Junilängtan skrev 2016-02-05 13:37:42 följande:
Därav min åsikt om något snarlikt medborgarlön. Problemet är inte att kvinnor är hemma på grund av förlossning och barnomsorg (som så varit i urminnes tider), snarare att statusen för vad som varit typiskt kvinnligt är alldeles för lågt. Sen att det kanske i vissa familjer är fadern som är omsorgspersonen, låt så vara. Att ta hand om ett barn och en familj bör ses som ett yrke om man så vill. Vad är skillnaden på att själv ta hand om sitt barn och att lämna över ansvaret till andra?
Visst har jag fått höra från såkallade karriärister att vi (läs förskolepersonal) inte har ett viktigt jobb... Men kom igen, någon måste göra det som föräldrarna inte orkar/vill/önskar. Jag uppfostrar och ger hellre omsorg till mitt eget barn än arbetar, med vad det än må vara.
Förskolepersonal har ju det viktigaste jobbet! Har fullt förtroende för mitt barn pedagoger och skulle aldrig se ner på dem.
Att jobba i sitt eget hem kan inte jämföras med att ta hand om flera andra barn, men du kan ju välja att bli dagmamma om du vill jobba hemma med gott eget barn.
En medborgarlön som går att leva på och som skulle uppmuntra svenska kvinnor att bli hemmafruar skulle få oerhörda konsekvenser för samhället i förlorade skatteinkomster, minskad välfärd mm. Så jag håller inte med om det.