• Anonym (anonym)

Klurig fråga / diskussion

Ja helt uppåt inget så ska här diskuteras en klurig fråga och synpunkter angående ett speciellt ämna nämligen tämligen allvarliga. Jo så här  ett exempel bara . När ett par separerar vem ska ta ansvaret för om det finns barn, bostad mmmm. Ska den med möjligheter och förutsättningar eller ska den utan möjligheter och förutsättningar ? Diskutera gärna.

• Svar på tråden Klurig fråga / diskussion
  • Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2015-07-27 23:14:45 följande:
    Att ta ansvar för sina barn är allvarligt.

Du är ett stort skämt.
    Du är pinsam , och ett riktigt skämt tom skickar smileys åt allvarliga saker vem är pinsam knappast jag men tack ändå. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lennart Jonsson) skrev 2015-07-27 23:16:12 följande:

Man tar ansvar genom att göra det som krävs av en. Oavsett om man gillar det eller inte.

Man kan inte ställa krav utan garantier så är det ju, Särskilt inte på någon utan möjligheter eller förutsättningar. 
  • nokitus
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 23:16:48 följande:
    Du är pinsam , och ett riktigt skämt tom skickar smileys åt allvarliga saker vem är pinsam knappast jag men tack ändå. 
    hon har inte skickat några smileys åt dej, det var bara inne i ditt huvud. 

Det var inte verkligt. 

Det har inte hänt. 
  • mammalovis

Självklart är det bådas ansvar att se till att barnet får det bra, så resonerar åtminstone en sund förälder.

I vårt fall var det att jag tvingades panikflytta då karl fick en knäpp och blev allmänt hotfull, så jag stoppade in barnet i bilen hämtade gröt och tallrik och flydde. Fick hjälp av föräldrarna att bo på hotell två nätter så jag hann ringa runt och skaffa bostad till en halv månad senare, fick ta enda tänkbara alternativet. Med hjälp av familjerätten fick jag tillgång till huset en vecka för att packa mina saker (efter att ha bott en vecka hos olika vänner), då pappan hade umgänge och var tvungen att befinna sig i huset tyckte han, så det var bara mer pressande.

Idag är jag tacksam att slippa bo med en så sjuk person. Han tar i princip inget ansvar för dottern mer än betalar underhåll, förhoppningsvis fortfarande hennes försäkring samt träffar henne numera regelbundet 7 timmar varannan söndag. Resten sköter jag. Ja, han har även "lånat" dotterns sparpengar i perioder.

Tack vare snälla föräldrar som kunde stötta mig ekonomiskt när ekonomin släpade på grund av vab gick vi runt första halvåret. Sedan att det var psykiskt tufft är en annan femma. Första vecka i nya lägenheten var hon sjuk i åtta dagar och som en igel dygnet runt och skrek så fort jag var tvungen att sätta ner henne. Så då var det bara att sätta sitt eget liv på väntläge.

Så är man inte gravt fysiskt eller psykiskt handikappad har man ett ansvar som förälder, sedan kan man välja att vara en sk frisk förälder, men ändå skita i sitt barn umgängesmässigt.

Rent ekonomiskt är det tufft om man saknar förmåga att ha sitt barn halva tiden och därmed slippa betala underhåll, om det nu är det ekonomiska som sätter störst käppar i hjulet. Kan du inte betala för boendet, så är det väl bättre att den andra föräldern bor där alternativt att bostaden säljs om det inte är en hyresrätt. Ingen är ju tvungen att bo kvar, men man har ju ett delat ansvar den tid båda står på kontraktet.

Men om du inte har några förutsättningar alls låter det som att du både är arbetslös och lever på gatan - och DET är inget jag skulle rekommendera som en bra lösning för ett barn. Men det är mina spekulationer, då du tydligen inte ens kan få socialbidrag ... Sedan hur din situation egentligen är, lär ju bara du veta med den knapphändiga information vi fått.

• sportpappa
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 23:08:35 följande:
    Då är vi där igen , hur tar man ansvar utan pengar, möjligheter , förutsättningar kom inte med soc för det är ingen levnadsstandard och heller inget pålitligt. 
    Ansvar handlar inte om att tillhandahålla allt utan att se till att det ordnas på något sätt. Ansvar handlar om att se till att dina barn får det bra, att lägenheten blir såld eller vad man nu ska göra med den osv.

Ditt ansvar om du inte har några pengar är då att se till att barnen har någonstans att bo, får mat på bordet och kläder på kroppen. Enklaste vägen är att låta den andra föräldern tillhandahålla det, men det är ditt ansvar att se till att det blir så och kontrollera att det efterlevs. Om du inte av någon anledning vill att den andra föräldern ska ha hand om barnen så är det ditt ansvar att se till att lösa det på något annat sätt.
  • Anonym (anonym)
    nokitus skrev 2015-07-27 23:19:51 följande:
    hon har inte skickat några smileys åt dej, det var bara inne i ditt huvud. 

Det var inte verkligt. 

Det har inte hänt. 
    Vad vet du om det du ser för fan inte det. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 23:24:28 följande:
    Dessutom gör du likadant och jag har ingen lust med era smileys. 
  • nokitus
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 23:24:28 följande:
    ajjaaa...sitter hon och skickar smileys på sms åt dej?? 
  • Anonym (anonym)
    sportpappa skrev 2015-07-27 23:20:35 följande:
    Ansvar handlar inte om att tillhandahålla allt utan att se till att det ordnas på något sätt. Ansvar handlar om att se till att dina barn får det bra, att lägenheten blir såld eller vad man nu ska göra med den osv.

Ditt ansvar om du inte har några pengar är då att se till att barnen har någonstans att bo, får mat på bordet och kläder på kroppen. Enklaste vägen är att låta den andra föräldern tillhandahålla det, men det är ditt ansvar att se till att det blir så och kontrollera att det efterlevs. Om du inte av någon anledning vill att den andra föräldern ska ha hand om barnen så är det ditt ansvar att se till att lösa det på något annat sätt.
    Det går ju inte utan garantier, pengar, möjligheter, eller förutsättningar , då kan man väl inte ordna utan bara välja bort , som man inte kan ta ansvar för, pga det inte är realistiskt. Sluta skratta du med . 
  • sportpappa
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 23:26:34 följande:
    Det går ju inte utan garantier, pengar, möjligheter, eller förutsättningar , då kan man väl inte ordna utan bara välja bort , som man inte kan ta ansvar för, pga det inte är realistiskt. Sluta skratta du med . 
    Ansvar kan du ändå ta. Det behöver du inga garantier, pengar, möjligheter, eller förutsättningar för.

Du verkar lägga en annan betydelse i ordet ansvar än vad jag gör.
    Som förälder är du alltid ansvarig för dina barn så länge du är vårdnadshavare. Det betyder inte att du kan tillhandahålla allt de behöver, men du har ändå ett ansvar.
Svar på tråden Klurig fråga / diskussion