuellt att köra med enbart ståbräda. Eftersom sonen är ganska stor (väger snart 15 kg) går Emmaljunga Double Viking och Kronan Duo bort direkt (maxvikt 15 kg i deras sittdelar känns inte långsiktigt), och då återstår väl typ Bugaboo Double Donkey. Gillar att den kan bli en enkelvagn (skönt på dagtid när sonen är på förskola) men inte att den har lufhjul och icke-ergonomiskt handtag. Någon som har erfarenhet av denna, eller annan bra syskon vagn för 2-åring + nyfödd?

Jag har köpt en babyjogger city select och tycker den verkar väldigt bra. Den går även att göras om till enkelvagn :)
  • Elenic
    Santine skrev 2015-11-09 17:01:15 följande:
    Oj hur då? Vi hade en bugaboo cameloen, inte alls smidiga och alldeles vingliga i handtagen! Sämsta skiten ever! Dem där syskonvagnarna e ju bara sååå plastiga och skumma, tänker inte lägga mer pengar på en sån då vår gamla inte var bra!
    Vi hade en modell som inte finns längre I Sverige, Frog hette den. Var supernöjd med den faktiskt. Fick köpa den lätt begagnad av hon som hade agenturen för Bugaboo då (då var det ett rätt litet märke här, 2006) och sålde den vidare till en annan som jag vet var jättenöjd. Har ingen erfarenhet av Cameleon alls...
  • Elenic
    Madski skrev 2015-11-09 17:36:43 följande:
    Om jag inte är helt ute och cyklar så bör man undvika musslor pga risk för bakterier.. Men tillagade borde ju egentligen inte vara något problem iom att bakterierna isf dör vid tillagningen!??
    Visst blir man less på alla dessa rekommendationer.. Gaaah.. Tänk vad härligt om allt hade varit ok ;)
    Hahaha, sa samma sak till maken I helgen - kunde det inte vara ÄCKLIGA saker som var förbjudna. (Ok, lever kvalar in där, men sen?) Typ nu när du är gravid får du absolut inte dricka katrinplommonjuice, inte snusa, inte äta inälvsmat, fiskpinnar, burkskinka och kornmjölsgröt och glöm kalles kaviar på mackan. Läääääängtar brieost och salami och bresaola och champagne och amarone och tonfisksushi och massa andra saker så jag håller på att bli tokig! (mest brie och champagne faktiskt ;) )
  • Tessie83

Nu är jag snart i v 21 o börjar knåpa på mitt brev till försäkringskassan för havandeskapspenning. Arbetar som förskollärare. Blev godkänd första gången med dottern men arbetar nu med äldre barn o är rädd att jag inte blir godkänd denna gång. Är det någon här i samma sits som mig?

Arbetar också som förskolelärare och är i vecka 21. Jag har dock varit deltidssjukskriven sedan vecka 9 och arbetar nu 50% så kommer inte söka havandeskapspenning men har många kompisar och kollegor som sökt och fått. Tror inte de skrivit att de arbetar med äldre barn utan vad en dag i förskoleyrket kräver. Ibland får man ju även backa upp på andra avdelningar med yngre barn. nu arbetar jag med 4-5-åringar men det är mycket tunga lyft ändå, mycket upp och ner, ryggvärk pga att man måste ständigt sitta på golvet och vid låga bord. Man måste ständigt vara uppmärksam och på allerten.

Lycka till
  • Madski
    Elenic skrev 2015-11-09 19:42:13 följande:
    Hahaha, sa samma sak till maken I helgen - kunde det inte vara ÄCKLIGA saker som var förbjudna. (Ok, lever kvalar in där, men sen?) Typ nu när du är gravid får du absolut inte dricka katrinplommonjuice, inte snusa, inte äta inälvsmat, fiskpinnar, burkskinka och kornmjölsgröt och glöm kalles kaviar på mackan. Läääääängtar brieost och salami och bresaola och champagne och amarone och tonfisksushi och massa andra saker så jag håller på att bli tokig! (mest brie och champagne faktiskt ;) )
    Jag har beställt brieost och en charkbricka direkt till BB av min sambo.. I helgen berättade jag för en av mina bästa vänner att charkisar och brie definitivt uppskattas mer än blommor.. Haha.. Samma dag som vi plussade hade vi inplanerad vin, chark och ostkväll hemma hos oss.. Snacka om att jag kände mig lite avis.. Haha.. Vi sa inget till kompisen, men hon förstod, men ville såklart inte säga något..
  • Reflexen

Haha, vad det stämmer med "den förbjudna maten" - gillade iden med brieost på BB!!! Längtar också som en tok efter brie, blå- och annan mögelost, goda charkvaror och ett gott vin. för att inte tala om rökt kött och rökt lax... Mmm! Jag tycker om detta även som ogravid, men nu är längtan nästan som en besatthet. Säkert bara för att det är förbjudet

• Santine

Jag ska också söka, jobbar i en matbutik! Var 8år sen jag ansökte om det, minns inte ens att jag skrev ett brev till fk? Med dottern gick jag på kurser så behövde aldrig ansöka!
  • Santine
    MariaSthlmS skrev 2015-11-09 17:36:11 följande:

Aha, visste inte att det fanns ngn särskild "allmän" gräns liksom, tänker att det beror på schassits kapacitet. 17 kg har den i alla fall enligt www.bugaboo.com/SE/sv_SE/strollers/bugaboo-donkey/duo

Förstår att folk tänjer lite på gränserna, men vill inte köpa en vagn som är utväxt redan från dag ett, så får bli Donkeyn för oss av den anledningen om vi inte hittar någon annan som verkar bra.

Folk gör det om dem köper begagnat, men det e en sån där rekommenderad gräns som finns! Den e ju inte testad till högre, så tekniskt sett så går det ju att ha större barn i, men det e ju för att skulle ngt hända så ska barnvagnsförsäljaren inte behöva stå för eventuella kostnader, detta gäller ju endast dem med garanti! Kommer inte köpa en till bugaboo då vi redan har en som vi inte var nöjda med. Men Emmaljungas e vi gott sugna på, men ska in och klämma någon dag snart för att själva avgöra vad som kan kännas bäst, däremot har vi inte riktigt bestämt oss om det ska bli en syskonvagn som man kan göra om till en enkelvagn eller om vi ska köra på en dubbelvagn!
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-09 19:37:34 följande:

Vi hade en modell som inte finns längre I Sverige, Frog hette den. Var supernöjd med den faktiskt. Fick köpa den lätt begagnad av hon som hade agenturen för Bugaboo då (då var det ett rätt litet märke här, 2006) och sålde den vidare till en annan som jag vet var jättenöjd. Har ingen erfarenhet av Cameleon alls...

Okej! Det e bra när man e nöjd med val av vagn, den e ju trots allt den man använder mkt av, förutom babyskyddet men vi brukade faktiskt lämna kvar babyskyddet i bilen för orkade inte hooka fast den i vagnen! Haha.. Tung ändå, och så hade iofs min dotter kolik så hon sov ju mest när vi var hemma i ca 30min allt som allt på ett dygn! Vet inte men fick för mig att det kunde göra henne gott att lägga henne i lite olika ställningar så hon inte låg helt platt på ryggen hela tiden heller! Åh på tal om brie, såg ett recept man kunde göra och stoppa in i ugnen och då kan även vi gravida med äta det! Men samtidigt älskar jag brie precis som den e! Dock aldrig testat den i ugnen! Haha
Svar på tråden Marsbebis 2016