• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Frida Li
    Elenic skrev 2016-02-22 13:36:04 följande:
    Det kan säkert ha med det att göra (fast då var det ju konstigt att läkaren skrev till bf...?). Får ta upp det med min BM när jag träffar henne senare idag. Måste nog ringa FK och kolla hur jag gör bäst, även om jag har för mig att man inte måste skydda SGIn så här nära förlossningen. Får väl kolla med vår löneavdelning också hur jag bäst rapporterar, för det här känns som det blev jättevirrigt... (Planen för mars var annars 50% sjukskrivning, 25% jobb och 25% föräldraledigt.) Tack!
    Jag har fått höra att för att ens sgi ska bli sänkt så måste det ske under ett halvår. Jag jobbade 90%, o när jag gjort det i ett halvår så sänktes min sgi. O när jag blev gravid ville jag basera min mammapeng på 100% o var tvungen att då jobba 100% i ett halvår. Så du hinner inte förändra din sgi. Men ring FK o kolla
  • Emelius
    Elenic skrev 2016-02-22 13:27:38 följande:

Jag får sammandragningar typ hela tiden. Magen blir stenhård, det drar i nedre delen av livmodern och liksom ilar i livmodertappen. Känner hur det trycker nedåt i bäckenet som gör lite ont. Oftast får jag också lite andnöd och känner mig andfådd. Sitter i i någon minut åt gången. Mina avtar om jag lägger mig och vilar och ökar om jag är uppe och rör mig.

Vad jag förstått så är förvärkar/sammandragningar olika ord för samma sak och har också förstått att de inte ska göra så jätteont, men visst kan det kännas lite..
    Min förståelse är att förvärkar känns som menssmärta, alltså gör ont. Sammandragningarna i sig gör inte ont, är mest obekväma tycker jag nu när jag är i v 38.

Förvärkarna kallas det när sammandragningarna gör ont men inte påverkar tappen?
  • Frida Li

Kom precis tillbaka från BM o tårarna vill inte sluta spruta! Jag skulle ha samtal om sammanfattning av graviditeten o prata förlossning idag o bokade in så min man kunde följa med. Men min underbara bm var sjuk o jag fick en vikarie från en annan stad. Det första hon gör är slänger upp mig på vågen. Jag har under denna grav pratat om att jag tycker vikten är jobbig, o jag väger mer denna gång. Jag har alltid vägt mig hemma i lugn o ro o berättat för bm. Sen skulle jag vara glad att jag slapp åka in till stora staden o att de kom ut till oss här. Allt hon sa var tvärtemot som min bm sagt till mig. Hon mätte fel på magen o fick mäta tre gånger, tryckte på blygbenet jätte hårt som redan är ömt eftersom jag har foglossning. Jag hade JÄTTE stor mage för jag bär barnet väldigt lågt fram, jag hade fel hållning...ja allt!! O hon undrade varför vi hade bokat in ett samtal om förlossning idag redan, det gör man aldrig! Ja, kanske för jag födde för tidigt denna gången, jag vet ju inte varför hon bokade ett sånt samtal idag. Då svarar hon att man aldrig föder tidigt igen om man inte vet orsaken till varför man födde prematurt första gången. Ja, tårarna bara sprutade när hon höll på o jag sa att jag ville prata om sånna här saker med min bm o inte henne. Hade sett framemot att träffa min bm, idag har jag en dålig dag, o det är alltid så skönt att få prata ut med henne. Kan inte sluta böla. Ush för henne!

• Elenic
    Frida Li skrev 2016-02-22 13:53:30 följande:
    Jag har fått höra att för att ens sgi ska bli sänkt så måste det ske under ett halvår. Jag jobbade 90%, o när jag gjort det i ett halvår så sänktes min sgi. O när jag blev gravid ville jag basera min mammapeng på 100% o var tvungen att då jobba 100% i ett halvår. Så du hinner inte förändra din sgi. Men ring FK o kolla
    Tack snälla! Hade också för mig att det var något sånt. Hur som så kommer jag inte ta full ersättning under mammaledigheten (bara 10-15 dagar i månaden) och sen iofs jobba 20-40%, men det blir inte 100% iaf - så SGIn kommer ju sänkas för framåt. Men det borde inte påverka mammapengen iaf..
  • Elenic
    Emelius skrev 2016-02-22 13:58:12 följande:
    Min förståelse är att förvärkar känns som menssmärta, alltså gör ont. Sammandragningarna i sig gör inte ont, är mest obekväma tycker jag nu när jag är i v 38.

Förvärkarna kallas det när sammandragningarna gör ont men inte påverkar tappen?
    Det kan säkert vara så, jag har läst lite olika på olika sidor. Helt klart är ju att man kan uppleva dem olika iaf, och om de då har olika namn verkar det ju logiskt. :)
  • Elenic
    Frida Li skrev 2016-02-22 14:04:27 följande:

Kom precis tillbaka från BM o tårarna vill inte sluta spruta! Jag skulle ha samtal om sammanfattning av graviditeten o prata förlossning idag o bokade in så min man kunde följa med. Men min underbara bm var sjuk o jag fick en vikarie från en annan stad. Det första hon gör är slänger upp mig på vågen. Jag har under denna grav pratat om att jag tycker vikten är jobbig, o jag väger mer denna gång. Jag har alltid vägt mig hemma i lugn o ro o berättat för bm. Sen skulle jag vara glad att jag slapp åka in till stora staden o att de kom ut till oss här. Allt hon sa var tvärtemot som min bm sagt till mig. Hon mätte fel på magen o fick mäta tre gånger, tryckte på blygbenet jätte hårt som redan är ömt eftersom jag har foglossning. Jag hade JÄTTE stor mage för jag bär barnet väldigt lågt fram, jag hade fel hållning...ja allt!! O hon undrade varför vi hade bokat in ett samtal om förlossning idag redan, det gör man aldrig! Ja, kanske för jag födde för tidigt denna gången, jag vet ju inte varför hon bokade ett sånt samtal idag. Då svarar hon att man aldrig föder tidigt igen om man inte vet orsaken till varför man födde prematurt första gången. Ja, tårarna bara sprutade när hon höll på o jag sa att jag ville prata om sånna här saker med min bm o inte henne. Hade sett framemot att träffa min bm, idag har jag en dålig dag, o det är alltid så skönt att få prata ut med henne. Kan inte sluta böla. Ush för henne!

Åh näe usch och fy för en sådan upplevelse! Så ofantligt okänsligt och dessutom av en vikarie. Hoppas du kan ringa och få komma till din ordinarie BM om bara några dagar och få ett bättre besök. Kram!
  • Elenic

Nyss hemkommen från BM-besök där vi sammanfattat graviditeten och skrivit in lite om förlossningstankar i journalen.

Är i 36+0, sf-mått 33 och bebisen har fixerat sig. :) Ni andra som väntar 2:a eller 3:e (eller mer), är era små fixerade? Jag hade inte väntat mig att bebisen skulle fixera sig så här pass tidigt iom att jag läst att det för omföderskor är vanligt att de inte fixeras alls, men tydligen tyckte den här bebisen annorlunda.

Känns att det börjar närma sig nu! =)

• Emzaan

usch va hemskt, va jobbigt med en så okänslig BM, styrkekramar till dig.

Hoppas du får träffa din BM snart. Jag har också haft vikarie de två senaste gångerna, den första var helt underbar och pratade med bebis och lyssnade på mig. men den andra var liksom bortkastad tid. Trist när det känns så.
  • Carabellis kusp

Usch vilken eländig bm! Det är inte konstigt att sammanfatta graviditen! Jag gjorde det i v 36, trots att jag födde i v 42. Tur att din man var med och kan förstå hur illa det var. Även vikten var så okänsligt! Jag har faktiskt inte en enda gång vägt mig på mvc, bm frågade på inskrivningen, det var allt. Om du orkar; skriv till verksamhetschefen. Så där otrevlig får man inte vara!
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-02-22 17:19:33 följande:
    Usch vilken eländig bm! Det är inte konstigt att sammanfatta graviditen! Jag gjorde det i v 36, trots att jag födde i v 42. Tur att din man var med och kan förstå hur illa det var. Även vikten var så okänsligt! Jag har faktiskt inte en enda gång vägt mig på mvc, bm frågade på inskrivningen, det var allt. Om du orkar; skriv till verksamhetschefen. Så där otrevlig får man inte vara!
    Jag ska berätta sen för min vanliga Bm nästa gång....:(
Svar på tråden Marsbebis 2016