Inlägg från: Milleman |Visa alla inlägg
  • Milleman

BF april 2016

Nonym skrev 2016-03-19 09:45:06 följande:

www.smp.se/vaxjo/kvinna-och-nyfodd-dog-pa-vaxjo-lasarett/

Känns ju lagom bra att man ska föda här

Läste det. Så sorgligt. Vet man varför?
    Som tur är risken så ofantligt otroligt liten, men såklart skräms man.
    Jag läste igår om en kvinna som nekades kejsarsnitt, sen blev förlossningen fel och slutade i akut snitt men barnet dog. Det känns jobbigt för mig som ska på KS-samtal och "strida" för snitt nu i veckan.
  • Milleman

Fick idag veta att min mans morbror vägde 6 kg vid födsel. Och min man var stor för att vara tvilling.
    Vi är ju rädda att även denna bebis ska växa på sig i slutet precis dom vår son som vägde 5,3 kg vid födsel. Ska på snittsamtal i veckan. Undrar om man ska nämna morbrorns vikt. Vikten går tydligen mest i vikt från pappans sida.

• Milleman
    Nonym skrev 2016-03-19 19:40:42 följande:
    Det tycker jag, särskilt som din kropp verkar vilja låta dina bebisar växa sig stora.. hade också varit totalt livrädd om jag var du
    Ja hittills har de ju pratat om igångsättning men jag blir mer och mer emot det. Jag kommer bara tänka på att barnet är stort. Och det rekommenderas ju inte att sätta igång vid stort barn då det ofta slutar i akut snitt. Och att gå igenom både igångsättning med konstgjorda intensiva värkar för att ev gå igenom akutsnitt också, det är ju inget jag vill.
  • Milleman
    Nonym skrev 2016-03-20 00:24:25 följande:
    Jag hade nog inte vågat försöka föda naturligt om det inte vore för att jag och min syster var små och inget utav mannens tidigare barn har varit speciellt stora heller..

Mamma sprack rejält med min syster, hade hon varit större så hade mamma kanske inte överlevt, hon kom hemma, kvinnorna i min släkt har haft störtförlossningar allihopa, så hade jag vetat att jag väntat ett stort barn hade jag krävt snitt och vägrat något annat.

Bara säga det, du är så rädd så du helt enkelt vägrar.
    Jo det är ju mer eller mindre så jag känner. Men som läkaren sa: "din son kom ju ut". Så de tycker ju inte att det finns kroppsliga hinder :( har ont i magen över detta.
  • Milleman
    Josefine85 skrev 2016-03-20 06:21:04 följande:

Mina djur beter sig så underligt. Den ena katten (kastrerad hankatt) är sjukt efterhängsen och vill gärna ligga nära, helst på magen.

Tidigt i morse buffade det på dörren. Det var vår franska bulldogg (steriliserad tik) som så desperat ville komma in i sovrummet. Hon verkade jättenervös, men lugnade ner sig när hon fick lägga sig mellan oss i sängen!!

Djuren brukar vanligtvis ligga på mattan utanför sovrummet och vänta på att vi ska komma upp, men nu verkar de helt tossiga?!

Loke -07, Alvin -09
    Har läst att det hänt flera. Att de känner på sig när förlossning är på G :)
  • Milleman
    Nonym skrev 2016-03-20 07:46:09 följande:
    Jo, men det var väl en långdragen förlossning och han satt väl typ fast också?

Andra förlossningen brukar ju gå snabbare än första, så risken är ju att din bebis kläms fast, inte kan lirkas loss och att du spricker för att dina vävnader inte är redo att ett stort barn ska passera den här gången också..

Att det gick bra förra gången är ingen garanti att det går bra den här gången och om du är rädd så ska du INTE låta dem bagatellisera din rädsla. Jag var nog tre gånger räddare när jag precis plussat än vad jag är idag, men du verkar ha det tvärtom, och det om något tyder ju på en väldigt äkta rädsla, normalt är att man blir mer redo ju närmre dagen d man kommer.
    Så har vi också tänkt, att det nog gick bra tack vare låååång förlossning sist som jag inte sprack. Går det fortare nästa gång så är jag också rädd att kroppen inte alls hänger med.
    Jag var ju fullt öppen i 10 timmar sist, det får man inte ens vara. Att inte den förlossningen slutade i akut snitt är vi många som frågar oss nu :(
    Tyvärr visste de nog om att de inte gjorde helt rätt så de har uteslutet mycket i journalen, tex att han fastnade. Så det argumentet tycker dem inte väger tungt för att det bara kommer från oss. Jag minns inte mycket från förlossningen, men paniken i slutet minns jag väldigt väl. Och min man var ju där hela tiden och vet och kommer ihåg allt.

Jag är så dålig på att stå på mig också.

Jag är bara rädd att vi är för sent ute. Vecka 36 imorgon. Samtal sent i veckan, sen får man inte svar förrän typ 1,5-2 veckor senare i Gbg vad jag förstår.
  • Milleman
    Nonym skrev 2016-03-20 08:31:29 följande:
    Ska du träffa läkare senare i veckan? Isåfall ska du vägra gå därifrån innan du blivit beviljad ditt snitt. Finns det någon gång du ska stå på dig så är det nu, du är värd att slippa oroa dig för hur din bebis kommer till världen.
    Vad jag förstått efter att ha läst är det i Gbg helt annorlunda att få beviljat snitt än i hela övriga Sverige.
    Först går man till sin vanliga läkare som skickar remiss (det är gjort). Sen kommer man till samtal på förlossningen för bedömning (ska på torsdag). Efter det ska de ha snittkonferens (en gång i veckan) och prata igenom alla önskade snitt och bestämma vilka som får. Sen får man beslut hem.

Och iom att påsken kommer så hamnar vi nog tidigast på "snittkonferens" torsdagen efter, och sen vänta till ytterligare veckan efter på att gå hem beslut i brevlådan.

Förstå att det gör ont i magen :(
  • Milleman
    Josefine85 skrev 2016-03-20 15:23:41 följande:

Nån mer än jag som dricker hallonbladsthe förresten? :)

Loke -07, Alvin -09
    Mitt ligger tryggt hos mitt postombud :P ska börja imorn. Drack sist med.
  • Milleman

Varning för gnäll! Men jag cyklade ju och fick tvärbromsa i oktober så jag slog magen i styret. Läkaren sa att det blev en muskelbristning långt ner i magen. Har haft ont av den från och till men nu är det galet. Bebisen har sjunkit ner och ligger konstant ut mot muskeln. Får hålla upp magen. Kan inte förstå hur jag ska kunna gå ev 5-7 veckor (inkl övertid om jag ej snittas/sätts igång). Idag gör det sååå ont. Både i muskeln och fogarna.

• Milleman

Åh så kommer pessimisten Hanna och förstör stämningen med att säga att min första fixerade sig jättetidigt (v32-34 nått) men föddes inte förrän BF+15 ;)
    Allt/alla är så olika.
    När väl bebisen är född kommer man inte förstå varför man klagade så mycket i slutet.

Svar på tråden BF april 2016