Carabellis kusp skrev 2015-11-08 17:05:52 följande:
Nu blir jag nyfiken, vad är dåligt på KS? En kompis som är narkosläkare där sa nyligen att hon aldrig skulle föda någon annanstans
Ang bb sophia så år det säkert toppen vid en komplikationsfri förlossning, men lite flummigt och kanske slappt enligt vad jag har hört. Det är mitt närmaste, men det känns för otryggt att det är så långt till akutsjukhusen.
Det jag hört av andra mammor som fött där, men också av vårdpersonal som jobbat där, är att KS är väldigt inne på medicinsk smärtlindring. (Så kanske inte så konstigt att din narkosläkarkompis gillar det ;) ) Alltså även de mammor som tänkt sig föda mer naturligt, och kanske behövt lite stöttning och peppning i det, har snarare känt att de blivit "övertalade" att ta EDA eller liknande istället. Iom att jag fött två barn utan medicinsk smärtlindring, och gärna gör det igen - men VET att det kräver en hel del pepp och "du klarar det" mellan 7-9 cm typ - så skulle jag helst inte föda på KS av den anledningen.
Tro nu inte att jag tycker att det är coolare eller tuffare eller nåt att föda utan smärtlindring, jag tror bara att det borgar för mindre risk för komplikationer, kejsarsnitt och liknande och då jag har lite (ok, ganska mycket) läkarskräck, nålskräck, operationsskräck osv så vill jag helst ha så mycket kontroll jag bara kan.
Tror samma sak om Sophia och skulle gärna föda där, iom ovanstående, men vågar inte riktigt riska...