• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • bine87

Okej jag känner mig yr som en höna utan huvud typ..

Om jag har vilande sgi och va studerande och jag nu blev sjukskriven i mitten av december och kommer fortsätta vara sjukskriven fram tills BF men mitt anställningsavtal tar slut innan BF men fortfarande så att det är så att det är 60 dagar innan BF, om jag då skulle borja ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan under dessa 60 dagar får jag då behålla mitt sgi som jag hade innan jag började studera eller måste jag ha fortsatt studera under hela vårterminen nu med? Det blir ju verkligen hur knasigt som helst eftersom jag ju inte kan anmäla mig till arbetsförmedlingen då jag är sjukskriven och jag hade inte tänkt fortsätta studera heller nu under våren då planen var att kunna jobba lite mer. Men jag har inte hoppat av nånting.
    Det är ju inte det mest ultimata att ta ut föräldrapenning redan 60 dagar innan barnet är beräknat men om det är vad som krävs för att få behålla mitt vilande sgi som är betydligt högre än vad det skulle bli på den inkomst jag haft vid sidan av studierna under det senaste året så är det värt det.

Jag pratade med försäkringskassan men dom gjorde mig bara ännu mer förvirrad när dom säger att jag måste visa på att jag får csn för denna terminen? :S

Blir inte klok på detta...

• Paro
    bine87 skrev 2016-01-26 21:30:56 följande:

Okej jag känner mig yr som en höna utan huvud typ..

Om jag har vilande sgi och va studerande och jag nu blev sjukskriven i mitten av december och kommer fortsätta vara sjukskriven fram tills BF men mitt anställningsavtal tar slut innan BF men fortfarande så att det är så att det är 60 dagar innan BF, om jag då skulle borja ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan under dessa 60 dagar får jag då behålla mitt sgi som jag hade innan jag började studera eller måste jag ha fortsatt studera under hela vårterminen nu med? Det blir ju verkligen hur knasigt som helst eftersom jag ju inte kan anmäla mig till arbetsförmedlingen då jag är sjukskriven och jag hade inte tänkt fortsätta studera heller nu under våren då planen var att kunna jobba lite mer. Men jag har inte hoppat av nånting.
    Det är ju inte det mest ultimata att ta ut föräldrapenning redan 60 dagar innan barnet är beräknat men om det är vad som krävs för att få behålla mitt vilande sgi som är betydligt högre än vad det skulle bli på den inkomst jag haft vid sidan av studierna under det senaste året så är det värt det.

Jag pratade med försäkringskassan men dom gjorde mig bara ännu mer förvirrad när dom säger att jag måste visa på att jag får csn för denna terminen? :S

Blir inte klok på detta...

Oj, va jobbigt och förvirrande! Jag som tyckte jag hade det jobbigt eftersom jag jobbade deltid innan jag blev gravid, fick sänkt SGI och måste nu hinna jobba heltid minst sex månader innan BF/går på ledighet för att få ny SGI. Inte hela världen, men betydligt högre SGI om jag kan räkna den på heltid...kämpa på! Hoppas allt läser sig till det bästa :)
  • Paro
    Emma90 skrev 2016-01-26 21:07:37 följande:

Nu har vi äntligen beställt den nya vagnen, blev en emmaljunga double viking 735 i svart :) känns så skönt att äntligen ha något att bocka av.

Hur ligger ni till med förberedelserna för bebisen?
    Detta är första sak förutom en body jag köpte efter ultraljudet. Börjar känna mig lite stressad då den blivande storebrodern faktiskt kom i vecka 36 och imorgon är det endast 6 veckor till samma vecka. Sambon är däremot cool lugnt och tycker vi har all tid i världen på oss :)

Älskar emmaljunga! Vi har en superviking :)

Vi har inte köpt något ännu, vi kommer använda samma vagn och vid behov ha två vagnar. Vi kommer dock köpa ny liggkorg, funderar på färgen black lounge...vi har det mesta kvar men skulle vilja köpa nya sängkläder och spjälsängsskydd, kanske också lite nya bodys och sånt :)
  • Josefine85

Vi har beställt en emmaljunga super viking air! Vi bor på landet, så vi gick mest efter däcken :D

En hel del kläder har man köpt, svårt att låta bli när man vet att det är en liten tjej som ligger där i ;) har ju somsagt 2 pojkar på 7 och 8, så jag har verkligen haft en längtan efter att få handla tjejgrejer!

Inte bara kläder och vagn behöver man ha. Vi ska kolla på ny bil i helgen då vi inser att vi aaaaldrig kommer förbi plats i vår passat-kombi!

För övrigt så har jag riktigt vidrig foglossning. :( är sjukskriven 50%, men har telefontid med läkaren idag, så jag hoppas hon sjukskriver mig på heltid! Har ju ont vad jag än gör!

Min mage är superspänd hela tiden. Den slappnar liksom aldrig av. Drygt!

3 månader kvar och jag har redan lessnat ur liksom :'(

Loke -07, Alvin -09
  • Milleman

bine87: varför är inte din sgi skyddad under hela sjukskrivningen?
    Låter som du hamnat i en väldig förvirrad sits :/

• Milleman
    Josefine85 skrev 2016-01-27 05:59:04 följande:

Vi har beställt en emmaljunga super viking air! Vi bor på landet, så vi gick mest efter däcken :D

En hel del kläder har man köpt, svårt att låta bli när man vet att det är en liten tjej som ligger där i ;) har ju somsagt 2 pojkar på 7 och 8, så jag har verkligen haft en längtan efter att få handla tjejgrejer!

Inte bara kläder och vagn behöver man ha. Vi ska kolla på ny bil i helgen då vi inser att vi aaaaldrig kommer förbi plats i vår passat-kombi!

För övrigt så har jag riktigt vidrig foglossning. :( är sjukskriven 50%, men har telefontid med läkaren idag, så jag hoppas hon sjukskriver mig på heltid! Har ju ont vad jag än gör!

Min mage är superspänd hela tiden. Den slappnar liksom aldrig av. Drygt!

3 månader kvar och jag har redan lessnat ur liksom :'(

Loke -07, Alvin -09
    Vi har också pojk sen innan som inte velat/passat i rosa så nu har jag gått loss lite på rosa haha :P har klippt ut tyg till tre bodies som jag tänkte sy denna vecka :)

Men fy för vidrig foglossning. Har du fått hjälp för den? Har du "bara" foglossning eller ischias också? Jag hade båda i förra graviditeten och jag grät mig igenom varje dag, trots att jag var 100% sjukskriven.
    Jag var hos läkaren igår, är nu sjukskriven fram till förlossning. Hoppas du får den sjukskrivning du vill ha.

Är din graviditet olik dina förra? Min har varit olik från första stund
  • Josefine85
    Milleman skrev 2016-01-27 06:48:22 följande:

Vi har också pojk sen innan som inte velat/passat i rosa så nu har jag gått loss lite på rosa haha :P har klippt ut tyg till tre bodies som jag tänkte sy denna vecka :)

Men fy för vidrig foglossning. Har du fått hjälp för den? Har du "bara" foglossning eller ischias också? Jag hade båda i förra graviditeten och jag grät mig igenom varje dag, trots att jag var 100% sjukskriven.

Jag var hos läkaren igår, är nu sjukskriven fram till förlossning. Hoppas du får den sjukskrivning du vill ha.

Är din graviditet olik dina förra? Min har varit olik från första stund

Hjälp och hjälp. Jag har vart till sjukgymnasten innan.. Men hon säger att eftersom jag är överrörlig, så innebär det ofta mer problem vid tex foglossning, inget nytt alltså. Har haft foglossning med pojkarna också och blivit sjukskriven. Denhär gången kom det redan i vecka 13, så jag har ju vart hemma till och från sen dess och inte jobbat alls sen november! Läkaren sjukskrev mig 50% fram till det datumet jag sökt graviditetspenning. Men jag skulle inte klara en dag på jobbet... Inte ens om jag "bara" fick sitta på en stol de 50% jag är tänkt att jobba!

Annars så tycker jag graviditeterna är någorlunda lika. Den klassiska tröttheten i början. Inget illamående. Det enda som är olikt är väl att jag inte mosar i mig bakelser, godis och glass som jag gjorde med de andra 2!

Däremot har jag också åkt på ett åderbråck i underlivet.. Det är nytt för mig! Som att inte allt det andra redan är nog liksom! :(

Ursäkta gnället!
    Loke -07, Alvin -09
  • Nonym

Ni som vet något, är det svårt att bli sjukskriven/få graviditetspenning beviljat? Jag har ansökt om graviditetspenning från 60 dagar innan bf och väntar nu på besked.

Igår efter jobbet hade jag så ont i rygg/höfter/knän så jag bokstavligen låg och grät i soffan i två timmar. Har ungefär två veckor kvar tills startdatumet på min sökta graviditetspenning, men jag har svårt att se att jag ens klarar jobba halvtid tills dess, än mindre heltid som jag gjort hittills

• Milleman
    Nonym skrev 2016-01-27 07:49:11 följande:

Ni som vet något, är det svårt att bli sjukskriven/få graviditetspenning beviljat? Jag har ansökt om graviditetspenning från 60 dagar innan bf och väntar nu på besked.

Igår efter jobbet hade jag så ont i rygg/höfter/knän så jag bokstavligen låg och grät i soffan i två timmar. Har ungefär två veckor kvar tills startdatumet på min sökta graviditetspenning, men jag har svårt att se att jag ens klarar jobba halvtid tills dess, än mindre heltid som jag gjort hittills

Jag har inte haft svårt för att få sjukskrivning. Det var läkaren som ville att jag skulle gå upp från 50% till 100%.
    Har aldrig sökt gravpenning.
Svar på tråden BF april 2016