• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Bonebag
    MariaSthlmS skrev 2015-11-09 15:51:42 följande:

Ser att ni är många som pratar vagnar nu, det är ju alltid kul! Någon som har så små storasyskon att dubbelvagn blir aktuellt? Vår äldsta kommer vara strax under 2 år när bebisen kommer, och han har alltid gillat att åka vagn. Känns därför inte aktuellt att köra med enbart ståbräda. Eftersom sonen är ganska stor (väger snart 15 kg) går Emmaljunga Double Viking och Kronan Duo bort direkt (maxvikt 15 kg i deras sittdelar känns inte långsiktigt), och då återstår väl typ Bugaboo Double Donkey. Gillar att den kan bli en enkelvagn (skönt på dagtid när sonen är på förskola) men inte att den har lufhjul och icke-ergonomiskt handtag. Någon som har erfarenhet av denna, eller annan bra syskon vagn för 2-åring + nyfödd?

Jo här kommer det krävas en syskonvagn.. Sonen kommer va 1,5 ungefär när lillan kommer.
    Har en brio go idag och det gör ont att byta så jag kommer behålla den oxå då den är så jäkla bra :)

Men vet inte vad vi ska ha... Finns det ens syskonvagnar som går över 15 kg?
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-09 09:31:49 följande:

Ang. ergonomisk sittdel så hade vi en Bugaboo med sådan till vår son, och han var en jättebebis. (Ärligt, han vägde 8,9 kg på 3månaderskontrollen...) Upplevde inte sittdelen som trång alls, han hade vagnen tills han slutade åka vagn i treårsåldern.

Oj hur då? Vi hade en bugaboo cameloen, inte alls smidiga och alldeles vingliga i handtagen! Sämsta skiten ever! Dem där syskonvagnarna e ju bara sååå plastiga och skumma, tänker inte lägga mer pengar på en sån då vår gamla inte var bra!
  • Santine
    Tessie83 skrev 2015-11-09 09:59:37 följande:

Vi kommer köpa en Emmaljunga super nitro. Tanken var att jag skulle ha en quadrolift direkt i sittdelen men nu har tydligen liftar utgått ur enmaljungas sortiment :( kommer försöka låna hem en super Viking liggdel och se om den får plats i hissen :0 vad rekommenderar ni punkteringsfria hjul eller lufthjul? Tycker Emmaljunga är så ombonad och fin. Många av mina vänner har boogaboo men tycker inte om dess sittdelar.

Har ni börjat inhandla till era små. Kliar så i fingrarna även fast vi eg bestämt att vi inte skulle köpa något förrän efter nyår. Köpte dock en skötbädd på rea nu häromdagen. Ska ha skötbord på tvättmaskinen och min pappa ska bygga skötbordet och behövde därför bädden så vi kan måtta.

Emmaljunga e och förblir en väldigt bra vagn! Gillade heller inte bugaboo vagnarna!

Testa med super vikings, den ska ju tydligen kunna passa! Vi ska ha lufthjul, haft det på mina senaste vagnar och tycker den blir så mkt skönare i körningen!
  • Santine
    MariaSthlmS skrev 2015-11-09 15:51:42 följande:

Ser att ni är många som pratar vagnar nu, det är ju alltid kul! Någon som har så små storasyskon att dubbelvagn blir aktuellt? Vår äldsta kommer vara strax under 2 år när bebisen kommer, och han har alltid gillat att åka vagn. Känns därför inte aktuellt att köra med enbart ståbräda. Eftersom sonen är ganska stor (väger snart 15 kg) går Emmaljunga Double Viking och Kronan Duo bort direkt (maxvikt 15 kg i deras sittdelar känns inte långsiktigt), och då återstår väl typ Bugaboo Double Donkey. Gillar att den kan bli en enkelvagn (skönt på dagtid när sonen är på förskola) men inte att den har lufhjul och icke-ergonomiskt handtag. Någon som har erfarenhet av denna, eller annan bra syskon vagn för 2-åring + nyfödd?

Har det förändrats eller varför har bugaboon högre Maxvikt när den totala max gränsen alltid varit på 15kg? Det e ju för att skulle det hända något så täcker inte det på garantin! Men när jag jobbade på babyproffsen, så köpte folk vagnar fast att deras barn vägde långt över maxvikten! Min dotter e 2,5snart hon väger 10kg och till mars vet jag ju inte om hon kommer vilja ligga i vagnen, men vi köper en ändå, sen har vi problemet om vi ska välja en Emmaljunga super Viking eller en Emmaljunga double Viking! Vill ju inte ha en double om hon tröttnat helt på vagnen då! Kollar nog vagn sist av allt bara för det!
  • AKF

Vi har pratat lite fram och tillbaka om var vi vill föda och det lutar åt Danderyd. Jag har dock inte kollat upp BB Stockholm tillräckligt för att välja bort helt. Det är ju samma BB hotell till dem vad jag förstår.

Vi kommer att köpa en begagnad Kronan City. Känns klockren för våra behov! :)

Hade en äldre Kronan 2010 men den känns för klumpig nu när vi provkört en Kronan City. Ska sälja alla vagnar vi har, ångrar lite att vi inte gjorde det tidigare faktiskt nu när det gått ett par år.

• AKF

En fråga:

Är vongole-musslor svartlistade för gravida?

Kan inte hitta info om det på Livsmedelsverket. På 1177.se står det att man kan äta musslor och räkor om man inte får i sig så mycket fisk. Men ingen specifikation på vilka musslor...

Är så grymt sugen på att äta pasta vongole!

• MariaSthlmS
    Bonebag skrev 2015-11-09 16:12:23 följande:
    Jo här kommer det krävas en syskonvagn.. Sonen kommer va 1,5 ungefär när lillan kommer.
    Har en brio go idag och det gör ont att byta så jag kommer behålla den oxå då den är så jäkla bra :)

Men vet inte vad vi ska ha... Finns det ens syskonvagnar som går över 15 kg?
    Vi har också en Brio Go som jag älskar! Sonen trivs också väldigt bra i den, vi har haft noll procent behov av annan vagn sedan dag ett, knappt använt den sulky vi köpte för att ha på resor, förutom just när vi åker iväg.

Bugaboo Double Donkey har 17 kg som maxvikt på sina sittdelar, därför vi lutar åt en sån. Men borde finnas fler på marknaden!
  • MariaSthlmS
    Santine skrev 2015-11-09 17:13:27 följande:
    Har det förändrats eller varför har bugaboon högre Maxvikt när den totala max gränsen alltid varit på 15kg? Det e ju för att skulle det hända något så täcker inte det på garantin! Men när jag jobbade på babyproffsen, så köpte folk vagnar fast att deras barn vägde långt över maxvikten! Min dotter e 2,5snart hon väger 10kg och till mars vet jag ju inte om hon kommer vilja ligga i vagnen, men vi köper en ändå, sen har vi problemet om vi ska välja en Emmaljunga super Viking eller en Emmaljunga double Viking! Vill ju inte ha en double om hon tröttnat helt på vagnen då! Kollar nog vagn sist av allt bara för det!
    Aha, visste inte att det fanns ngn särskild "allmän" gräns liksom, tänker att det beror på schassits kapacitet. 17 kg har den i alla fall enligt www.bugaboo.com/SE/sv_SE/strollers/bugaboo-donkey/duo

Förstår att folk tänjer lite på gränserna, men vill inte köpa en vagn som är utväxt redan från dag ett, så får bli Donkeyn för oss av den anledningen om vi inte hittar någon annan som verkar bra.
  • Madski
    AKF skrev 2015-11-09 17:27:24 följande:

En fråga:

Är vongole-musslor svartlistade för gravida?

Kan inte hitta info om det på Livsmedelsverket. På 1177.se står det att man kan äta musslor och räkor om man inte får i sig så mycket fisk. Men ingen specifikation på vilka musslor...

Är så grymt sugen på att äta pasta vongole!

Om jag inte är helt ute och cyklar så bör man undvika musslor pga risk för bakterier.. Men tillagade borde ju egentligen inte vara något problem iom att bakterierna isf dör vid tillagningen!??
    Visst blir man less på alla dessa rekommendationer.. Gaaah.. Tänk vad härligt om allt hade varit ok ;)
  • Madski

Vi var jätte nöjda med vår Emmaljunga nitro city, men nu vill jag prova något nytt och det lutar åt Bugaboo Buffalo med svart chassi :) jag är inne på NKs barnavdelning titt som tätt och klämmer lite på den, haha.. Ska Dock kolla om vi kan hitta någon bra på blocket, men i annat fall tycker jag att vi (ok, lillebror) är värd en ny ;) haha.. Och eftersom jag kommer att vara föräldraledig den största delen så är valet av vagn mitt.. Sambon får såklart tycka till, men jag har helt klart veto.. När han var ledig sist så använde han knappt vagnen medans jag använde den dagligen..

Svar på tråden Marsbebis 2016