• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Emzaan

idag har jag och barnen tittat på maken som sprang winter run på skansen. Jag är mera slut än han. Numera går jag väldigt långsamt för det gör så ont i bäcken och strålar ner i låren för varje steg. Samtidigt som jag får sammandragningar när jag går. Vägen till jobbet som brukar ta 10 min tar numera 20-25 att gå. Någon annan som kännernigen sig?

• Smilla80
    Smilla80 skrev 2016-01-30 21:32:27 följande:

Vad bra att du var uppmärksam och ändrade Aztecs status carabellis kusp!

Reflexen, samma här, skriver alltid från mobilen så tar en liten evighet att leta fram något längre bak i tråden! Vi får "ta med oss" BF-listan då o då!

Vad roligt att du fick se din lilla skatt i veckan, och att hen hade växt som den ska! :) när ska du tillbaka igen för att kolla moderkakan? Jag gjorde också ett ul i veckan, tillväxt. Min bebbe vägde också ca 1900 g, 1948 för att vara exakt! ;) Så den ser ut att växa som den ska iaf! Bebis hade inte vänt på sig än, men ännu finns det ju tid kvar... Hade din vänt sig?

Kan förresten tillägga att tillväxten låg nga procentenheter under "standardmåttet" men inte så att det verkade onormalt eller som ngt oroväckande...
  • Reflexen
    Smilla80 skrev 2016-01-30 22:35:34 följande:

Kan förresten tillägga att tillväxten låg nga procentenheter under "standardmåttet" men inte så att det verkade onormalt eller som ngt oroväckande...

De har en felmarginal på 10% sa bm till mig, så det är nog ingen fara!
  • Jullan1989
    Emzaan skrev 2016-01-30 22:26:19 följande:

BF-lista

Mammave: 28/2

Hannis12345: 1/3

Aztec: 3/3 - födde en son 28/1

Sötistilde: 5/3

LisaKMB: 5/3

Carabellis kusp: 6/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

Elenic: 20/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3

Tessie83: 27/3

Emzaan 27/3

AKF: 28/3

FridaLi 29/3

6/3 förhoppningsvis! :)
  • AKF

Grattis till er fina son Aztec! Jag hoppas att ni båda mår bättre snart.

Jag har också funderat på det där med tid på förskola för dottern. Jag hämtar/lämnar så att det blir lite kortare dagar för henne nu, men det är svårt att få ihop det.. jag är sjukskriven för att kunna vila 50% inte för att gå ut och åka pulka eller leka med henne, hur mkt jag än skulle vilja. Sjukskrivningen handlar ju om min hälsa. När min sjukskrivning går över till heltid så kommer det ju vara en helt annan sak, då kommer det bli enklare med senare lämning och tidigare hämtning. När bebisen har kommit så blir det förstås också kortare dagar men dottern är en riktig förskoleälskande tjej så att sluta helt och ta henne från det sammanhanget och alla kompisar när det är hennes sista vår där känns inte rättvist.

• Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-01-31 08:14:11 följande:

Grattis till er fina son Aztec! Jag hoppas att ni båda mår bättre snart.

Jag har också funderat på det där med tid på förskola för dottern. Jag hämtar/lämnar så att det blir lite kortare dagar för henne nu, men det är svårt att få ihop det.. jag är sjukskriven för att kunna vila 50% inte för att gå ut och åka pulka eller leka med henne, hur mkt jag än skulle vilja. Sjukskrivningen handlar ju om min hälsa. När min sjukskrivning går över till heltid så kommer det ju vara en helt annan sak, då kommer det bli enklare med senare lämning och tidigare hämtning. När bebisen har kommit så blir det förstås också kortare dagar men dottern är en riktig förskoleälskande tjej så att sluta helt och ta henne från det sammanhanget och alla kompisar när det är hennes sista vår där känns inte rättvist.

När du är sjukskriven är saken klar tycker jag. Det är självklart att du ska vila efter jobbet tycker jag! Annat för mig som har grav.penning, för jag är ju frisk, även om jag är trött. Som tur år gillar min flicka förskolan och ska gå kvar även efter att bebisen kommit. Hur gammal är din dotter nu igen? När tror du att du blir heltidssjukskriven?
  • aztec
    Smilla80 skrev 2016-01-30 22:29:03 följande:

Nä men åh, hur söt får man lov att vara?! :) sååå fin! <3

Oj, då har du haft ännu mer att smälta nu förstår jag... Men bra att de upptäcker det tidigt, de kan sin sak och allt kommer att gå bra! Vad tror de om hjärtat nu då, ska han opereras eller hur ser planen ut? Styrkekram!!

Då hans hjärta (än) är i sånt gott skick trots omständigheterna så tycker de inte att tex op väger upp fördelarna mot nackdelarna. Så just nu pratas det bara om starka mediciner, som man kanske inte hade satt in om han mått sämre.

Som jag har förstått det så sätts en stark medicin in för att ta itu med ena problemet, men att den medicinen är dålig för det andra problemet x) men att han hjärta klarar det för tillfället och att det är det bästa alternativet just nu. Så håller tummarna.
  • mammave
    Smilla80 skrev 2016-01-30 19:30:06 följande:

Mammave hur många barn har du sedan innan? Läste att du haft både vaginal FL och KS... Om jag minns rätt och du inte har något emot att jag frågar? :)

Ska försöka flytta fram BF-listan nu så den inte hamnar för långt bak i tråden, kan vara kul att följa... :)

Santine hur går det för dig? Längesen vi hörde av dig! :)

Jag har två, första föddes med ks pga säte o andra vaginalt o
  • mammave

Aztec: jobbigt, men ändå skönt att de har bra koll. Och härligt att han är stark. Min brorsson fördes akut in på hjärtoperation när han föddes, men är nu en pigg nioåring. Så de är väldigt duktiga o kan fixa det mesta känns det som tack o lov.

• Elenic

Aztec: Stort grattis till supersöte sonen! Förstår att det inte känns bra med en missbildning på hjärtat, men hoppas att ni kan tänka att det är bra att de hittat vad som felat så att det går att göra något åt det. Hoppas att du också mår bättre snart, allt är jobbigare om man samtidigt har ont själv.

Ang. ledighet och förskola så har jag en rätt bestämd åsikt. Kanske trampar på några tår nu, men då får det väl vara så... Anser att är man sjukskriven etc. så är man ju sjuk, och då borde man kunna ha föris/barnomsorg precis som vanligt. Att ha fått havandeskapspenning är ju inte riktigt samma sak - det är ju för att ens yrke är så pass krävande, och även om föräldraskap inte är "vilsamt" så är det ju inte onormalt att ha ett småbarn och vara gravid. Alltså anser jag att om man "bara" har havandeskapspenning och inte skulle fått en sjukskrivning så borde man nog kunna ha barnet hemma, iaf lite mer än annars.

Ang. förskola under föräldraledigheten tycker jag faktiskt att är barnet under 4 år finns ingen anledning alls att ens ha förskola. Vi har allmän förskola från 4 år, 15 timmar, och det är för att det är det som är bra för barnet. Allt innan dess är faktiskt för föräldrarna... Jag tycker att föräldraledigheten är en sjukt fin gåva att få tillbringa mer tid med det stora barnet/barnen också. Själv hade jag min då treåring hemma tills hon var 4,5 när lillebror föddes, när hon var 4,5 gick hon 9-14 tre dagar i veckan. Innan dess ville hon inte och ville vara hemma. Ja, andra föräldraledigheten blev tuffare än den första. Jag var inte på någon lattefika med andra mammor. Det var mycket ÖF, barnrytmik, museibesök i stan, kreativ lek hemma osv. Men så fick jag också chansen att verkligen vara med mitt stora barn, och lillebror fick en nära anknytning till sitt syskon. Att öht erbjuda mer än 15 h förskola till föräldralediga tycker jag är galet... Men det är vad jag tycker. Andra får tycka annat om de vill. ;)

Svar på tråden Marsbebis 2016