• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (mamma)
    Anonym (A) skrev 2015-11-04 21:36:48 följande:

Nej, då räknas det inte och har du inte råd så ska du sälja bilen och lösa problemet med att ta barnen till förskolan.

Men om jag säljer min bil och köper en ny till barnet då?
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:40:07 följande:
    "De flesta" är också två stycken.

Men som det ser ut just nu skulle barnet bli utan förskola om jag inte hade bil vilket skulle göra det omöjligt för mig att gå i skolan. Och ännu mindre jobba. Så det är inte aktuellt att sälja bilen. Äter hellre nudlar och dricker vatten.

Men det där är detaljer. Och helt sekundärt. Undrar egentligen om hur en stämningsprocess går till och vad den skulle kunna kosta.
    Det stämmer inte. Även om många lever tillsammans i en relation så har inte alltid den förälder som tar barnen till förskolan, tillgång till körkort eller bil, så det kan du inte hävda.

Jag tror nog att du kan söka en förskola närmare hemmet eller närmare arbetet om det är så att du inte skulle kunna få barnet till/från förskolan inom en normal dag á 12 timmar.

Saken är den att dina prioriteringar inte spelar någon roll för domstolen.

Räkna med minst 1500 kronor per timme i ombudskostnad, och den drar snabbt iväg. Sen betalar den förlorande partern båda parternas kostnader så det beror mycket på hur mycket tid ni båda lägger ned med era ombud. 15 000- 20 000 tror jag är ganska vanliga summor om målet är relativt enkelt.
  • Anonym (A)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:43:45 följande:
    Men om jag säljer min bil och köper en ny till barnet då?
    Det spelar ingen roll om bilen inte står på barnet som ägare. Du får nog  sälja bilen och hitta en närmare förskola eller en förskola som går att åka med kollektivtrafik.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Parametrar) skrev 2015-11-04 21:49:18 följande:

Det stämmer inte. Även om många lever tillsammans i en relation så har inte alltid den förälder som tar barnen till förskolan, tillgång till körkort eller bil, så det kan du inte hävda.

Jag tror nog att du kan söka en förskola närmare hemmet eller närmare arbetet om det är så att du inte skulle kunna få barnet till/från förskolan inom en normal dag á 12 timmar.

Räkna med minst 1500 kronor per timme i ombudskostnad, och den drar snabbt iväg. Sen betalar den förlorande partern båda parternas kostnader så det beror mycket på hur mycket tid ni båda lägger ned med era ombud. 15 000- 20 000 tror jag är ganska vanliga summor om målet är relativt enkelt.

Men vem förlorar? Och vems prioriteringar? Mina eller pappans?

Blir så himla ledsen på alla svar. De flesta försöker antingen trycka ner mig eller kommer med gissningar eller eget tyckande.

Enligt info jag hittade på www.domstol.se blir barnet kärande (den stämmande parten) i mål gällande underhållsbidrag. Är det barnet som då potentiellt "förlorar"? Och tydligen bär var och en av de inblandade partena sina egna kostnader i familjerättsliga mål. Så inget av det ni säger verkar ha någon som helst verklighetsförankring.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Parametrar) skrev 2015-11-04 21:49:18 följande:

Jag bor där jag bor just för att jag är ensamstående. Men skit samma. Behöver inga bilråd.

Undrar hur seriösa dessa domstolsförhandlingar är? Kan jag agera som ombud för barnet?
  • sextiotalist
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:55:33 följande:

Men vem förlorar? Och vems prioriteringar? Mina eller pappans?

För att folk berättar hur det fungerar så trycker de ner dig.

Mitt tips är, att du ska få en rimlig chans att få igenom ett högre underhållsbidrag är att du söker utifrån realistiska och kostnader utifrån norm. Du skriver att han hade en miljon i årslön. Är det något du vet eller gissar. Du skriver själv att ni inte har kontakt, hur vet du då hans lön.

1 000 000 motsvarar 83 000 i månaden och det är inte många som har.

Bilkostnaderna lär du inte få med men allergierna och glasögon

Blir så himla ledsen på alla svar. De flesta försöker antingen trycka ner mig eller kommer med gissningar eller eget tyckande.

Enligt info jag hittade på www.domstol.se blir barnet kärande (den stämmande parten) i mål gällande underhållsbidrag. Är det barnet som då potentiellt "förlorar"? Och tydligen bär var och en av de inblandade partena sina egna kostnader i familjerättsliga mål. Så inget av det ni säger verkar ha någon som helst verklighetsförankring.

• Anonym (?)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:40:07 följande:
    "De flesta" är också två stycken.

Men som det ser ut just nu skulle barnet bli utan förskola om jag inte hade bil vilket skulle göra det omöjligt för mig att gå i skolan. Och ännu mindre jobba. Så det är inte aktuellt att sälja bilen. Äter hellre nudlar och dricker vatten.

Men det där är detaljer. Och helt sekundärt. Undrar egentligen om hur en stämningsprocess går till och vad den skulle kunna kosta.
    Det finns nog många som är ensamstående och inte har råd med bil eller att ta körkort?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (?) skrev 2015-11-04 22:49:35 följande:

Det finns nog många som är ensamstående och inte har råd med bil eller att ta körkort?

Och exakt hjälper ditt inlägg mig? Jag har för guds skull inte bett om info om hur andra ensamstående har det. Jag har redan rätt bra koll och kan gissa. Jag är ju trots allt ensamstående själv.

Bilen är ett sidospår. Tänker stämma pappan på ett underhåll baserat på barnets kostnader utefter barnets behov. Söker efter info om hur stämningsprocessen går till och vilka kostnader jag kan förvänta mig. Skulle bli glad om någon som varit med om det själv kunde bidra med info :)
  • Anonym (en man med 2 döttrar)
    Anonym (love) skrev 2015-11-04 18:29:10 följande:

Ge vårdnaden till pappan och problemet är löst. Mitt x stämde mig och det slutade med att jag tog vårdnaden . Lycka till

Samma öde gick mitt x till mötes. En förälder som inte kan föda sina barn, samtidigt som den andra föräldern vill ha vårdnaden bör fundera 2 gånger på att gå upp i rätten och förklara sig oduglig.
  • Anonym (en man med 2 döttrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 23:34:28 följande:

Ja, jag är rätt oduglig. Skulle gladeligen vara varannanhelg-mamma. Tror det skulle passa mig bättre. Tyvärr vill pappan till mitt barn inte vara pappa.

Då är det kanske ingen fara att lägga in en liten stämning
Svar på tråden underhållsbidrag