• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Frutopia
    Gweny skrev 2016-02-02 23:25:07 följande:
    Jag kommer ta ut alla som jag kan. Tar 5 dgr i veckan. Går lägga hela veckan tror jag.

Blir väl runt 15 mån h*n börjar dagis. (haft så innan)

Sambon tar nog sen ut strödagar och extra på sommaren.
    Det är så svårt att planera, planerar jag på fks hemsida så känns det som att jag måste snåla för att kunna va hemma längre, 3 dagar första året och 5 dagar efter 1 år så räcker det till inskolning 15 mån. Nu är det ju även 90 dagar som är enbart för partnern också, troligen det som drar ner det?
  • Gweny
    Frutopia skrev 2016-02-03 06:47:36 följande:

Det är så svårt att planera, planerar jag på fks hemsida så känns det som att jag måste snåla för att kunna va hemma längre, 3 dagar första året och 5 dagar efter 1 år så räcker det till inskolning 15 mån. Nu är det ju även 90 dagar som är enbart för partnern också, troligen det som drar ner det?

Jo säkert! Svårt få ihop det.

Jag är emot det med bestämda pappa/mamma-dagar...tycker föräldrar kan få bestämma själva! Min sambo är ändå ledig helger, jag har varannan helg. Och vi förlorar så mycket mer pengar om han är hemma. :/
  • Gweny

Jag försökte få ihop på FK´s planering nu, men får det inte att gå igenom alls.
    Är väl 300 sjukpenningnivå dagar vi får om ens partner ger alla dagar som går att ge? Då borde man ju kunna ta ut 5 dgr/v om jag börjar i slutet av juni 2016 och vill vara hemma till början av september 2017. går ihop med dagarna, men när jag försöker lägga på deras, så godkänns inte det, jag blir ju snurrig i huvudet.

• Gweny

Fick nu svar från en:

Du måste få dagarna överlämnade av pappan innan du kan planera för dem. Måste ske via en ansökan.

• frucgsvensson
    Frutopia skrev 2016-02-03 06:47:36 följande:

Åh, kan man vara hemma så pass alltså?

Har inte varit in på FK och sett/gjort något "test".

Men pappan kan alltså föra över dagar på oss om de vill?

Jag är helt ny på det här.
  • Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-02-03 10:56:35 följande:

Åh, kan man vara hemma så pass alltså?

Har inte varit in på FK och sett/gjort något "test".

Men pappan kan alltså föra över dagar på oss om de vill?

Jag är helt ny på det här.

Du måste logga in på dina sidor. Kan du kryssa i kommande barn och göra en planering.

Ja pappan kan föra över ett visst antal dagar till dig.

Nu har dem ju dock fått 30 mer dagar som vi inte kan få. (90 dgr) sen finns några lägsta nivå dgr med, ger inte så mycket.

Tidigare har jag kunnat vara hemma i 15 mån, men då tog jag ut 5 dgr i veckan.
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-03 11:40:41 följande:

Du måste logga in på dina sidor. Kan du kryssa i kommande barn och göra en planering.

Ja pappan kan föra över ett visst antal dagar till dig.

Nu har dem ju dock fått 30 mer dagar som vi inte kan få. (90 dgr) sen finns några lägsta nivå dgr med, ger inte så mycket.

Tidigare har jag kunnat vara hemma i 15 mån, men då tog jag ut 5 dgr i veckan.

Okej! Får gå in och kika. :) så hur set det ut nu för dig när du kikar, för du ihop 15 månader? Är mest bekymrad över ekonomin. Jag förstår ju att man 80% av lönen osv, och jag har ju varit sjukskriven nu och jag antar att det är samma ersättning. Det blir ca 7-8 tiden mindre i månaden för mig.
  • Gweny

Kunde inte göra klart den, då hans dagar inte är överförda, men såg lite i snitt vad jag får ut i månaden... Blir ju inte rik direkt. :/

Så dåligt egentligen och dessutom behöva skatta på det lilla.

• Hoppsan2016

När jag tog ut  fp med 2 yngsta, tog jag ut bara 3-4 dagar/vecka istället för 7 som man får. På det sättet sparade jag fp dagar till alla somrar de gick på dagis, så att de fick också ledigt när det var sommardagis/förskoleklass. Levde snålt under första året men det tyckte vi att det var värt. Man fick spara dagar tills barnet bar 8 år eller gick ut ettan. Jag trot att man får spara nu tills barnet är 12 år.

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-03 11:52:58 följande:

Kunde inte göra klart den, då hans dagar inte är överförda, men såg lite i snitt vad jag får ut i månaden... Blir ju inte rik direkt. :/

Så dåligt egentligen och dessutom behöva skatta på det lilla.

Okej! Men alltså hur fungerar det. När måste man fylla i hur många dagar man vill ta ut? Jag förstår det som att man kan ändra sig, men hur ofta kan man göra det? Får man hem varenda månad typ hur många dagar man vill ta ut och så lämnar man in och så kommer ersättningen?
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15