• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • BioBonus

Två stämningar i bagaget. 
    Båda processerna gick på ca 40 000 vardera. Och då var det trots allt ganska korta processer, men ombud kostar en massa pengar. Rättshjälp på den andra och då tror jag att vi betalade ca 10 000 av de 40. Vardera part betalade sina egna kostnader trots att motparten "förlorade".

Viktigt att ha ett bra ombud, som kan guida dig genom vad som är rimligt att ta med i argumenten. Som Brumma så riktigt påpekar så är barnets rum och att du behöver en bil antagligen inget som du kan få ökat bidrag för (antar att du redan har bostadsbidrag tex) då det enbart handlar om barnets behov inte om dina behov eller beslut runt ditt sätt att leva. Dessutom kommer du inte studera för evigt, utan din ekonomi kommer ju troligtvis att förbättras när du är färdig, vilket också kommer att vägas in i din ekonomiska förmåga att försörja barnet framöver.

Mitt bästa råd - kontakta ett ombud och bolla dina chanser. Kolla med din hemförsäkring om du får rättshjälp. Börja spara pengar. För även om du får rättshjälp så kostar det en del.

• micromat

Du kan även gå rin på försäkringskassans hemsida och göra en uträkning på underhåll. Det blir iaf en fingervisning.

• SupersurasunkSara

Bostaden räknas inte in i underhållet då alla kan ska bostadsbidrag och på så sätt bli kompenserade. Att du bor olagligt är inget de tar hänsyn till.

En femårings behov beräknas till 1160 kr och i den summan ingår kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring.

Sen får du lägga till ditt barns specifika behov av mediciner tex. Den summan + 1160 kr blir ditt barns behov per månad. Den summan ska du sen minska med barnbidraget.

Ditt barns behov måste alltså uppgå till mer än 2623 kr per månad för att du ska kunna få mer än minimisumman som är 1573 kr/månad.
    Då måste du också ha väldigt låg inkomst eftersom även du ska bidra till ditt barns kostnader utefter förmåga. Som student har man väl möjlighet till en extra summa när man har barn har jag för mig så den summan bör väl också räknas bort från barnets behov.

Hur du räknar ut underhållsbidrag ser du här: www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/underhallsbidrag

• SupersurasunkSara

Tänk dock på att summan du får fram där är preliminär, tänkt att vara en hjälp i diskussionerna. Om ni sen hamnar i domstol så kan det bli en helt annan summa.

• Anonym (Parametrar)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-05 09:47:50 följande:

Bostaden räknas inte in i underhållet då alla kan ska bostadsbidrag och på så sätt bli kompenserade. Att du bor olagligt är inget de tar hänsyn till.

En femårings behov beräknas till 1160 kr och i den summan ingår kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring.

Sen får du lägga till ditt barns specifika behov av mediciner tex. Den summan + 1160 kr blir ditt barns behov per månad. Den summan ska du sen minska med barnbidraget.

Ditt barns behov måste alltså uppgå till mer än 2623 kr per månad för att du ska kunna få mer än minimisumman som är 1573 kr/månad.
    Då måste du också ha väldigt låg inkomst eftersom även du ska bidra till ditt barns kostnader utefter förmåga. Som student har man väl möjlighet till en extra summa när man har barn har jag för mig så den summan bör väl också räknas bort från barnets behov.

Hur du räknar ut underhållsbidrag ser du här: www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/underhallsbidrag

1160 + 720 för maten ;) Sen tillkommer barnomsorg, mediciner, speciella behov.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Parametrar) skrev 2015-11-05 09:55:19 följande:
    1160 + 720 för maten ;) Sen tillkommer barnomsorg, mediciner, speciella behov.
    OMG! Tack, vad bra att du påpekade om maten, jag tyckte själv att det var lite lågt med 1160, jag kollade på ett annat ställe än jag brukar

Ang resten så har jag skrivit med att hon får ta med sitt barns speciella behov Den summan är ju svår att uppskatta, jag har inget barn med allergier så jag har ingen aning. Men antar att de flesta av de medicinerna ingår i högkostnadsskyddet så det torde ju vara den summan man får gå efter.
  • Anonym (Parametrar)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-05 09:59:50 följande:
    OMG! Tack, vad bra att du påpekade om maten, jag tyckte själv att det var lite lågt med 1160, jag kollade på ett annat ställe än jag brukar

Ang resten så har jag skrivit med att hon får ta med sitt barns speciella behov Den summan är ju svår att uppskatta, jag har inget barn med allergier så jag har ingen aning. Men antar att de flesta av de medicinerna ingår i högkostnadsskyddet så det torde ju vara den summan man får gå efter.
    Inga problem för jag inser att det kan hända den bästa! ;)

Jo och det finns beräkningar för det med men i vissa fall kan man behöva gå efter de aktuella kostnaderna för just det barnet. Man kan säkert söka för annat också.

Jag skulle säga till Ts att ta reda på vilken inkomst pappan har innan hon alls funderar på en stämning.
  • Anonym (mamma)

Nu gjorde jag en snabb överslagsräkning på barnets kostnader på den info jag hittade (hittade inte info om alla allergier) inklusive merkostnader för allergier, sjukvård, läkemedel och dagisavgift och fick en summa på 3600:- i månaden.

Det känns surt att behöva lägga en massa pengar på en stämning för att kanske få 1000:- extra i månaden men jag antar att det ändå är värt i ett långtidsperspektiv. Och också eftersom man kan få underhållet retroaktivt för flera år bakåt i tiden om jag förstått info rätt på www.domstol.se.

• SupersurasunkSara
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 10:37:26 följande:

Nu gjorde jag en snabb överslagsräkning på barnets kostnader på den info jag hittade (hittade inte info om alla allergier) inklusive merkostnader för allergier, sjukvård, läkemedel och dagisavgift och fick en summa på 3600:- i månaden.

Det känns surt att behöva lägga en massa pengar på en stämning för att kanske få 1000:- extra i månaden men jag antar att det ändå är värt i ett långtidsperspektiv. Och också eftersom man kan få underhållet retroaktivt för flera år bakåt i tiden om jag förstått info rätt på www.domstol.se.

Vad behöver du hitta för info om allergierna? Du har ju hittills betalt allt själv och bör veta vad det kostar...

Tänk också på att om du får en dom på underhållsbidrag så är det pappan själv som betalar ut det till dig. Du får det alltså (troligen) inte den 20:e utan tidigast den dag pappan får lön. Om han inte betalar måste du tjata och sen vända dig till kronofogden om han ändå inte betalar vilket kostar dig en summa varje gång.

Summan du har fått fram, är det barnets totala behov per månad? Ditt barns kostnader för mediciner och barnomsorg uppgår alltså till 1720 kr per månad?

• micromat
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 10:37:26 följande:

Var den totala summan 3600 kr i månaden eller är det vad fadern skulle betala?

Som sagt var, man får fundera på om det är värt att lägga ut ca 30000 för 1000kr mer i månaden.

Tänk även på att fadern kan motstämma dig om han skulle vilja. Tänk även på att domstolen inte alls behöver gå efter 3600kr utan väljer att gå på någon helt annan summa.
Svar på tråden underhållsbidrag