• Anonym (Fattar ej)

Snälla förklara för jag förstår inte!!!

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-02 20:24
    Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!). Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika. Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö!

• Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!
  • Anonym (What?)

Min är kanske mer, hur kan mamman/pappan till barnen/barnet vara tillsammans med någon som "inte bryr sig"? Vill man ändå vara med varann trots att man inte hjälps osv så är det väl deras problem eller så är det inte något problem för dom :)

Aja hursomhelst skulle jag aldrig någonsin vara tillsammans med nån sån..

• Drottningen70
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:44:07 följande:

Jag säger inte att du ska vara en mamma, men du är trots allt en extra vuxen i barnets liv och det är du som valt att komma in i bonusens liv inte tvärtom då får du väl hjälpa till att ta hand om det oxå? Tänk om en förkollärare skulle säga samma sak? "nej, varför ska jag torka hen i rumpan? Hen har ju redan en mamma och en pappa? Det står ingenstans i läroplanen att jag ska torka en rumpa/näsa etc."

Förstår inte alla ditt resonemang om att man som extravuxen skulle ha ett ansvar att också vårda barnet.

Ditt exempel där du jämför med en förskollärare som valt ett yrke där hon får lön för att ta hand om barnets alla behov under arbetsdagen är så absurd att jag inte vet hur jag ska bemöta den..
    A
  • Anonym (B)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:45:52 följande:

Tar ansvar? Det är rent hyfs i mina ögon! Så om du ser bonusen misshandla en katt i trädgården så sitter du kvar i soffan för att hen har redan två föräldrar??

Så nu tycker du att säga till bonusar när de gör nåt dumt räcker som ansvar? Då tror jag näst intill alla tar ansvarar sina bonusar så du behöver inte vara orolig.

Jag förstod det som att man måste torka rumpan, natta, hämta/lämna osv var det du krävde.
  • Anonym (L)
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 18:40:20 följande:
    Barnet har redan en mamma och pappa. Att välja att bli del av familjen innebär inte att man tar på sig ett föräldraansvar. Jag kan rent av anse att det är moraliskt tveksamt att att göra det. Barnet har som sagt redan en mamma.
    Du menar att om pappan inte är hemma, så ringer man efter mamman så kommer hon och torkar rumpan?
  • Drottningen70
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:45:52 följande:

Tar ansvar? Det är rent hyfs i mina ögon! Så om du ser bonusen misshandla en katt i trädgården så sitter du kvar i soffan för att hen har redan två föräldrar??

Och du? Skulle du sitta och titta på när ett barn du inte var bonusförälder åt misshandlade en katt, höll på att drunkna, få stryk etc med hänvisning till att det inte var din bonus?

Med samma resonemang då?

Att mN hindrar ett barn, bonus eller främmande från att misshandla en katt eller drunkna har ju inget med just bonusskapet att göra utan är en moralisk skyldighet som medmänniska.

Vad kommer din frågeställning ifrån? Är du en bonusmamma som tagit på dig att bli extramamma till din bonus och vill höra hur bra och unik du är eller är du en biomamma som är sur över att exets nya kvinna slipper torka ditt barn i rumpan?
  • Ess
    Anonym (L) skrev 2015-07-31 18:58:21 följande:
    Du menar att om pappan inte är hemma, så ringer man efter mamman så kommer hon och torkar rumpan?
    Man tar inte på sig att passa barnet om man tex inte vill torka det, utan då får mamman eller annan barnvakt ta hand om barnet när föräldern är borta.
  • Drottningen70
    Anonym (L) skrev 2015-07-31 18:58:21 följande:

Givetvis inte. Har man tagit på sig ansvarer för att ta hand om barnet medans pappa är borta så har man också ansvar för att tillgodose barnets behov under den tiden. Annars får man tacka nej till att vara ensamt med barnet. Däremot anser jag inte att det är en skyldighet eller nåt som min partner kan förvänta sig av mig bara för att vi är ett par, att jag ska vara barnvakt.
  • Anonym (L)
    Ess skrev 2015-07-31 19:02:05 följande:
    Man tar inte på sig att passa barnet om man tex inte vill torka det, utan då får mamman eller annan barnvakt ta hand om barnet när föräldern är borta.
    Ja, det känns ju praktiskt att lösa det så.

• FannyN

Min erfarenhet är att män inget hellre vill än gå all in och gärna anser sig vara lika mycket pappa som biopappan. Jag accepterar det inte utan den nya är en extra vuxen utan föräldraansvar.

• Drottningen70

Sen tror ju jag att det i praktiken är rätt svårt om man är känslomässigt normalfungerande att inte skapa känslomässiga band till barn man lever med en stor del av tiden, särskilt om de är små när man kommer in i bilden. När en sådan känslomässig bindning är

På plats så faller det sig ju säkert naturligt att man gör alla de saker som nämns i tråden. För att man vill och tycker mycket om barnet. Men som sagt att det skulle vara en förväntning eller en moralisk skyldighet bara för att man flyttat ihop kan jag absolut inte hålla med om. Jag skulle aldrig acceptera att en ny partner med barn hade såna förväntningar på mig och aldrig heller skulle jag förvänta mig nåt sådant.

Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!