• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-08 15:13:51 följande:

Tack! Sonen heter Matteo. :)

Väldigt vackert namn och samma stavning var vi med inne på om vi väntade en pojke denna gången! :)
  • Santine
    Smilla80 skrev 2015-11-08 16:29:46 följande:

Å tack snälla ni som tog er tid att ge mig ett litet snabbt råd... Du har rätt i Santine att om det hade varit en Stokke Trailz hade jag inte tvekat. ;) Och det kanske säger ganska mycket. Samtidigt har du rätt i Reflexen att jag kan göra mycket kul för de pengar som Stokken kostar extra. Tänkte först att det kommer säkert inga bättre chanser, jag får nog tuta och köra nu.. men sedan bestämde jag mig ändå för att avvakta, jag sa till säljaren av Kronan Duo S att vi kommer och tittar nästa helg om den finns kvar då istället för att hasta iväg idag. Den lär INTE finnas kvar... men jag är så "kär" i Stokken med så jag kanske måste följa mitt hjärta även om det kostar... haha.... är ju med stor sannolikhet vårt sista barn och har bara haft begagnat innan och en och samma vagn till båda barnen samt att den används till 2 andra barn (många byter ju vagn rätt många gånger under en barnvagnsperiod)  så på ett sätt kan jag ju unna mig det jag verkligen vill ha nu... jag får fundera vidare vad som är mest värt....

Tror ni att butikerna rear ut 2015 års barnvagnar snart för att göra plats för 2016? Eller hur brukar det funka?

Tack för tipset CatEyes!! Måste jag bli medlem i den gruppen då?

Gör dem nog rätt snart skulle jag tro om dem inte redan börjat rea ut?!!! :) Min syster köpte en stokke vagn som hon e helt kär i.. Tycker du ska unna dig stokken, kolla runt om du ser en välvårdad begagnad stokke? Blir nog sista barnet här för min del med, 3 e väl lagom för mig men vem vet! :)
  • Smilla80
    Santine skrev 2015-11-08 17:13:45 följande:

Gör dem nog rätt snart skulle jag tro om dem inte redan börjat rea ut?!!! :) Min syster köpte en stokke vagn som hon e helt kär i.. Tycker du ska unna dig stokken, kolla runt om du ser en välvårdad begagnad stokke? Blir nog sista barnet här för min del med, 3 e väl lagom för mig men vem vet! :)

Hihi, bra smak din syster har!:) ska hålla utkik! :)
  • Smilla80

Ang sittdel på vagn; Har ni någon uppfattning/tanke om ergonomisk sittdel eller helt plan? Vilket föredrar ni o varför?

Vi har ju också pratat lite namn, vad tycker ni om "egenpåhittade" namn? Många döper ju sina barn till dubbelnamn de har hittat på själva som tex Amy-Li eller Emma-Lou.

Eftersom mina två barn börjar på samma bokstav, vore det tokigt av mig att ge ett namn till trean med en annan begynnelsebokstav? Vore det finare om alla tre började på samma?

• Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-11-08 21:02:49 följande:

Ang sittdel på vagn; Har ni någon uppfattning/tanke om ergonomisk sittdel eller helt plan? Vilket föredrar ni o varför?

Vi har ju också pratat lite namn, vad tycker ni om "egenpåhittade" namn? Många döper ju sina barn till dubbelnamn de har hittat på själva som tex Amy-Li eller Emma-Lou.

Eftersom mina två barn börjar på samma bokstav, vore det tokigt av mig att ge ett namn till trean med en annan begynnelsebokstav? Vore det finare om alla tre började på samma?

Jag tycker att ergonomisk sittdel verkar dumt när de ligger ner. Har haft platt och det funkar bra.

Tycker att vissa dubbelnamn som är påhittade är lite kul, men samtidigt signalerar lite känslan "du är så uniiiik". Vet inte heller varför man gör så, är det snyggt? Kanske, smaken är ju som baken.

Ang begynnelsebokstav, så tycker jag det är fint som Santine planerar; samma första, men olika andra bokstav. Elna, Elias och Elliot känns kanske lite väl matchat. Hur känner du själv?
  • Santine
    Smilla80 skrev 2015-11-08 21:02:49 följande:

Ergonomiska e väldigt små tycker jag i sittdelen, min dotter e och alltid varit liten, vi bytte ut vagnen helt för att hon satt så dåligt i den, nu har vi en Emmaljunga scooter!

Påhittade namn e inget för mig :) vill ha ett namn med en betydelse, min son älskar att jag berättar för honom varför han fick sitt namn och vad det betyder!

Ta ett namn som ni förälskat er i, sen om det e samma lr inte tycker inte jag spelar så stor roll! Det e ju iofs ingen annan som ska tycka till för er utan ni som ska tycka till ;)
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-11-08 17:05:52 följande:
    Nu blir jag nyfiken, vad är dåligt på KS? En kompis som är narkosläkare där sa nyligen att hon aldrig skulle föda någon annanstans

Ang bb sophia så år det säkert toppen vid en komplikationsfri förlossning, men lite flummigt och kanske slappt enligt vad jag har hört. Det är mitt närmaste, men det känns för otryggt att det är så långt till akutsjukhusen.
    Det jag hört av andra mammor som fött där, men också av vårdpersonal som jobbat där, är att KS är väldigt inne på medicinsk smärtlindring. (Så kanske inte så konstigt att din narkosläkarkompis gillar det ;) ) Alltså även de mammor som tänkt sig föda mer naturligt, och kanske behövt lite stöttning och peppning i det, har snarare känt att de blivit "övertalade" att ta EDA eller liknande istället. Iom att jag fött två barn utan medicinsk smärtlindring, och gärna gör det igen - men VET att det kräver en hel del pepp och "du klarar det" mellan 7-9 cm typ - så skulle jag helst inte föda på KS av den anledningen.

Tro nu inte att jag tycker att det är coolare eller tuffare eller nåt att föda utan smärtlindring, jag tror bara att det borgar för mindre risk för komplikationer, kejsarsnitt och liknande och då jag har lite (ok, ganska mycket) läkarskräck, nålskräck, operationsskräck osv så vill jag helst ha så mycket kontroll jag bara kan.

Tror samma sak om Sophia och skulle gärna föda där, iom ovanstående, men vågar inte riktigt riska...
  • Elenic
    Santine skrev 2015-11-08 17:07:59 följande:
    Väldigt vackert namn och samma stavning var vi med inne på om vi väntade en pojke denna gången! :)
    Gulle! <3
  • Smilla80
    Santine skrev 2015-11-08 21:47:25 följande:

Ergonomiska e väldigt små tycker jag i sittdelen, min dotter e och alltid varit liten, vi bytte ut vagnen helt för att hon satt så dåligt i den, nu har vi en Emmaljunga scooter!

Påhittade namn e inget för mig :) vill ha ett namn med en betydelse, min son älskar att jag berättar för honom varför han fick sitt namn och vad det betyder!

Ta ett namn som ni förälskat er i, sen om det e samma lr inte tycker inte jag spelar så stor roll! Det e ju iofs ingen annan som ska tycka till för er utan ni som ska tycka till ;)

Stokkes vagnar har ju ergonomisk sittdel... Vilket är det enda jag tvekar på när det gäller den. Har din syster sagt ngt om vad hon tycker om sittdelen i deras Stokke? :)

Ja det är fint när namnet har en betydelse, tycker också sånt är viktigt! Och så vill man samtidigt vara helt kär i namnet!
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-08 21:51:06 följande:

Det jag hört av andra mammor som fött där, men också av vårdpersonal som jobbat där, är att KS är väldigt inne på medicinsk smärtlindring. (Så kanske inte så konstigt att din narkosläkarkompis gillar det ;) ) Alltså även de mammor som tänkt sig föda mer naturligt, och kanske behövt lite stöttning och peppning i det, har snarare känt att de blivit "övertalade" att ta EDA eller liknande istället. Iom att jag fött två barn utan medicinsk smärtlindring, och gärna gör det igen - men VET att det kräver en hel del pepp och "du klarar det" mellan 7-9 cm typ - så skulle jag helst inte föda på KS av den anledningen.

Tro nu inte att jag tycker att det är coolare eller tuffare eller nåt att föda utan smärtlindring, jag tror bara att det borgar för mindre risk för komplikationer, kejsarsnitt och liknande och då jag har lite (ok, ganska mycket) läkarskräck, nålskräck, operationsskräck osv så vill jag helst ha så mycket kontroll jag bara kan.

Tror samma sak om Sophia och skulle gärna föda där, iom ovanstående, men vågar inte riktigt riska...

Jo jag tror visst att du tycker att du e tuff och cool! Haha :P nej men seriöst det e rätt häftigt att ha genomgått det också! Många som gärna vill ha smärtlindring för att slippa den bördan! När jag födde dottern helt utan, så gick det så snabbt att man hann inte ens tänka på annat än att krysta ut det lilla livet! Däremot blir jag nästan förbannad när dem ber mig att sluta krysta när det kommer en kryst?! Jag förstår att man kan spricka och allt det där men det e ju inte som att det e lätt och bara släppa taget om hela krystningsarbetet heller, men varför inte ska försöka denna gången och be dem gå och hämta kaffe och kaka medans vi väntar på att jag kan fortsätta!
Svar på tråden Marsbebis 2016