• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen

Så härligt det låter med era små! Jag har tittat på kläderna i stl. 50-56, men kan inte för mitt liv komma ihåg att dottern någonsin varit så liten. Kommer nog bli en "chock" att upptäcka litenheten igen :)

Jag har ju fördelen med att dottern går i skolan och åker buss, så kommer inte behöva krångla med hämtning o lämning på olika avdelningar och tider. Grymt tacksam för det!

• Smilla80
    Elenic skrev 2016-03-22 09:37:19 följande:

Låter såååå mysigt! Det går inte att tänka om kring morgonplanerna då? Att maken lämnar barnen istället? Så kommer nog vårt upplägg vara, att han får ansvar för storbarnen på morgonen och att jag tar eftermiddagar/kvällar (då han lär komma senare hem iom att han kommer senare till jobbet). Detta då så klart förutsatt att den här bebisen, som mina andra två, kommer amma/sova på morgonen och vara pigg och glad på eftermiddagen - blir det tvärtom så får vi ju styra om.

Mmmm! :) Låter som en bra plan! Tyvärr möjliggör makens jobb inte att han kan börja så sent som efter 8:30, då skolan börjar, och fritids har vi inte rätt till. Men han får ju vara behjälplig med barnen innan han åker. Förhoppningsvis hinner vi se någon form av "mönster" i sovande o ätande innan han börjar jobba, kanske är för tidigt att börja oroa sig... (?). Så här precis i början är väl allting lite si och så... ;)
  • Reflexen

Mia: så skönt att du fick sova lite inatt. Kan du vila/sova nåt dagtid också?

Ahh, vet inte om jag är så intresserad av den där hinnsvepningen ändå!

• Reflexen

Skönt med piggare dag, Madski! Hoppas naprapaten fixar din skuldra nu!

Jag har piffat i ordning mig själv med en dusch och rena kläder! Storslaget!

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-03-22 10:54:08 följande:

Så härligt det låter med era små! Jag har tittat på kläderna i stl. 50-56, men kan inte för mitt liv komma ihåg att dottern någonsin varit så liten. Kommer nog bli en "chock" att upptäcka litenheten igen :)

Jag har ju fördelen med att dottern går i skolan och åker buss, så kommer inte behöva krångla med hämtning o lämning på olika avdelningar och tider. Grymt tacksam för det!

Man glömmer verkligen litenheten! Jag var säker på att min bebis var tillväxthämmad och vägde max 2,5 kg, men där hade jag ju minst sagt fel; helt normal 3,3 kg bebis, hehe.

Låter härligt med skolbuss, påminner mig om min uppväxt på landet.
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-03-22 11:04:29 följande:

Man glömmer verkligen litenheten! Jag var säker på att min bebis var tillväxthämmad och vägde max 2,5 kg, men där hade jag ju minst sagt fel; helt normal 3,3 kg bebis, hehe.

Låter härligt med skolbuss, påminner mig om min uppväxt på landet.

Skönt med 3,3 kg, känns helt lagom. Mig varnade bm för en något större bäbis, cirka 4 kg. Får väl se vad det blir ;)

Jag, skolbussen är fantastisk ! Världens snällaste chaufför och hämtning/lämning 20 m från ytterdörren!
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-03-22 11:10:27 följande:

Skönt med 3,3 kg, känns helt lagom. Mig varnade bm för en något större bäbis, cirka 4 kg. Får väl se vad det blir ;)

Jag, skolbussen är fantastisk ! Världens snällaste chaufför och hämtning/lämning 20 m från ytterdörren!

Fast jag tror huvudmåttet är avgörande för hur man upplever krystandet. Och kanske även om barnet ligger tokigt som min dotter gjorde; vidöppen hjässbjudning ger lite "större" huvud eftersom det inte roterar på smalaste sätt så att säga. Så 4 kg behöver nog inte vara ett problem! Hur stor var första barnet?

Man ska bo lite mer lantligt med barn. Det känns inte bra att gå med barnvagnen på hårt trafikerade innerstadsgator men så fort min man pluggat klart så drar vi
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-03-22 10:30:08 följande:

Ja, visst är det fint? Jag tänker också att det är min sista bebis, så det gäller att känna med alla sinnen.

Hur gamla är dina andra barn nu igen? Jag hade min första lämning själv idag. Min 3-åring var jättesnäll och klädde på sig och kissade och städade undan sina leksaker utan minsta tjat och var sedan stolt som en tupp på fsk när hon fick visa sin syster. Då hade jag tid att amma innan vi skulle gå och bebisen var påklädd i tid. Förstås svårare för dig som har två barn, men stora är ju kapabel att sköta sig själv kanske. Jag tänker att jag kommer strunta i om bebisen har pyjamas och jag har kristofs i håret vid lämning, bara storasyster är i ordning och inte allt för stressad. Har du några knep från när du fick din tvåa?

Ja verkligen, känna med alla sinnen - det ska jag gå in för!

Åh vad duktig din stora tjej är! Inget trots där inte?! ;) Våra barn är 8 och 5. 8-åringen kan ju fixa själv men den andra har ngn slags "snart-6-års-kris" och kan streta emot det mesta och vill inte alltid samarbeta. Samtidigt är han jätteförtjust i sin lillasyster (liksom sin storebror) så vi får se hur det går att lirka ihop morgnarna. Han kommer ju bara gå 15-timmars nu by the way. När vi fick tvåan så hade jag ettan hemma också tills han var drygt 3,5 år, så vi hade inte den där stressen på morgonen då på länge.. Men det kunde krisa ändå, det skiljer 2,5 år mellan dem och ettan kom lagom in i en kraftig "utvecklingsperiod" (läs trots, säkert i kombination med omställningskris) när lillebror kom. Det var en utmaning! Men idag är de SÅ tajta, så nåt gjorde man väl rätt iaf... :p Din dotter verkar ju "lugn och snäll" så mina knep kanske inte är relevanta för dig, men annars är mina råd att ta en dag i sänder, att ha i åtanke att allt går i perioder och blir bättre med tiden, att inte ha för höga krav på sig själv utan gå in för att vara "good enough".
  • sandra84

Minns stressen över att få till matning och lämning i tid. Till slut kom man in lite i rutiner. Snart är det ju sommarlov ; ).

Delar av slemproppen har släppt så någon nytta gjorde hinnsvepningen i varje fall. Tror dock att kroppen drar igång det hela nät det väl är dags.

Räknar med en liten bebis. Dottern vägde 2950 och sf- måttet ligger på samma nu eller mindre. 33 cm i vecka 39+0.

Svar på tråden Marsbebis 2016