• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-05 10:58:12 följande:

Vad behöver du hitta för info om allergierna? Du har ju hittills betalt allt själv och bör veta vad det kostar...

Tänk också på att om du får en dom på underhållsbidrag så är det pappan själv som betalar ut det till dig. Du får det alltså (troligen) inte den 20:e utan tidigast den dag pappan får lön. Om han inte betalar måste du tjata och sen vända dig till kronofogden om han ändå inte betalar vilket kostar dig en summa varje gång.

Summan du har fått fram, är det barnets totala behov per månad? Ditt barns kostnader för mediciner och barnomsorg uppgår alltså till 1720 kr per månad?

Nej jag har aldrig suttit med kvitton och räknat ut barnets exakta kostnader eller spaltat ut exakt hur mycket extra allergierna kostar :)
  • Anonym (mamma)
    micromat skrev 2015-11-05 10:58:44 följande:

Var den totala summan 3600 kr i månaden eller är det vad fadern skulle betala?

Som sagt var, man får fundera på om det är värt att lägga ut ca 30000 för 1000kr mer i månaden.

Tänk även på att fadern kan motstämma dig om han skulle vilja. Tänk även på att domstolen inte alls behöver gå efter 3600kr utan väljer att gå på någon helt annan summa.

Summan var allt som allt. Men spelar det någon roll egentligen? Har inte domstolen schablonbelopp de går efter?

Nej det känns ju lite surt men enligt www.domstol.se kan man få underhållsbidrag fem år tillbaka retroaktivt och sedan ska ju barnet ha underhåll under minst 13 år till så jag förmodar att det ändå är värt det.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 11:17:16 följande:
    Summan var allt som allt. Men spelar det någon roll egentligen? Har inte domstolen schablonbelopp de går efter?

Nej det känns ju lite surt men enligt www.domstol.se kan man få underhållsbidrag fem år tillbaka retroaktivt och sedan ska ju barnet ha underhåll under minst 13 år till så jag förmodar att det ändå är värt det.
    Nej, de har inte schablonbelopp vad jag vet. Det är ju högst individuellt vad var och en tjänar och vad barnet har för behov när det har behov utöver det vanliga.

Det där med retroaktivt är ju inte säkert alls att du får, jag har inte hört talas om något sådant fall alls, men jag har heller inte forskat i det. Ang att barnet ska ha underhåll i 13 år till, det är tom 21 om barnet går på gymnasium så länge OCH det är ju inte så att det du ev kommer att få nu varar för evigt, du ska väl jobba sen och då ökar ditt försörjningsansvar. Ditt barns behov kan också öka eller minska så du kommer att få göra om detta flera gånger om du eller han stämmer igen.
  • Anonym (mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-05 11:22:29 följande:

Nej, de har inte schablonbelopp vad jag vet. Det är ju högst individuellt vad var och en tjänar och vad barnet har för behov när det har behov utöver det vanliga.

Det där med retroaktivt är ju inte säkert alls att du får, jag har inte hört talas om något sådant fall alls, men jag har heller inte forskat i det. Ang att barnet ska ha underhåll i 13 år till, det är tom 21 om barnet går på gymnasium så länge OCH det är ju inte så att det du ev kommer att få nu varar för evigt, du ska väl jobba sen och då ökar ditt försörjningsansvar. Ditt barns behov kan också öka eller minska så du kommer att få göra om detta flera gånger om du eller han stämmer igen.

Vad menar du då? Att jag inte borde stämma honom?
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 10:37:26 följande:

Nu gjorde jag en snabb överslagsräkning på barnets kostnader på den info jag hittade (hittade inte info om alla allergier) inklusive merkostnader för allergier, sjukvård, läkemedel och dagisavgift och fick en summa på 3600:- i månaden.

Det känns surt att behöva lägga en massa pengar på en stämning för att kanske få 1000:- extra i månaden men jag antar att det ändå är värt i ett långtidsperspektiv. Och också eftersom man kan få underhållet retroaktivt för flera år bakåt i tiden om jag förstått info rätt på www.domstol.se.

Om summan av barnets kostnader uppgår till 3000 i månaden behöver du ju bara lägga 377:- ut egen ficka. .

Och du är ju berättigad extra studiestöd/lån för att du har barn.

Så varifrån kommer den extra 1000 du tänker att du kan få?

Även om man skall bidra procentuellt efter sitt överskott s0 kan ju procentuellt knappast bli noll och innebära att du inte skall bidra med ngt alls ur egen ficka?
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 10:37:26 följande:

Nu gjorde jag en snabb överslagsräkning på barnets kostnader på den info jag hittade (hittade inte info om alla allergier) inklusive merkostnader för allergier, sjukvård, läkemedel och dagisavgift och fick en summa på 3600:- i månaden.

Det känns surt att behöva lägga en massa pengar på en stämning för att kanske få 1000:- extra i månaden men jag antar att det ändå är värt i ett långtidsperspektiv. Och också eftersom man kan få underhållet retroaktivt för flera år bakåt i tiden om jag förstått info rätt på www.domstol.se.

Om summan av barnets kostnader uppgår till 3000 i månaden behöver du ju bara lägga 377:- ut egen ficka. .

Även om man skall bidra procentuellt efter sitt överskott s0 kan ju procentuellt knappast bli noll och innebära att du inte skall bidra med ngt alls ur egen ficka?
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-05 11:31:19 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Att jag skulle vara rik eftersom jag är student? Jag har inget överskott. Har ett faktiskt underskott eftersom det är knapert att vara student trots att du verkar tro motsatsen.
  • Anonym (mamma)

Så du tror inte att en domstol skulle kunna döma till högre underhåll? Det tror jag. Annars skulle jag aldrig ens fundera på en stämning.
  • Brumma

En sak till..

Tror inte (men tror alltså - inte vet) att ngn kommer döma pappan att betala mer än vad barnet kostar så att det i praktiken blir du som får de pengarna. Inte barnet .
  • Anonym (AM)
    Anonym (A) skrev 2015-11-04 01:01:40 följande:

Skaffa ett jobb som alla andra? Han betalar ju redan underhåll så varför ska han betala ännu mer?

Svar på tråden underhållsbidrag