• Anonym (Fattar ej)

Snälla förklara för jag förstår inte!!!

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-02 20:24
    Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!). Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika. Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö!

• Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!
  • Anonym (B)
    Anonym (!!!) skrev 2015-08-01 14:08:41 följande:

Om du väljer en man med barn så får man ta hela paketet, och det tycker jag borde vara ett krav från föräldern med barn innan något förhållande inleds. Ingen säger att du ska vara en mamma men att vara en förälder är faktist moraliskt och tycker ditt resonemang är helt sjukt. Att du ska särskilja på barnen lär ju inte få hans barn o tycka om dig och när hans barn inte tycker om dig så uppstår det problem i äktenskapet. Det är väl det många kvinnor här på FL inte verkar förstå när de resonerar som du!

Vilka barn särskiljer jag på? Vårt sätt(dvs att maken och barnets mamma tar ansvar för sitt Barn) har fungerat utmärkt och barnet tycker bra om både mig och sin styvpappa trots att vi inte tar föräldraansvar. Är du så inskränkt att du inte kan se att andra sätt än ditt kan fungera utmärkt tycker jag fruktansvärt synd om dig.
  • Anonym (Fattar ej)
    Fiona M skrev 2015-08-01 14:38:33 följande:

OK, hur mycket "hjälpa till" pratar vi om då?

Jag vet ingen som inte hjälper till ibland, men därifrån till att dela/nästan 50-50 är steget ganska stort.

Hur kommer det sig att föräldern går från att ha klarat all barnskötsel själv i x tid, till att förlita sig på sambon?

Har man dessutom vv så har man väl än mer ork och lust som förälder att ta hand om sitt barn?

Det handlar inte om att man inte klarar av det, det handlar om att kanske lämna/hämta på träningen/skolan ibland, torka rumpan om den andre föräldern är i trädgården och du är inne, kanske hjälpa till med tandborstningen om bion pratar i telefon eller så. Jag menar inte stora saker, utan småsaker som "man göra av bara farten" för att man tycker om sin sambo och barnet. Småsaker som förgyller vardagen och tillvaron.
  • Fanny b
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-08-01 14:54:11 följande:
    Det handlar inte om att man inte klarar av det, det handlar om att kanske lämna/hämta på träningen/skolan ibland, torka rumpan om den andre föräldern är i trädgården och du är inne, kanske hjälpa till med tandborstningen om bion pratar i telefon eller så. Jag menar inte stora saker, utan småsaker som "man göra av bara farten" för att man tycker om sin sambo och barnet. Småsaker som förgyller vardagen och tillvaron.
    Man kan tycka om både barn och sambo utan att vilja göra dessa saker. När det gäller hämtning/lämning på skolan så ska barnet gå efter föräldrarnas tider, om bonusföräldern vill göra det någon blir det som någon skrivit en bonus, men det ska inte vara ett måste. När det gäller hämtning/lämning till träningar så tycker jag det är upp till bioföräldrarna att ta ansvar över detta, när de går på med att barnet ska få göra en aktivitet, och inte själv kan ta sig dit, måste det finnas en rutin för detta.

Om man inte vill göra dessa saker så tycker jag det inte handlar om småsaker utan då är upp till bioföräldern att göra detta. Och då kan denne inte prata i telefon när barnet ska borsta tänderna.
  • Anonym (Vem är du?)
    Fanny b skrev 2015-08-01 15:17:25 följande:
    Man kan tycka om både barn och sambo utan att vilja göra dessa saker. När det gäller hämtning/lämning på skolan så ska barnet gå efter föräldrarnas tider, om bonusföräldern vill göra det någon blir det som någon skrivit en bonus, men det ska inte vara ett måste. När det gäller hämtning/lämning till träningar så tycker jag det är upp till bioföräldrarna att ta ansvar över detta, när de går på med att barnet ska få göra en aktivitet, och inte själv kan ta sig dit, måste det finnas en rutin för detta.

Om man inte vill göra dessa saker så tycker jag det inte handlar om småsaker utan då är upp till bioföräldern att göra detta. Och då kan denne inte prata i telefon när barnet ska borsta tänderna.
    Barnet SKA inte alls gå efter föräldrarnas tider. Om nya partners har möjlighet, och vill, lämna och hämta så går det utmärkt.
  • My Little Man

Men ts, familjer fungerar på olika sätt.

Det kan fungera utmärkt även fast styvföräldern inte vill göra saker som tandbortsning och rumpetorkning. Det är inte ett krav för att barn och en ny vuxen ska bonda. Det kan vara oerhört positivt för ett barn om personen är lite mer i bakgrunden/på sidan.

Man är inte elak för att man inte vill ta en föräldraroll eller hjälpa till en massa.

Det är inte bara ett sätt, sant ts?

• Anonym (pappa)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:25:12 följande:

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

Jag håller med. Lästa tråden om semester och bonusfamilj och lite andra såna trådar och blir matt och förskräckt och ledsen.

Jag har tre "bonusbarn", jag kallar de inte ens för bonus. De är mina barn. Kort och gott. Yngsta var 4 när jag och deras pappa blev ihop, äldsta var 6 och 7. Nu är de 11, 13 och 14. De har en lillasyster som är 6. Jag är inte biologisk pappa åt henne heller, men jag har varit med från dag 1, eller egentligen helt från början med graviditet och mvc-besök och hela köret. För mig är det s.j.ä.l.v.k.l.a.r.t att alla fyra är mina barn, att alla fyra har nattats och badats och skjutsats och hämtats och lämnats och hållit reda på mediciner och lagat favoritmat och tagit tempen och ätit glass och åkt till Kolmården och grälat om läxor och upp och ned och fram och tillbaka och ilska och trots och kramar och tårar och skratt och fest och fredagsmys och och och. Med mig, med barnens biologiska föräldrar.

Sen kanske någon kommer och säger att jag trängt mig på, att deras familj är deras familj och jag har inte där att göra och barnen vill inte ha mig där, de är bara tysta för att deras pappa inte ska bli ledsen, och barnen är inte mina att förstöra, och barn som inte lever i kärnfamiljer är olyckliga och barn som lever i regnbågsfamiljer är ännu olyckligare och de blir förstörda och homosexuella. Till de människorna vill jag bara säga: Har du frågat mina barn? Gör det, istället för att döma på förhand.
  • My Little Man
    Anonym (pappa) skrev 2015-08-01 15:32:08 följande:

Jag håller med. Lästa tråden om semester och bonusfamilj och lite andra såna trådar och blir matt och förskräckt och ledsen.

Jag har tre "bonusbarn", jag kallar de inte ens för bonus. De är mina barn. Kort och gott. Yngsta var 4 när jag och deras pappa blev ihop, äldsta var 6 och 7. Nu är de 11, 13 och 14. De har en lillasyster som är 6. Jag är inte biologisk pappa åt henne heller, men jag har varit med från dag 1, eller egentligen helt från början med graviditet och mvc-besök och hela köret. För mig är det s.j.ä.l.v.k.l.a.r.t att alla fyra är mina barn, att alla fyra har nattats och badats och skjutsats och hämtats och lämnats och hållit reda på mediciner och lagat favoritmat och tagit tempen och ätit glass och åkt till Kolmården och grälat om läxor och upp och ned och fram och tillbaka och ilska och trots och kramar och tårar och skratt och fest och fredagsmys och och och. Med mig, med barnens biologiska föräldrar.

Sen kanske någon kommer och säger att jag trängt mig på, att deras familj är deras familj och jag har inte där att göra och barnen vill inte ha mig där, de är bara tysta för att deras pappa inte ska bli ledsen, och barnen är inte mina att förstöra, och barn som inte lever i kärnfamiljer är olyckliga och barn som lever i regnbågsfamiljer är ännu olyckligare och de blir förstörda och homosexuella. Till de människorna vill jag bara säga: Har du frågat mina barn? Gör det, istället för att döma på förhand.

Nej det är inte det det handlar om.

Ingen säger att ni gör fel. Fint för er att det passar er att göra så. Att barnen är komfortabla med det. Att det känns naturligt.

Det det handlar om är att detta sätt inte passar alla. Men med vilken rätt kallar man människor som inte känner att detta är naturligt för dåliga styvförälder/extra vuxna el? Det kan bli bra på många olika sätt. Man MÅSTE inte välja den väg ni valt.

Sen är det viktigt att komma ihåg att alla människor har olika förutsättningar och att relationen mellan de vuxna ser olika ut (många ex har ingen jättegod relation och kommunikation) och det påverkar ofta hur relationen mellan ny vuxen och barn ser ut.
  • AnooYoo
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-08-01 14:30:42 följande:

Det har jag väl aldrig skrivit? Jag menar inte de idioter som skaffar sig en ny partner för att lassa över ansvaret. Jag menar de som inleder ett förhållande med en person som redan har barn och vägrar att hjälpa till med det barnet.Det har jag inte heller påstått. Jag tycker det är omoraliskt att som styvförälder inte ERBJUDA sig att göra det överhuvudtaget!

Jag pratar inte om de som lassar över en massa  ansvar på styvföräldrarna, jag förstår att sådana människor finns oxå, det är inte rätt det heller anser jag. Jag menar att man HJÄLPS ÅT. Jag tycker att det är konstigt att styvföräldern ofta (om man läser trådar på FL) inte VILL hjälpa till överhuvudtaget med bonus, det är för mig konstigt.

För andra är det helt naturligt att inte vilja ta ansvar för andras barn. Lika lite som det är att ta över delar av sin partners arbetsuppgifter.

Alla gillar inte att passa barn.
  • Anonym (pappa)
    My Little Man skrev 2015-08-01 15:55:04 följande:
    Nej det är inte det det handlar om.

Ingen säger att ni gör fel. Fint för er att det passar er att göra så. Att barnen är komfortabla med det. Att det känns naturligt.

Det det handlar om är att detta sätt inte passar alla. Men med vilken rätt kallar man människor som inte känner att detta är naturligt för dåliga styvförälder/extra vuxna el? Det kan bli bra på många olika sätt. Man MÅSTE inte välja den väg ni valt.

Sen är det viktigt att komma ihåg att alla människor har olika förutsättningar och att relationen mellan de vuxna ser olika ut (många ex har ingen jättegod relation och kommunikation) och det påverkar ofta hur relationen mellan ny vuxen och barn ser ut.
    Jag har läst TS och bara TS, och jag vet att text tolkas olika av olika personer. Jag tolkar TS som att hon, precis som jag, reagerar mot styvföräldrar som önskar barnet/n försvunnet, som suckar och stönar när barnet är i närheten, som vägrar ta i barnet med tång och absolut inte kan tänka sig att "sitta barnvakt" i 20 minuter när andra föräldern åker till affären, som blir sur för att föräldern behöver ta hand om barnet ibland, som kort och gott inte kan respektera barnet barnets existens. Det är vad jag tror att TS handlar om. Och det är ett liv som är så långt ifrån mig och mina värderingar man bara kan komma. Som TS skriv: En familj. Där hjälps man åt. Sen kan det absolut vara olika grad av "hjälpas åt", och jag vet absolut att steget mellan att respektera barnet och föräldern och deras relation, och att ha det som vi har det är gigantiskt, och det är många steg emellan, men att bli ihop med någon som har ett eller flera barn är ett paketköp och man blir en familj och man kan inte låtsas som att barnen inte finns bara för att det är hans eller hennes barn.

Det MÅSTE finnas ett eller flera mellanting mellan att ignorera, klaga på allt ett barn gör/att barnet existerar och "tandborstning och rumpetorkning". Som sagt, som TS skrev, det minsta man kan göra är att respektera att barnet existerar och är en familjemedlem. DÄR har vi miniminivån. Annars kan man vara särbo eller kk eller något.

Jo, då, det finns gott om människor som säger att vi gör fel. Även här på FL, men kanske inte i just den här diskussionen.
  • Anonym (Meja)
    Anonym (Hm) skrev 2015-07-31 18:28:23 följande:

Klart man ska respektera barnen, men rent juridiskt så har en bonusförälder inget som helst ansvar för bonusbarnen, alls. Inga skyldigheter att hjälpa till med dem.
    OM en bonusförälder ändå gör det - vill ta ansvar och hjälpa till så är det ju just det - El STOR BONUS ;)

Rent juridiskt har man ingen skyldighet att laga mat åt sin sambo,tvätta sambons kläder,handla mat åt sin partner. Men finns det någon som lever så i en familj?
    Lagar bara mat till sig själv,tvättar bara sina kläder när man ändå tvättar och handlar bara mat till sig själv... Jag har aldrig hört talas om någon som lever så och kallar sig familj.

Jag var faktiskt iväg och tankade makens bil när jag ändå skulle handla. Rent juridiskt hade jag ingen skyldighet att göra det men det sket jag i och gjorde det ändå. När jag kom hem hade maken dammsugit och lagat lunch. Han lagade lunch till mig och min mamma också! Det hade han ingen juridisk skyldighet att göra.

Vi verkar vara väldigt konstiga i vår familj. Gör massor av saker varje dag som vi inte har någon juridisk skyldighet att göra...
Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!