• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (AM)
    BioBonus skrev 2015-11-05 14:52:59 följande:

Ingen har väl tyckt synd om pappan? det flera i tråden har försökt hjälpa till med är hur troligt det är att TS får igenom en stämning på de uträkningar hon själv gör, samt vad det kan kosta med en stämning... Att se krasst på situationen är inte detsamma som att trycka ner TS.

Väljer man att lämna in en stämningsansökan så måste man också vara beredd att förlora. Men kostnaderna består, Så alla som lämnat in en stämning har troligtvis väldigt noga valt för-  och nackdelar och till slut kommit fram till att man är beredd att ta den ganska ansenliga kostnad det medför för att chansa på att man vinner.

• Anonym (asta brydd)

Finns det verkligen inga sajter där man kan hitta korrekt information i sådana här frågor? Är det FL som är det som gäller? Skrämmande.......

• Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 11:39:01 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Att jag skulle vara rik eftersom jag är student? Jag har inget överskott. Har ett faktiskt underskott eftersom det är knapert att vara student trots att du verkar tro motsatsen.

Nejdå. Tror inte du är rik.

Men man får extra bidrag för barn när man studerar.

Såg fel förut. Tyckte du skrev 3000 och inte 3600.

Då är ju summan du ska ta ur egen ficka 900 istället gör 300..

Eftersom det extra bidraget man får skall gå till barnets försörjning så lär de ju dra av det.

Och i framtiden är det väl tänkt att du skall få ett arbete?

Så självklart skall du även själv bidra till barnets kostnader.
  • Anonym (soffan)
    Anonym (AM) skrev 2015-11-05 11:56:14 följande:

Är det inte istället bättre att du försöker att öka din inkomst och försöker dra ner på dom utgifter som går?

En stämning kan bli jätte dyrt för dig om du förlorar.

Varför skulle det vara bättre? Och hur skulle ts göra det?
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 11:52:15 följande:

Jag har inte fått hjälp av någon som faktiskt har koll. Tror inte jag kommer få det här heller. Ni gissar, tycker och spekulerar efter eget huvud känns det som. Det hjälper inte mig ett dugg.

Kommer att kolla tråden ibland för att se om någon som varit med om det själv svarar men kommer annars inte längre delta.

Skriver i tråden igen när och om jag får en dom med underhållet fastslaget. Kanske kan det i framtiden hjälpa någon annan som går med samma funderingar som jag.

Fast du HAR ju fått svar från flera som varit med om stämning själv.

Att du sedan väljer att ignorera deras svar för att det inte passar dig är ju en annan sak....
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 11:41:19 följande:

Så du tror inte att en domstol skulle kunna döma till högre underhåll? Det tror jag. Annars skulle jag aldrig ens fundera på en stämning.

Inte om du inte kan visa att barnet kostar mer än vad underhåll, barnbidrag och ditt eget bidrag till barnet kostar. Och du har ju själv räknat fram att så inte är fallet...
  • Anonym (C)
    Brumma skrev 2015-11-05 16:10:00 följande:
    Inte om du inte kan visa att barnet kostar mer än vad underhåll, barnbidrag och ditt eget bidrag till barnet kostar. Och du har ju själv räknat fram att så inte är fallet...
    TS ska förmodligen inte bidra med någonting till barnets försörjning. Om man orkar läsa Föräldrabalken så står det att föräldrarna ska bidra till barnets försörjning utifrån sin ekonomiska förmåga. Det innebär att man ska titta på föräldrarnas överskott och barnets kostnader och sedan fördela procentuellt.

Av de 3600 som ts tror att hennes barn kostar (med 2400kr för mediciner per år och glasögon på 7000kr vartannat år så är bara det 500kr per månad, har man sedan tex glutenintolerans så blir det några hundralappar till) så går det bort 1050 i bb. Kvar är då 2500kr för föräldrarna att fördela. Säg att ts har 1000kr kvar efter hyra och schablonavdrag och att pappan med riktigt hög boendekostnad samt schablonavdrag har 35000kr kvar. Då ska pappan betala (35000-1000)/35000= 97% av barnets kostnader dvs 2425kr. Och ts 3% innebär att hon ska betala 75kr.
  • Brumma
    Anonym (otroligt) skrev 2015-11-05 14:48:58 följande:

Många av svaren i den här tråden är ju helt otroliga. Barnet har en pappa som tjänar tre gånger så mycket som en genomsnittsinkomsttagare (100 000 per månad, enligt ts) som dessutom aldrig träffar sitt barn. ÄNDÅ tycker ni synd om honom om han skulle få betala mer än 1500 i månaden!

Detta hade ju inte ens varit möjligt i något annat industrialiserat land än Sverige... I andra länder tittar man på inkomst, och sedan får man betala efter det. Och att någon som tjänar 100 000 kronor i månaden skulle komma undan med 1500 i månaden, är inte ens möjligt.

Ja, trots att pappan är en skitstövel som inte vill bidra med ett nickel mer än han måste till sitt barns försörjning är det ts som får nedtryckt i halsen hur mycket HON ska bidra med. Hon som är student och tar hand om barnet på heltid. Ett barn som dessutom är allergiker och lider av andra sjukdomar som säkerligen medför merkostnader.

Min åsikt är att barnet har rätt till en hel del av sin pappas höga inkomst. Barnet har rätt att leva på en högre standard eftersom hens pappa tjänar så bra. Jag kan inte se att det skulle vara det minsta kontroversiellt.

Jag hoppas att du kan få råd av FK, ts, eller få lite generella råd av någon familjerättsjurist. Jag skulle tro att du har goda chanser att vinna om du skulle stämma barnets far på högre underhåll. Annars är det ju väldigt märkligt. Var går i så fall gränsen för att man ska anses som höginkomsttagare som därmed bör bidra med lite mer till sitt barns försörjning? Går den inte vid 100 000 så kan man ju undra....

Nej.

Jag har rått TS att stämma på standardtillägg som är till för att hjälpa barnet i sådana här situationer.

För pappan skall naturligtvis betala för sitt barn.

Och med tanke på pappans inkomst borde barnet få ta del av det för att få en guldkant på vardagen.

Men det innebär inte att barnets omkostnader blir högre eller att pappan ska betala för mamman.

Med standardtillägg kommer pengarna barnet tillgodo och går inte åt till att hjälpa upp TS ekonomi och betalar för hennes utgifter.
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 16:32:45 följande:

TS ska förmodligen inte bidra med någonting till barnets försörjning. Om man orkar läsa Föräldrabalken så står det att föräldrarna ska bidra till barnets försörjning utifrån sin ekonomiska förmåga. Det innebär att man ska titta på föräldrarnas överskott och barnets kostnader och sedan fördela procentuellt.

Av de 3600 som ts tror att hennes barn kostar (med 2400kr för mediciner per år och glasögon på 7000kr vartannat år så är bara det 500kr per månad, har man sedan tex glutenintolerans så blir det några hundralappar till) så går det bort 1050 i bb. Kvar är då 2500kr för föräldrarna att fördela. Säg att ts har 1000kr kvar efter hyra och schablonavdrag och att pappan med riktigt hög boendekostnad samt schablonavdrag har 35000kr kvar. Då ska pappan betala (35000-1000)/35000= 97% av barnets kostnader dvs 2425kr. Och ts 3% innebär att hon ska betala 75kr.

Just nu.

Men dels så har TS valt att studera istället för att arbeta. Det innebär ju att hon förmodligen får ett arbete inom en snar framtid.

OCH även det tas ju med i beräkningen..
  • Ensamma pappan
    Anonym (otroligt) skrev 2015-11-05 14:48:58 följande:

Många av svaren i den här tråden är ju helt otroliga. Barnet har en pappa som tjänar tre gånger så mycket som en genomsnittsinkomsttagare (100 000 per månad, enligt ts) som dessutom aldrig träffar sitt barn. ÄNDÅ tycker ni synd om honom om han skulle få betala mer än 1500 i månaden!
    Detta hade ju inte ens varit möjligt i något annat industrialiserat land än Sverige... I andra länder tittar man på inkomst, och sedan får man betala efter det. Och att någon som tjänar 100 000 kronor i månaden skulle komma undan med 1500 i månaden, är inte ens möjligt.

Ja, trots att pappan är en skitstövel som inte vill bidra med ett nickel mer än han måste till sitt barns försörjning är det ts som får nedtryckt i halsen hur mycket HON ska bidra med. Hon som är student och tar hand om barnet på heltid. Ett barn som dessutom är allergiker och lider av andra sjukdomar som säkerligen medför merkostnader.

Min åsikt är att barnet har rätt till en hel del av sin pappas höga inkomst. Barnet har rätt att leva på en högre standard eftersom hens pappa tjänar så bra. Jag kan inte se att det skulle vara det minsta kontroversiellt.

Jag hoppas att du kan få råd av FK, ts, eller få lite generella råd av någon familjerättsjurist. Jag skulle tro att du har goda chanser att vinna om du skulle stämma barnets far på högre underhåll. Annars är det ju väldigt märkligt. Var går i så fall gränsen för att man ska anses som höginkomsttagare som därmed bör bidra med lite mer till sitt barns försörjning? Går den inte vid 100 000 så kan man ju undra....

Sluta använda ordet "Hen" (Hatar det) och dessutom är ingen pappa någonsin en "hen" Helt otroligt att kanske 5-10 % av befolkningen kan få igenom sånt trams!!!!
Svar på tråden underhållsbidrag