• Anonym (Fattar ej)

Snälla förklara för jag förstår inte!!!

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-02 20:24
    Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!). Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika. Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö!

• Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!
  • Fanny b
    My Little Man skrev 2015-08-01 19:40:56 följande:

Jag förstår egentligen inte dessa tråder.

Tror de allra flesta är överens om att en styvmor/far som blir sur och tvär bara barnet lyfter en finger på fel tidpunkt, som är elak, fryser ut eller på andra sätt behandlar barnet dåligt, inte är en bra styvförälder/extravuxen.

Men vad är svårt att förstå med att man kan göra olika och fortfarande ha det bra/hyfsad bra hemma? Det finnes inget recept på hur man ska vara som ny vuxen. Det finns inga regler på hur barnen, föräldrarna eller den/de nya ska bete sig utöver att vara respektfull. Så varför bry sig med att klanka ner på folk som väljer att närma sig andra människor (barnen) på ett annat sätt, från en annan vinkel? Att hellre vara en som stödjer barnets förälder utan att krav ställs? En som får ta den tid den behöver för att i egen takt få bygga upp en relation med barnen? En som gör saker baserat på frivillighet?

Inget är rätt eller fel.

Oavsett vilken väg man väljer kan det gå åt helvete.oavsett vilket sätt man väljer kan det bli bra.

Att inte förstå är ok, men respektera att andra hittar sätt som passar bättre för dem.

• BioBonus

Tror de allra flesta är överens om att en styvmor/far som blir sur och tvär bara barnet lyfter en finger på fel tidpunkt, som är elak, fryser ut eller på andra sätt behandlar barnet dåligt, inte är en bra styvförälder/extravuxen.

Men vad är svårt att förstå med att man kan göra olika och fortfarande ha det bra/hyfsad bra hemma? Det finnes inget recept på hur man ska vara som ny vuxen. Det finns inga regler på hur barnen, föräldrarna eller den/de nya ska bete sig utöver att vara respektfull. Så varför bry sig med att klanka ner på folk som väljer att närma sig andra människor (barnen) på ett annat sätt, från en annan vinkel? Att hellre vara en som stödjer barnets förälder utan att krav ställs? En som får ta den tid den behöver för att i egen takt få bygga upp en relation med barnen? En som gör saker baserat på frivillighet?

Inget är rätt eller fel.

Oavsett vilken väg man väljer kan det gå åt helvete.oavsett vilket sätt man väljer kan det bli bra.

Att inte förstå är ok, men respektera att andra hittar sätt som passar bättre för dem.

Precis så.
    Det finns inga patentlösningar som funkar för alla. En del är veganer en del äter kött, en del är kristna en del är muslimer, en del tar föräldraroll en del är extravuxna utan ansvar. Hur kan det vara så provocerande att alla gör på det sätt som passar just dem? Hur står det till med vidsyntheten egentligen?
  • Anonym (Bonusmamma)

Jag har inte läst några kommentarer. Men vill lägga in här att jag "blev med bonusar" när älsta var ca 3år. Sedan älsta var 6 har de bott hos oss på heltid(mamman varannan helg)och jag älskar dom ungarna! :)när jag och sambon fick gemensamt barn var jag livrädd att jag skulle göra skillnad på dina och våra. Men nu är vi 5 i familjen och jag har ärligt talat aldrig ångrat att bonusarna flyttade till oss. :)

• Anonym (Fattar ej)

Inget är rätt eller fel.

Jag håller med dig om att det kan se olika ut och vara bra/dåligt ändå. Absolut. I min TS menar jag att jag läser många negativa rubriker och trådar som är skrivna av just styvföräldrar som verkligen verkar tycka illa om sina bonusar. Klarar man inte av en bonus så tycker jag inte att man ska ge sig in i leken överhuvudtaget.
  • Fanny b
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-08-01 21:43:50 följande:
    Jag håller med dig om att det kan se olika ut och vara bra/dåligt ändå. Absolut. I min TS menar jag att jag läser många negativa rubriker och trådar som är skrivna av just styvföräldrar som verkligen verkar tycka illa om sina bonusar. Klarar man inte av en bonus så tycker jag inte att man ska ge sig in i leken överhuvudtaget.
    Min uppfattning är att det är få trådar på fl där bonusföräldern ogillar bonusbarnet som person, utan de flesta sådana trådar handlar om att de är arga/frustrerade över något som har med bonusbarnet att göra, som tex att de får ta mer ansvar än de vill över bonusbarnet, eller handla om dess andra förälder är besvärlig.

Som en parallell kan det verka som många biologiska föräldrar ogillar sina barn i trådar på fl, för de omnämns oftast som jobbiga av olika anledningar, men där är också orsaken till negativa känslorna något annat än att de ogillar barnet.

• Anonym (Nimi)

Så man ska automatiskt börja ta hand om styvbarnet?Man kan väl diskutera om saken.Huvudansvaret är ju hos vårdnadshavaren ändå.Allt annat är Bull shit.

• Ess
    Anonym (Vem är du?) skrev 2015-08-01 13:32:47 följande:
    Så "man vill inte ta hand om sitt barn" för att man önskar att nya partnern ska låta barnet ha kortare dagar i förskolan om det är möjligt?
    Då får man själv eller den andre föräldern se till så att det blir möjligt.
  • Synsksynthcyniker
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-07-31 18:30:32 följande:

Rent juridiskt ja, det förstår jag. Men rent MORALISKT? Varför inleda ett liv med någon om man inte kan hjälpa till att ta hand om dens barn under tiden barnet är där?? Fattar ff inte??

Vad är det du inte fattar? Att människor kan ha olika moral? Att en person inte kan tänka sig att leva ett liv utan en annan vuxen person, utan att för den sakens skull dela allt (ha gemensam ekonomi, gifta sig med allt vad det innebär för arvsrätt etc, axla ansvar för den andres särkullsbarn etc). Det här kan väl ärligt talat inte vara sååååå himla svårt att förstå?

Jag håller med föregående talare; någon som engagerar sig helt är El stor bonus - OLÉ!
  • Ess
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-08-01 17:19:08 följande:

Jag blir fortfarande förvånad över hur ni använder ordet "passar", "jag passar sambons barn" till exempel. Jag förstår att har du en aktiv fritid efter jobebt att du då inte hämtar bonus från skolan, men att du sen ser det som att man "passar" barnet så fort bioföräldern inte är där tycker jag låter märkligt. Och att man inte kan borsta bonus tänder om bion sitter i telefon eller ngt är oxå märkligt i mina öron. Det känns som att man itne har accepterat "hela paketet". Då kan man lika gärna vara sambos varannan vecka! Det hade varit ngt! :D

Klart att det heter "passa", för det är en tjänst man utför åt sin sambo, om man vill göra det. Man får även ett tack för hjälper efteråt.
    Vill man inte passa så säger man nej. 
    Min man frågade om hans barn fick va med mig när jag var själv hemma. Det gick bra, MEN kravet var att dom skulle sköta allt själva med matlagning osv. Hade jag fått kravet på mig att jag skulle ta hand om dem och passa upp dem, då hade han fått ordna det på annat vis.

När det gäller ditt exempel med tandborstning, så vet föräldern hur mycket klockan är och att det är dags att lägga på för att barnet ska sova.
  • Anonym (Slirar på sanningen)

Nja, stämde verkligen detta? I din n TS tar du upp att alla borde tänka som du; att bonusbarnen är familj, att man delar ansvaret, och att man ska ta "hela paketet" eller låta bli. Du "kan inte förstå" hur någon väljer att inte göra så. I din TS skriver du inte alls att man kan göra olika.

Anonym (Fattar ej) skrev 2015-08-01 21:43:50 följande:

Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!