• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen

Skönt att naprapaten gjorde nytta, Madski!

Har också hört det om champagne, men vet inte hur mycket man vågar tro på sånt.. Kanske vore mer benägen att tro på det om jag faktiskt gillade champagne

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-22 10:30:08 följande:
    Ja, visst är det fint? Jag tänker också att det är min sista bebis, så det gäller att känna med alla sinnen.

Hur gamla är dina andra barn nu igen? Jag hade min första lämning själv idag. Min 3-åring var jättesnäll och klädde på sig och kissade och städade undan sina leksaker utan minsta tjat och var sedan stolt som en tupp på fsk när hon fick visa sin syster. Då hade jag tid att amma innan vi skulle gå och bebisen var påklädd i tid. Förstås svårare för dig som har två barn, men stora är ju kapabel att sköta sig själv kanske. Jag tänker att jag kommer strunta i om bebisen har pyjamas och jag har kristofs i håret vid lämning, bara storasyster är i ordning och inte allt för stressad. Har du några knep från när du fick din tvåa?
    Mina stora är ju just stora, 9 och 12 år. Så de sköter sig ju hyfsat bra själva (ffa 12-åringen) men de måste ju fortfarande väckas, få lite hjälp med frukosten och skolförberedelser och så. De klär ju på sig själva och kan packa sina väskor etc. men 9-åringen behöver ju hjälp med vad som ska med i väskan och även vilka kläder som är lämpliga och så där. Så snart vädret blir lite bättre kan de ju också cykla tillsammans till skolan. :) Men det är helt klart en stressig timme mellan kvart i sju och kvart i åtta varje morgon.

Men jag tänker också som du, sak samma om bebis har pyjamas och jag bara har dragit på mig myskläder - det viktiga är ju att storbarnen är på plats i rätt tid.

Jag har tyvärr inte så mycket knep från min tvåa då hon ju var hemma när jag var mammaledig, så vi njöt av ganska lugna morgnar på den tiden. Hon sov ju också gärna länge (till typ 7, 8) så det passade oss utmärkt. Men, däremot så växte hon ju massor när hon blev storasyster och blev mycket mer självgående och gjorde saker mycket smidigare än innan - som att hon förstod att hon behövde hjälpa till mer när bebisen kommit. Hoppas det håller i sig för er också. :)
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2016-03-22 10:57:31 följande:
    Mmmm! :) Låter som en bra plan! Tyvärr möjliggör makens jobb inte att han kan börja så sent som efter 8:30, då skolan börjar, och fritids har vi inte rätt till. Men han får ju vara behjälplig med barnen innan han åker. Förhoppningsvis hinner vi se någon form av "mönster" i sovande o ätande innan han börjar jobba, kanske är för tidigt att börja oroa sig... (?). Så här precis i början är väl allting lite si och så... ;)
    Ah, förstår, jobbigt! Ja, alla har ju inte jobb där man kan styra tiderna själv. Som du säger, i början finns ju inte mycket mönster och ni hittar säkert bra rutiner. Kanske mer förberedelser kvällen innan och så där också kan hjälpa. Hoppas det kommer funka fint för er!
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-03-22 11:10:27 följande:
    Skönt med 3,3 kg, känns helt lagom. Mig varnade bm för en något större bäbis, cirka 4 kg. Får väl se vad det blir ;)

Jag, skolbussen är fantastisk ! Världens snällaste chaufför och hämtning/lämning 20 m från ytterdörren!
    Och jag lär ju behöva sikta in mig på nån stans mellan 4,5 till 5 kg säger min BM om jag går 41+dagar... (Trots att magmåttet är litet, bara baserat på att mina tidigare legat runt 4,5.) Gah!
  • Elenic
    Madski skrev 2016-03-22 13:51:35 följande:

Naprapaten var grym och jag fick Lite knäckande av kotor och En grym massage, underbart! Förhoppningsvis triggar det kanske igång förlossningen!?
    Vi pratade om Att ett glas champagne brukar göra susen, vad tror ni? Ska man våga unna sig det? Har inte druckit en droppen alkohol sen plusset och jag skulle inte tacka nej till ett glas om det är riskfritt, vad tror ni? Känns inte helt ok att fråga bm det ;)

Haha, min BM tog fram receptblocket förra veckan och sa "Nu förskriver jag 6xSex, skaldjur och champagne" och tillade sedan "fast champagne får jag inte rekommendera".

Jag är restriktiv med alkohol under graviditeten och har inte druckit något, men skulle nog våga mig på ett glas så här på slutet. Och min kompis som fick barn för 9 månader sedan där vattnet gick men värkarna inte startade blev hemskickad med rådet från förlossningsBM på Danderyd att ta ett glas champagne, få en massage och sen gå ut och promenera.

Sen tror jag väl inte heller att champagnen i sig startar igång nåt, men om den får en att slappna av och må lite bättre så ökar väl oxytocinhalterna..
  • mialinden
    Reflexen skrev 2016-03-22 10:58:53 följande:

Mia: så skönt att du fick sova lite inatt. Kan du vila/sova nåt dagtid också?

Ahh, vet inte om jag är så intresserad av den där hinnsvepningen ändå!

Ja jag kan sova en stund på dagen det är min räddning

För mig var det värt den korta stunden ont att göra hinnsvepningen eftersom den satte igång det hela!

Nu hämtar mannen den äldsta på förskolan eftersom han är hemma. Dottern skulle inte vilja vara hemma med oss hela dagarna utan hon vill till kompisar på förskolan. Bävar för nästa vecka då han börjar jobba igen, han börjar med att åka till Polen i 5 dagar så det blir en rejäl skillnad mot nu...
  • Madski
    Elenic skrev 2016-03-22 14:54:50 följande:
    Haha, min BM tog fram receptblocket förra veckan och sa "Nu förskriver jag 6xSex, skaldjur och champagne" och tillade sedan "fast champagne får jag inte rekommendera".

Jag är restriktiv med alkohol under graviditeten och har inte druckit något, men skulle nog våga mig på ett glas så här på slutet. Och min kompis som fick barn för 9 månader sedan där vattnet gick men värkarna inte startade blev hemskickad med rådet från förlossningsBM på Danderyd att ta ett glas champagne, få en massage och sen gå ut och promenera.

Sen tror jag väl inte heller att champagnen i sig startar igång nåt, men om den får en att slappna av och må lite bättre så ökar väl oxytocinhalterna..
    Haha, vilken härlig bm :) och kul att även ds tipsar om det, även om dom inte kanske är helt seriösa!? Låter det gå några dagar till, men i helgen slår jag till,

Skönt att Du fått en ny tid/sista tid till bm, alltid något och förhoppningsvis blir den inte av. Vi kan köra gemensamt påskfirande på BB-hotellet i helgen :)
    Känner mig faktiskt inte heller så stressad av ev. Övertid, (lätt att säga nu ;) ) men försöker tänka i Max antal dagar och då känns 16 dagar inte allt för jobbigt. Men bf på torsdag och jag är mer än redo :)
  • Frida Li

Asså....fan vad länge man är gravid egentligen!!!! En hel evighet!! Idag har jag vallat till Apoteket, affären o i en liten skog i jakt efter påskris med dottern o min mamma...o bara den lilla rundan gör att kroppen skriker av smärta! Fan vad detta är B! Aldrig mer! :p

• Smilla80
    Frida Li skrev 2016-03-22 21:17:02 följande:

Asså....fan vad länge man är gravid egentligen!!!! En hel evighet!! Idag har jag vallat till Apoteket, affären o i en liten skog i jakt efter påskris med dottern o min mamma...o bara den lilla rundan gör att kroppen skriker av smärta! Fan vad detta är B! Aldrig mer! :p

Men när det plötsligt är över tänker man "shit vad fort det gick"!
  • Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-03-23 00:48:10 följande:
    Men när det plötsligt är över tänker man "shit vad fort det gick"!
    Jag vet inte vad som har hänt men plötsligt är jag prinsessan på ärten! Alla veck i lakanet känns o gör ont i kroppen o syns i huden på benet, ännu mer vatten? Ryggen värker, för mjuk säng? Sover naken för trosorna skär in i huden känns det som! Hade jag varit ett djur hade jag haft rätt till att bli avlivad!
Svar på tråden Marsbebis 2016