Aztec: Stort grattis till supersöte sonen! Förstår att det inte känns bra med en missbildning på hjärtat, men hoppas att ni kan tänka att det är bra att de hittat vad som felat så att det går att göra något åt det. Hoppas att du också mår bättre snart, allt är jobbigare om man samtidigt har ont själv.
Ang. ledighet och förskola så har jag en rätt bestämd åsikt. Kanske trampar på några tår nu, men då får det väl vara så... Anser att är man sjukskriven etc. så är man ju sjuk, och då borde man kunna ha föris/barnomsorg precis som vanligt. Att ha fått havandeskapspenning är ju inte riktigt samma sak - det är ju för att ens yrke är så pass krävande, och även om föräldraskap inte är "vilsamt" så är det ju inte onormalt att ha ett småbarn och vara gravid. Alltså anser jag att om man "bara" har havandeskapspenning och inte skulle fått en sjukskrivning så borde man nog kunna ha barnet hemma, iaf lite mer än annars.
Ang. förskola under föräldraledigheten tycker jag faktiskt att är barnet under 4 år finns ingen anledning alls att ens ha förskola. Vi har allmän förskola från 4 år, 15 timmar, och det är för att det är det som är bra för barnet. Allt innan dess är faktiskt för föräldrarna... Jag tycker att föräldraledigheten är en sjukt fin gåva att få tillbringa mer tid med det stora barnet/barnen också. Själv hade jag min då treåring hemma tills hon var 4,5 när lillebror föddes, när hon var 4,5 gick hon 9-14 tre dagar i veckan. Innan dess ville hon inte och ville vara hemma. Ja, andra föräldraledigheten blev tuffare än den första. Jag var inte på någon lattefika med andra mammor. Det var mycket ÖF, barnrytmik, museibesök i stan, kreativ lek hemma osv. Men så fick jag också chansen att verkligen vara med mitt stora barn, och lillebror fick en nära anknytning till sitt syskon. Att öht erbjuda mer än 15 h förskola till föräldralediga tycker jag är galet... Men det är vad jag tycker. Andra får tycka annat om de vill. ;)