odie skrev 2016-02-04 06:38:04 följande:
Tycker att det är väldigt mycket gnäll kring detta, vi har ett av världens bästa system när det kommer till föräldraledighet och ändå gnälls det! I USA har du från staten 0 föräldraledig dagar i Italien runt 3 månader om du har tur. I många länder är det helt okej att sparka någon just för att hon är gravid. Jag är student och min man jobbar inom byggbranschen han har mycket mer pengar än mig, men barnets rätt till sin pappa går före ekonomi. Vi planerar så att han kommer kunna vara hemma runt 5 månader för det är han och barnet värda! Jag är också värd det då min pension skulle lida mycket av om jag alla gånger var hemma under hela föräldraledigheten.. Jämställdhet handlar om mer än bara nuet!
Applåder! Det är ju forfarande så att man kan spara pengar om man vill vara hemma längre, om man har ekonomiska förutsättningar. Men ska vi ha ett skattefinansierat system där alla kvinnor ska kunna vara hemma i två år blir det både svindyrt och får enorma konsekvenser för kvinnor på arbetsmarknaden, inte bara för dem som får barn och utnyttjar systemet.
Tycker också att min man är värd egentid med barnet när hen är liten. Jag kände mig ofta ensam och utestängd när jag var hemma och det var skönt att vi nu idag båda vet exakt hur den känslan känns!