• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Frida Li
    aztec skrev 2016-01-29 16:08:01 följande:
    Det positiva idag är att läkarna lyckades få hans hjärta att slå rätt! <3 så nu ska allt vara bra med honom! :D dock får han ligga kvar åtminstone till imorgon för observation.

Jag där emot har haft en dålig dag (förutom hans hjärta då) så det hela väger upp! Det är först nu vid 16 som jag lyckas komma upp ur sängen och gå lite utan att svarta framför ögonen... Jaja, ska tillbaka till sängen och vila lite innan jag kan åka ner till han igen <3
    Skönt att höra att han när bättre :)
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-01-29 19:18:07 följande:

I vår kommun erbjuds barnomsorg endast när du arbetar, studerar eller om du är sjukskriven (är du bara sjukskriver 50% så är det endast 50% som blir godkänd hos oss) eller om man är föräldraledig (då endast 15h). Man får därför inte gå å träna eller shoppa o ha barnet hos oss. Men tyvärr...ibland möter vi föräldrar när vi själva är lediga (slutat tidigt) på vårt stora köpcentrum eller på Ica....

Jag tycker att det är rätt. Kanske att 15 h i veckan är lite väl snålt om man är föräldraledig och det stora barnet är 3-5 år eftersom det då verkligen har kompisar och relationer på förskolan. Blir dock lite matt när man ser nån lämna sin gallskrikande 1,5-åring och gå iväg på lattefika med bebisen... Men det är min känsla! Man får väl göra som man vill när det ingår i regelverket. Har dock alltid trott att man bara får ha barnet på förskolan vid arbete, studier, sjukskrivning, graviditetspenning, aktivt arbetssökande etc. Alltså inte för att få egentid!

Tycker du att 15 h i veckan är lagom för lite större barn, både ur perspektivet som mamma och förskolelärare?
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-29 17:08:52 följande:

Kommer också ihåg hur vidrigt det var att gå på toa o försöka göra nummer två efter operationen. Tror inte det blir roligare den här gången (oavsett förlossningssätt), när jag redan varit förstoppad typ hela graviditeten. Tror jag ska leva enbart på olika sorters lösande ämnen de sista veckorna!

Har redan packat katrinplommon i bb-väskan, hehe! Inte kul att göra det med hoptråcklad snippa/mellangård heller...!
  • aztec

De lyckades med hjärtbehandlingen i fm, men tyvärr blev lyckan kortvarig då det blev dåligt igen på em :( så har spenderat kvällen där nere på neo intensiven och myst lite extra. Fick tom sondmata honom.

Men han får mer mediciner och de gör ytterligare ett försök imorgon igen. Håller tummarna!

Sen jag läser allt ni skriver men känner liten ork att kommentera just nu :( men hoppas allt går bra för er oavsett tankar och idéer från andra. Personligen tycker jag att man bör lyssna på sig själv och sin egen kropp. Skit i vad alla andra säger! :) önskar en trevlig helg!

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-01-29 19:42:32 följande:
    Jag tycker att det är rätt. Kanske att 15 h i veckan är lite väl snålt om man är föräldraledig och det stora barnet är 3-5 år eftersom det då verkligen har kompisar och relationer på förskolan. Blir dock lite matt när man ser nån lämna sin gallskrikande 1,5-åring och gå iväg på lattefika med bebisen... Men det är min känsla! Man får väl göra som man vill när det ingår i regelverket. Har dock alltid trott att man bara får ha barnet på förskolan vid arbete, studier, sjukskrivning, graviditetspenning, aktivt arbetssökande etc. Alltså inte för att få egentid!

Tycker du att 15 h i veckan är lagom för lite större barn, både ur perspektivet som mamma och förskolelärare?
    Svår fråga att svara på....jag har ju inte varit mamma pt ett äldre barn samtidigt som jag är föräldraledig . Men ur ett förskollärare perspektiv så ja, 15 timmar räcker. Hos oss är barnen där 8.30-13.30 o vi lägger den planerade verksamheten där efter. Tex 5 års grupperna man har är endast tis, ons o Tors (då 15 timmars barn är där) o det är mellan 9-11. Sen är det lunch, fri lek, utevistelse. Är det tex något man firar är det lagt de dagarna eller så är barnen inbjudna, även om det är tex teater eller bio på en fredag. Som föräldrar kan man ordna lekdejt de dagar man är hemma eller gå till te x öppna förskolan om man vill att barnet träffar andra barn. Eller helt enkelt bara ta det lugnt med familjen mån o fre, det är högt tempo på förskolan sen
  • mammave

Aztec: stort grattis till en underbar son. Hoppas de får ordning på hans hjärtrytm snart. De verkar ju ha bra koll på honom så det ordnar sig säkert snart ska du se. Prata med dem hur du mår oxå (blir lätt att man fokuserar allt på bebisen). Kram på dig

• Smilla80

Mammave hur många barn har du sedan innan? Läste att du haft både vaginal FL och KS... Om jag minns rätt och du inte har något emot att jag frågar? :)

Ska försöka flytta fram BF-listan nu så den inte hamnar för långt bak i tråden, kan vara kul att följa... :)

Santine hur går det för dig? Längesen vi hörde av dig! :)

• Reflexen

Håller tummarna för varaktigt resultat, Aztec! Känn inga krav på att du borde eller måste svara eller hålla oss uppdaterade! Det viktigaste nu är ju din lille pojk, du och resten av din familj! Lägg tiden och energin på er själva!

• Smilla80

Mammave: 28/2

Hannis12345: 1/3

Aztec: 3/3

Sötistilde: 5/3

LisaKMB: 5/3

Carabellis kusp: 6/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

Elenic: 20/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3