• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic

Apropå jobba.. Hur länge har ni med "vanliga" (dvs. inte tunga, farliga jobb) jobba? Jag har noll erfarenhet av det här då båda mina andra barn var väntade I mitten av augusti. Då gick jag helt enkelt på semester i juli och var sedan ledig tills de kom. (Iom att de föddes sent båda så var jag i princip ledig de sista 7-8 veckorna.) Jag har tidigare graviditeter också varit sjukskriven på 50% pga foglossning från ungefär nu, vilket inte känns som ett behov den här gången.

Just nu känns det som att jag tänker jobba fram till 1:a mars och sedan jobba hemifrån fram till förlossning i princip. (Blir ju intressant att min jobba hemma/ta det lugnt period då börjar med storbarnens sportlov - hur tusan ska jag kunna hitta på skojsigheter med dem? Nån skidresa lär det ju iaf inte bli. ;) )
    Men det kanske är helt ohållbart?

Jag har ett fysiskt väldigt enkelt jobb (kontor och åker bil till jobbet), däremot väldigt stressigt och stort ansvar och mycket personal att "ta hand om". Är just nu sjukt trött varje dag efter jobbet och får mycket sammandragningar de stressigaste dagarna. (Är sådär att det kan vara svårt att hinna gå på toa eller äta mat då.) Men de normal dagarna känns det helt ok. Så, hur tänker ni som är lite i samma sits som jag?

• shecity

Jag jobbar också på kontor 8-17 så inte fysiskt ansträngande. Fick enligt RUL nytt BF 18 /3. Mina förhoppningar är att jobba februari ut. Men håller en dialog med chefen, att det inte får bli för stressigt. Men nu verkar det som min ersättare skall komma redan i årskiftet och då tror jag att det kommer vara möjligt att jobba fram till slutet på februari för att jag får en avlastning. Har normalt det väldigt stressigt på jobbet men försöker att vara snäll mot mig själv och fråga mina kollegor när jag känner att det blir för mycket om dom kan hjälpa mig. Sen anser jag att det här med jobbet är högst individuellt och man skall lyssna på sin magkänsla, hälsan går före allt :) Ingen annan kan veta bättre än den som faktiskt bär barnet!!

Det sista skriver jag på grund av att det ofta är många personer som har åsikter om just detta, det är iallafall min egen erfarenhet!

• Madski
    Elenic skrev 2015-11-11 08:41:41 följande:

Apropå jobba.. Hur länge har ni med "vanliga" (dvs. inte tunga, farliga jobb) jobba? Jag har noll erfarenhet av det här då båda mina andra barn var väntade I mitten av augusti. Då gick jag helt enkelt på semester i juli och var sedan ledig tills de kom. (Iom att de föddes sent båda så var jag i princip ledig de sista 7-8 veckorna.) Jag har tidigare graviditeter också varit sjukskriven på 50% pga foglossning från ungefär nu, vilket inte känns som ett behov den här gången.

Just nu känns det som att jag tänker jobba fram till 1:a mars och sedan jobba hemifrån fram till förlossning i princip. (Blir ju intressant att min jobba hemma/ta det lugnt period då börjar med storbarnens sportlov - hur tusan ska jag kunna hitta på skojsigheter med dem? Nån skidresa lär det ju iaf inte bli. ;) )
    Men det kanske är helt ohållbart?

Jag har ett fysiskt väldigt enkelt jobb (kontor och åker bil till jobbet), däremot väldigt stressigt och stort ansvar och mycket personal att "ta hand om". Är just nu sjukt trött varje dag efter jobbet och får mycket sammandragningar de stressigaste dagarna. (Är sådär att det kan vara svårt att hinna gå på toa eller äta mat då.) Men de normal dagarna känns det helt ok. Så, hur tänker ni som är lite i samma sits som jag?

Storasyster var beräknad till slutet av augusti och kom på bf+10 så då var det semester som gällde :) har precis som du ett "vanligt" kontorsjobb, som också är väldigt stressigt periodvis med mycket ansvar, vet redan nu om en massa deadlines som är under jan-mars och tyvärr inget jag kan påbörja än.. Min tanke är att jobba till iaf mars, har bf 24/3.. Fick dock karpaltunnelsyndrom i händerna från v.34 sist (samtidigt som jag gick på semester) och det var förjävligt.. Blir svårt att jobba/skriva en massa (trots tangentbord) med händer/fingrar som strejkar., hållet tummarna hårt för att jag slipper det den här gången *peppar,peppar* sammanfattningsvis så har jag nog egentligen ingen aning än utan bara tankar.. Får se när min tilltänkta vikarie börjar, håller tummarna för att processen flyter på bra så att vi hinner gå lite omlott och då kanske jag kan gå ner lite i tid också ;) time Will tell., processen för vikarie är iaf igång vilket k sic känns lite konstigt iom att jag tycker att det är långt kvar, haha..
  • Reflexen

Min förhoppning är att få jobba till 1 mars (bf 26/3). Om jag fortsätter må bra och jobbet funkar dvs. Gick hem ca två veckor innan dottern, men tar gärna längre hemmatid nu.

• Sötistilde
    Emzaan skrev 2015-11-10 21:36:59 följande:

Många förskollärare i tråden!! Kul!!

hur länge tänker ni andra jobba?? Jag vet inte hur jag ska göra, jobbar med ettåringar och känner av i kroppen redan nu. Det är tungt. Födde dessutom för tidigt sist. Hur funkar det med havandeskapspenning, ? ingen erfarenhet

Är ganska optimistisk - hihi, jade tänkt februari ut, Om jag orkar , BF 5/3 .. Jobbar som tandsköterska och det är en del spring i det.. Men men...
  • Smilla80
    Santine skrev 2015-11-10 08:33:15 följande:

Hon har en crusi :) e ni också förälskade i stokkes kollektion och ska köpa sängen och matmöbler m.m. till eran lilla bebis eller e det bara vagnen ni vill ha? Leveranstiden e så olika från stad till stad och även från vagn till vagn men skulle väl tro att längsta leveranstiden jag varit med om har varit upp till 12 veckor, men in och fråga er barnvagnsförsäljaren för det kan ju även gå superfort med, vissa kan få den redan någon dag efter! :) Om trailz e helt ny så kan den vara svår att få tag på då många vill ha den nyaste och väntetiden kan bli längre bara för det! Men sen kan en Brio go ha lång väntetid för att många efterfrågar just den! Så olika och så olika vart ens affär köper in ifrån! :)

Ja jag gillar hela Stokkes sortiment, men har det mesta jag behöver sedan innan tror jag.. har redan Stokke tripp trapp stol, så till den har jag nu köpt ett Newborn set som man kan fästa på stolen. Verkar perfekt med en slags "babysitter" som ändå kommer upp till vår nivå så bebis kan sitta med oss vid matbordet. Säng har jag redan Trolls bedside crib tror jag den heter, en sån där som är öppen in mot förälders säng. Som skötbord kommer jag bara ha en skötbädd på tvättstugebänken. Har köpt ett Babynest också, så nu är det nog bara en vagn som saknas, med babyskydd till som man kan klicka på chassit. Annars är det nog inte så mkt mer! Men man kommer säkert på fler behov vad det lider, haha...

Nu är den Kronan duo s jag kollade på såld, så det var väl inte meningen jag skulle ha den. Är nästan skönt, ett val mindre, för nu lutar jag mer åt Stokken. Har läst mig till att Stokkes sittdel är mycket större o rymligare så de kan sitta i den längre. Har på en bra affär av Stokkes babyskydd på G, (om affären går i lås) så det blir nog en Stokke trailz till slut!! Tack för dina tips Santine.
  • Smilla80

Ang jobb - Jag skulle gärna gått hem från jobbet ca en månad innan BF... Men sen vet man ju aldrig hur det blir! Kan ju bli tvungen att gå hem tidigare för man inte mår väl, eller jobba längre om de inte fått tag i vikarie... Min arbetsgivare ska gå ut med annons först i december men vet inte datum då tjänsten ska tillträdas... Hmmm.. Hoppas tiden räcker till att hinna lära upp den nya och allt.

Vet ni om det är klubbat o klart att föräldradagarna ska kvoteras mer lika mellan föräldrarna nu? Ngn som har mer info om det?

Trevlig kväll!

• aztec

Jag studerar denna grav så slipper anpassa mig för jobb! Sist gick jag hem med ca 1månad kvar, hade sparade semesterdagar som jag tog ut. Men denna gång tror jag att jag avslutar/tar paus med studierna från nyår. Får jag två månader att göra ingenting 8)

• aztec
    Smilla80 skrev 2015-11-11 16:54:45 följande:

Ang jobb - Jag skulle gärna gått hem från jobbet ca en månad innan BF... Men sen vet man ju aldrig hur det blir! Kan ju bli tvungen att gå hem tidigare för man inte mår väl, eller jobba längre om de inte fått tag i vikarie... Min arbetsgivare ska gå ut med annons först i december men vet inte datum då tjänsten ska tillträdas... Hmmm.. Hoppas tiden räcker till att hinna lära upp den nya och allt.

Vet ni om det är klubbat o klart att föräldradagarna ska kvoteras mer lika mellan föräldrarna nu? Ngn som har mer info om det?

Trevlig kväll!

Tror de klubbade det idag faktiskt, 90dagar ska vara öronmärkta nu som jag förstod. Har alla planerat sin föräldraledighet här inne? :)
  • AKF
    Smilla80 skrev 2015-11-11 16:48:01 följande:

Ja jag gillar hela Stokkes sortiment, men har det mesta jag behöver sedan innan tror jag.. har redan Stokke tripp trapp stol, så till den har jag nu köpt ett Newborn set som man kan fästa på stolen. Verkar perfekt med en slags "babysitter" som ändå kommer upp till vår nivå så bebis kan sitta med oss vid matbordet. Säng har jag redan Trolls bedside crib tror jag den heter, en sån där som är öppen in mot förälders säng. Som skötbord kommer jag bara ha en skötbädd på tvättstugebänken. Har köpt ett Babynest också, så nu är det nog bara en vagn som saknas, med babyskydd till som man kan klicka på chassit. Annars är det nog inte så mkt mer! Men man kommer säkert på fler behov vad det lider, haha...

Lustigt! Precis de sakerna har vi bestämt oss för att köpa. :) Newborn-set från Stokke och Bedside-crib från Troll. Babynest har vi sedan tidigare. Vi använde det jättemycket första tiden!
Svar på tråden Marsbebis 2016