• Analysera mera

Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?

2014 röstade 8 % av befolkningen på SD. Det är ju ingenting. Dags att ta ned SD:arna från sina höga hästar nu.

Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Svar på tråden Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?
  • Insider
    Insider skrev 2015-09-18 22:14:45 följande:
    Föreslår att ni alla lägger ner käbblet så pratar vi om något intressant politiskt istället. Gärna då utan påhopp osv.
    Men den här tråden kanske har spelat ut sin roll? Vi har redan rett ut procenten kring senaste valet.

En mer intressant tråd vore hur övriga partier ska anpassa sin migrationspolitik för att minska SDs fantastiska ökning. För den kommer att fortsätta om inget görs från de andra partierna.
  • apburen
    Insider skrev 2015-09-18 22:17:43 följande:
    Men den här tråden kanske har spelat ut sin roll? Vi har redan rett ut procenten kring senaste valet.

En mer intressant tråd vore hur övriga partier ska anpassa sin migrationspolitik för att minska SDs fantastiska ökning. För den kommer att fortsätta om inget görs från de andra partierna.
    Du får väl starta en tråd i ämnet! {#emotions_dlg.flower}
  • Nerfherder
    Björnklack skrev 2015-09-18 22:14:11 följande:

Kom ihåg att argumentera sakligt och undvik personangrepp. Tråden kommer rensas.

Ha en trevlig kväll.

//Moderator

Tack!
  • adindic
    Nerfherder skrev 2015-09-18 21:47:33 följande:
    Du menar SDs husgud? Tino eller vad han heter. Här, en en engelsk kaka.

Nej, och Tino Sanandaji är varken en statsvetare eller Sverigedemokrat, han är faktiskt emot Sverigedemokraterna, något du skulle ha vetat ifall du hade varit ett dyft insatt och objektiv.
    Han är en väldigt respekterad nationalekonom och författare som forskar mycket in invandringens effekter på samhället, som t.ex. kostnader, sysselsättningsgrad osv.
    Att han inte håller borta fakta från allmänheten som kan gynna SD, som våra så kallade "journalister", gör honom inte till en "SD husgud".
    Nedan har du hans blogg, jag råder dig att läsa hans arbete.

www.tino.us/

Du bör även läsa denna krönika.

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/i-sverige-ar-vi-radda-for-sanningssagare/

Insider skrev 2015-09-18 21:51:38 följande:
    Alla måste hjälpas åt att hjälpa flyktingarna - inte bara 6 länder av 28 som det är nu.

Många är dock inte "flyktingar", utan lyckosökare, något som du kan läsa om nedan.

www.tino.us/2015/09/verklighetsforfalskning-ar-inte-humanism/

• Insider
    Insider skrev 2015-09-18 21:51:38 följande:
    Alla måste hjälpas åt att hjälpa flyktingarna - inte bara 6 länder av 28 som det är nu.

Många är dock inte "flyktingar", utan lyckosökare, något som du kan läsa om nedan.

Så är det såklart, ekonomiska migranter.

• pappa13
    Nerfherder skrev 2015-09-17 17:38:46 följande:
    Dessutom är det ju fortfarande tre år kvar. Tröttnar aldrig på att informera habila SD:are om detta faktum
    habil = kunnig, skicklig osv. Gissar att du menade "labila" ;)

Nu kommer jag att angripa relevansen i TS sätt att räkna rent sakligt. Vänligen tillskriv mig inga personliga värderingar (annat än att jag hoppas att varje vuxen förstår att barn upp till en viss - obestämd och individuell - ålder inte är tillräckligt insatta i hur världen hänger ihop). Jag avslutar dock med en personlig kommentar till SD:s höga hästar.

Under de första c:a 15 sidor jag läst i tråden har relevansen i utgångspunkten, att endast 8% av befolkningen röstade på SD, bara bemötts med att den korrekta siffran är 13% "för att det är så man räknar". Jag skulle svara så här: "för att det är det enda vi mätt". Vi vet ingenting om vad den del av befolkningen som inte röstade skulle ha röstat på om de fått chansen. 0% SD (som ger 8% av bef.) är lika osannolikt som 100% SD (som skulle ge över 40% av befolkningen).

Anledningen till att man delar på totala antalet röster, varken mer eller mindre, är just att man inte vet någonting om vad övriga skulle ha röstat på + inte ens vill veta vad t.ex. spädbarn skulle röstat på ;P
    Man har sina aningar, som att vänsterpartier brukar vara starka bland ungdomar ("Den som inte varit vänster i sin ungdom..." osv.). Och vilket litet barn protesterar mot "allt åt alla" - som inte förstår att det överhuvudtaget finns begränsade resurser eller att olika människors önskemål kan kollidera på andra plan?

Någonstans måste man dra en gräns. 18 år kan mycket väl vara för högt satt. Å andra sidan visar väl skolval att 18 år kanske är rimligt, för jag tror att skolungdomar som väljer SD i större utsträckning bär på rasistiska värderingar än de vuxna som angett SD som förstahandsval i allmänna val eller opinionsundersökningar - jag läste någonstans att en stor andel av dem som skulle rösta på SD egentligen ogillar partiet. (Det lär inte röra sig om SvP:are som röstar strategiskt för med det stödet tycker jag att det vore väldigt ostrategiskt av dem)

Angående SD på höga hästar: de verkar i viss mån vara medvetna om att deras "framgångar" till stor del inte är pga deras agerande utan trots deras agerande. Men många kommenterar att skulle ett nytt parti dyka upp som ett trovärdigt alternativ för dem som är besvikna på "sjuklövern" men ogillar SD, så skulle SD tappa stort. Däremot ser de befintliga partier inte ut att kunna locka tillbaks sina f.d. väljare då de som tar steget över till SD är de som anser att deras gamla partier inte är att lita på längre.
  • pappa13
    pappa13 skrev 2015-09-18 23:48:44 följande:
    (Det lär inte röra sig om SvP:are som röstar strategiskt för med det stödet tycker jag att det vore väldigt ostrategiskt av dem)
    Förtydligande: hade dessa varit så många - SvP:are som röstar SD fast de ogillar partiet - så hade de ju klarat riksdagspärren själva utan problem.
  • Digestive
    Nerfherder skrev 2015-09-18 21:26:38 följande:
    Du läser inte så mycket av det dina partikamrater skriver vid typ vareviga undersökning, eller hur ?
    Åh, mer häxjakt! Vad trevligt.

De som tvivlar på den här skribentens politiska vistelse hänvisas till den här tråden; http://tinyurl.com/ps9wfr9
    En tråd som alltså kritiserar Sverigedemokraternas politik på tre väldigt starka punkter. Observera att Nerfherder medverkar i tråden.

Eller varför inte till den här tråden; 
    http://tinyurl.com/qjkjy7d
    En tråd som vill se att folket bemöter Sverigedemokraterna med hårdare kritik än den rent verkningslösa pajkastningen som har skett i snart 10 år. Observera att Nerfherder medverkar i tråden.

Nerfherder vet mycket väl (läs också: bör iallafall veta om) att den här skribenten inte sympatiserar med Sverigedemokraterna. Röstade på Centerpartiet och kommer högst troligt att göra det nästa val också, vilket också står i andra länken och i ett citat till just Nerfherder.
  • Digestive
    Analysera mera skrev 2015-09-18 20:21:26 följande:
    Nej, som du ser så använder jag frågetecken efter varje antagande. Så man har rätt att neka eller dementera det jag påstår.
    Tar det igen "Bashar man inte sverigedemokrater så misstänks man som sympatisör av Analysera mera [...]".

• Nerfherder
    Digestive skrev 2015-09-19 00:58:15 följande:

Åh, mer häxjakt! Vad trevligt.De som tvivlar på den här skribentens politiska vistelse hänvisas till den här tråden; tinyurl.com/ps9wfr9

En tråd som alltså kritiserar Sverigedemokraternas politik på tre väldigt starka punkter. Observera att Nerfherder medverkar i tråden.

Eller varför inte till den här tråden; tinyurl.com/qjkjy7d

En tråd som vill se att folket bemöter Sverigedemokraterna med hårdare kritik än den rent verkningslösa pajkastningen som har skett i snart 10 år. Observera att Nerfherder medverkar i tråden.

Nerfherder vet mycket väl (läs också: bör iallafall veta om) att den här skribenten inte sympatiserar med Sverigedemokraterna. Röstade på Centerpartiet och kommer högst troligt att göra det nästa val också, vilket också står i andra länken och i ett citat till just Nerfherder.

Häxjakt? Ta i lite mer va. Så som du stöttar sd:arna är det inte svårt att tro att du röstar på dem.
Svar på tråden Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?