• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    NinanaMama skrev 2016-02-23 04:32:34 följande:

Fråga, vaknade upp nu och tycker nästan det känns som om bebis har vänt på sig och ligger liksom på motsatt sida sen tidigare och uppåt med huvudet mellan revbenen typ, som en stor boll under revbenen och ännu konstigare ingen smärta i blygdbenet (som jag har haft hela tiden när bebis har legat med huvudet där ända sen v.32 alltid ruckbart dock)

Min fråga är iaf borde jag ringa någon? Har BF om 9 dagar och är lite livrädd över kejsarsnitt? Min egna BF är ganska svår att få tag på.. borde jag ringa förlossningen då och be dom kolla?

Det ska tydligen vara väldigt svårt för bebisen att vända sig så sent, men du kan väl prova att ringa din mvc och be att nån känner. Bollen du känner kan ju vara bebisens rumpa.
  • Tessie83

Skrev och frågade angående vattenavgång i söndags. Det var visst det jag hade. Ringde SöS imorse (på min barnmorskas inrådan) men då var det normalt att det värkte och läckte urin när barnet fixerat sig. Senare igår kväll kom det ännu mer och även med rosa i så åkte in vid midnatt. Nu ligger jag på förlossningen iaf. På en hård brits och har inte sovit en blund inatt. Så ont i höfterna. Kejsarsnitt (som jag vill ha) blir antagligen senare idag. Hon kunde gärna fått vänta några veckor till med att komma. Är i 35+1 idag, men enligt läkaren brukar det inte bli några problem för de barn som ändå kommer såhär sent. Helt otroligt att jag kommer få träffa min dotter idag :)

• NinanaMama
    Carabellis kusp skrev 2016-02-23 06:06:44 följande:

Det ska tydligen vara väldigt svårt för bebisen att vända sig så sent, men du kan väl prova att ringa din mvc och be att nån känner. Bollen du känner kan ju vara bebisens rumpa.

Ja det tror jag också, att det är svårt alltså. Men jag skulle iaf få komma in och känna och kolla efter. Så det känns skönt iaf!
  • Emelius
    NinanaMama skrev 2016-02-23 04:32:34 följande:

Fråga, vaknade upp nu och tycker nästan det känns som om bebis har vänt på sig och ligger liksom på motsatt sida sen tidigare och uppåt med huvudet mellan revbenen typ, som en stor boll under revbenen och ännu konstigare ingen smärta i blygdbenet (som jag har haft hela tiden när bebis har legat med huvudet där ända sen v.32 alltid ruckbart dock)

Min fråga är iaf borde jag ringa någon? Har BF om 9 dagar och är lite livrädd över kejsarsnitt? Min egna BF är ganska svår att få tag på.. borde jag ringa förlossningen då och be dom kolla?

Vi pratade faktiskt om risken för att bebisen vänder sig sent när jag var hos barnmorskan igår efter jag fick göra vändningsförsök med första barnet. Jag är i vecka 38 nu och barnet ligger med huvudet neråt, rörligt. Hon sa att finns en liten möjlighet att barnet vänder sig men att det inte är särskilt troligt med tanke på platsbristen. Dessutom kan man tydligen inte undgå att märka det heller om/när det sker, det känns!

Skulle jag misstänka att barnet vänt sig så var det bara att höra av sig sa hon.

Jag tycker du kan ringa till förlossningen och rådfråga om din bm är svår att få tag på, det skadar ju inte :)
  • Emelius
    NinanaMama skrev 2016-02-23 06:40:26 följande:

Ja det tror jag också, att det är svårt alltså. Men jag skulle iaf få komma in och känna och kolla efter. Så det känns skönt iaf!

Oj jag missade att du redan pratat med dem och skulle få komma på koll :) vad skönt, hoppas allt går bra
  • CatEyes
    Tessie83 skrev 2016-02-23 06:26:56 följande:

Skrev och frågade angående vattenavgång i söndags. Det var visst det jag hade. Ringde SöS imorse (på min barnmorskas inrådan) men då var det normalt att det värkte och läckte urin när barnet fixerat sig. Senare igår kväll kom det ännu mer och även med rosa i så åkte in vid midnatt. Nu ligger jag på förlossningen iaf. På en hård brits och har inte sovit en blund inatt. Så ont i höfterna. Kejsarsnitt (som jag vill ha) blir antagligen senare idag. Hon kunde gärna fått vänta några veckor till med att komma. Är i 35+1 idag, men enligt läkaren brukar det inte bli några problem för de barn som ändå kommer såhär sent. Helt otroligt att jag kommer få träffa min dotter idag :)

Åhh vad spännande!!! Lycka till med allt :)

Själv ska jag snittas nästa vecka, helt otroligt att det är så lite kvar nu.

Skriv gärna här hur det gick :) men bara om du orkar och vill, självklart är bebisbubblan viktigare :)
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-02-22 14:04:27 följande:

Kom precis tillbaka från BM o tårarna vill inte sluta spruta! Jag skulle ha samtal om sammanfattning av graviditeten o prata förlossning idag o bokade in så min man kunde följa med. Men min underbara bm var sjuk o jag fick en vikarie från en annan stad. Det första hon gör är slänger upp mig på vågen. Jag har under denna grav pratat om att jag tycker vikten är jobbig, o jag väger mer denna gång. Jag har alltid vägt mig hemma i lugn o ro o berättat för bm. Sen skulle jag vara glad att jag slapp åka in till stora staden o att de kom ut till oss här. Allt hon sa var tvärtemot som min bm sagt till mig. Hon mätte fel på magen o fick mäta tre gånger, tryckte på blygbenet jätte hårt som redan är ömt eftersom jag har foglossning. Jag hade JÄTTE stor mage för jag bär barnet väldigt lågt fram, jag hade fel hållning...ja allt!! O hon undrade varför vi hade bokat in ett samtal om förlossning idag redan, det gör man aldrig! Ja, kanske för jag födde för tidigt denna gången, jag vet ju inte varför hon bokade ett sånt samtal idag. Då svarar hon att man aldrig föder tidigt igen om man inte vet orsaken till varför man födde prematurt första gången. Ja, tårarna bara sprutade när hon höll på o jag sa att jag ville prata om sånna här saker med min bm o inte henne. Hade sett framemot att träffa min bm, idag har jag en dålig dag, o det är alltid så skönt att få prata ut med henne. Kan inte sluta böla. Ush för henne!

Ursäkta men vad var det för j-a stolpskott?! Helt oacceptabelt beteende. Din stackare som har behövt utstå något sådant! Behöva bli ledsen när man varit hos barnmorskan, inte klokt!! De ska ju vara ett stöd. Din man måste ha varit rätt chockad också? Skriv gärna ner dina tankar och upplevelser som Reflexen tipsade om, så att du har möjlighet att göra en skrivelse sedan om du kommer vilja det. Kan säkert vara skönt att reflektera lite kring händelsen med din ordinarie BM först dock. Hoppas du mår lite bättre idag. Ta hand om dig, och glöm inte att du duger och är fin precis som du är, det är inget misslyckande att ha gått upp lite extra i vikt denna gång. Det är helt naturligt, det har jag också gjort nu denna tredje gång (samlar också mycket vatten och benen ser ut som timmerstockar på kvällarna typ) Varje graviditet är unik och att du går upp i vikt tyder på att koppen funkar och reagerar precis som den ska. Snart har du din bebis hos dig och du känner igen dig själv igen. Kram! 
  • Smilla80

Oj vad spännande! Skönt att du är så pass långt gången som du är! Tänk att din bebis kommer idag..! Stort lycka till med allt, kommer tänka på dig!
  • Carabellis kusp

Lycka till! Vilken grej!
  • Smilla80
    hannis12345 skrev 2016-02-22 20:41:28 följande:

Hur mår ni bf mars mammor?

Hur många dagar har ni kvar?

Jag har bf om 8 dagar ( 1 Mars)

Min graviditet har varit förvånadsvis enkel. Trots bra siffror på kub så kan jag ändå inte sluta oroa mig för ds eller andra handikapp..

Känns jättejobbigt att jag går runt o oroar mig för detta ( kanske har med kontrollbehov att göra)

Ngn mer som känner så...?

Wow, inte alls långt kvar för dig! :) Jag tror jag har 26-27 dagar kvar. Har också haft en väldigt positiv graviditet hittills, men det är som du säger - oron finns alltid där. I natt låg jag sömnlös för jag inte kände några fosterrörelser igår kväll - när bebis alltid annars lever runt som bara den! Men jag fick någon liten buff i natt och då kändes det lite bättre.. och även nu i skrivande stund känner jag av lill*n. Puh. Men ska man höra av sig till vården även vid minskade fosterrörelser, eller är det om man inte känner av de ALLS under en lång period? Håller med om att det finns mycket att oroa sig för, allt som kan hända som man inte har någon kontroll över. Det här med bebisverkstad och att föda barn är verkligen en sådan sak som man absolut inte kan styra, det är nog det som är så läskigt... och vetskapen om att en sjukdom/olycka verkligen drastiskt kan förändra hela ens liv och sätta hela familjen i gungning. Jag gjorde inte ens KUB, visste inte vad jag skulle göra med siffrorna och det faktum att det kan indikera helt fel avskräckte mig. Jag försöker ha tillit till det som är "meningen" även om oron kommer som ett brev på posten i samma sekund som gravtestet visar positivt...  Lycka till nu med din stundande förlossning, så spännande! Alllt kommer att gå bra ska du se!
Svar på tråden Marsbebis 2016