Anonym (otroligt) skrev 2015-11-05 14:48:58 följande:
Många av svaren i den här tråden är ju helt otroliga. Barnet har en pappa som tjänar tre gånger så mycket som en genomsnittsinkomsttagare (100 000 per månad, enligt ts) som dessutom aldrig träffar sitt barn. ÄNDÅ tycker ni synd om honom om han skulle få betala mer än 1500 i månaden!
Detta hade ju inte ens varit möjligt i något annat industrialiserat land än Sverige... I andra länder tittar man på inkomst, och sedan får man betala efter det. Och att någon som tjänar 100 000 kronor i månaden skulle komma undan med 1500 i månaden, är inte ens möjligt.
Ja, trots att pappan är en skitstövel som inte vill bidra med ett nickel mer än han måste till sitt barns försörjning är det ts som får nedtryckt i halsen hur mycket HON ska bidra med. Hon som är student och tar hand om barnet på heltid. Ett barn som dessutom är allergiker och lider av andra sjukdomar som säkerligen medför merkostnader.
Min åsikt är att barnet har rätt till en hel del av sin pappas höga inkomst. Barnet har rätt att leva på en högre standard eftersom hens pappa tjänar så bra. Jag kan inte se att det skulle vara det minsta kontroversiellt.
Jag hoppas att du kan få råd av FK, ts, eller få lite generella råd av någon familjerättsjurist. Jag skulle tro att du har goda chanser att vinna om du skulle stämma barnets far på högre underhåll. Annars är det ju väldigt märkligt. Var går i så fall gränsen för att man ska anses som höginkomsttagare som därmed bör bidra med lite mer till sitt barns försörjning? Går den inte vid 100 000 så kan man ju undra....
Nej.
Jag har rått TS att stämma på standardtillägg som är till för att hjälpa barnet i sådana här situationer.
För pappan skall naturligtvis betala för sitt barn.
Och med tanke på pappans inkomst borde barnet få ta del av det för att få en guldkant på vardagen.
Men det innebär inte att barnets omkostnader blir högre eller att pappan ska betala för mamman.
Med standardtillägg kommer pengarna barnet tillgodo och går inte åt till att hjälpa upp TS ekonomi och betalar för hennes utgifter.