• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Parametrar) skrev 2015-11-04 20:54:44 följande:

Förälderns egna kostnader för vab, eget rum till barnet, bil mm får man inte en krona för varken via en stämning i domstol eller genom underhållsstödet.

Inte för att vara den men jag har en bil bara för att skjutsa barnet till och från förskolan eftersom kollektivtrafiken mellan hemmet och förskolan inte fungerar. Har inte råd att åka bil själv. Kör barnet till förskolan och ställer bilen där över dagen, åker kollektivt själv och så tar vi bilen hem på eftermiddagen. Det är ju i princip barnets bil och jag är bara chaufför. Borde inte den kostnaden räknas?
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 17:54:43 följande:

Det är i första hand underhållsbidraget jag vill få fastställt av en domstol eftersom jag och pappan inte kommer överens om det. Extra tillägg är en senare fråga. Fast kanske man ändå borde fundera på det med så att man slipper stämma två gånger.

Fan det bara snurrar i mitt huvud av att det känns så komplicerat och dyrt att stämma någon.

Jag får inget bostadsbidrag eftersom jag bor i andrahand utan ett giltigt bostadskontrakt. Spelar det roll för underhållsbidraget?

Vet faktiskt inte.

Men kan barnen och du vara skrivna på adressen?
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 20:09:46 följande:

Hur vet du det?

Vad jag vet kan man inte "ta" vårdnaden.

Nej. Men du kan ju bli tilldelas
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:05:42 följande:

Inte för att vara den men jag har en bil bara för att skjutsa barnet till och från förskolan eftersom kollektivtrafiken mellan hemmet och förskolan inte fungerar. Har inte råd att åka bil själv. Kör barnet till förskolan och ställer bilen där över dagen, åker kollektivt själv och så tar vi bilen hem på eftermiddagen. Det är ju i princip barnets bil och jag är bara chaufför. Borde inte den kostnaden räknas?

Har svårt att tänka mig det. Det är ju du som valt att bosätta dig så att ingen kollektivtrafik fungerar..
  • sextiotalist

Det tror jag med det bestämdaste att det inte räknas såvida barnet av medicinska skäl behöver åka bil.

Det du kan räkna med är merkostnader för att barnet är allergiskt, glasögon etc.

Om du ska stämma då ska du ta upp realistiska kostnader. Sambons ex försökte med en massa kostnader. Domstolen halverade yrkandet.
  • Anonym (A)
    Köpte du bilen till barnet i present så att barnet kan köra den i framtiden (om 11 år) eller till dig själv? 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (A) skrev 2015-11-04 21:28:42 följande:

Köpte du bilen till barnet i present så att barnet kan köra den i framtiden (om 11 år) eller till dig själv? 

Nej men jag skulle sålt bilen för länge sedan om det skulle varit för barnets förskola. Har inte råd att ha bil egentligen.
  • Anonym (Parametrar)
    Den räknas inte. Det kan tyckas vara orättvist men alla har inte ens körkort eller äger bil men behöver ändå lösa problemet med att få barnen till förskola och skola. För många innebär det långa dagar, promenader, cykling, byte av bussar mm.
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-04 21:23:35 följande:

Nej. Men du kan ju bli tilldelasHar svårt att tänka mig det. Det är ju du som valt att bosätta dig så att ingen kollektivtrafik fungerar..

Valt och valt. Man väljer inte alltid sin bostad så himla fritt.

Men min bosättning borde väl spela lika stor roll som pappans kan jag tycka.
  • Anonym (A)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:31:31 följande:
    Nej men jag skulle sålt bilen för länge sedan om det skulle varit för barnets förskola. Har inte råd att ha bil egentligen.
    Nej, då räknas det inte och har du inte råd så ska du sälja bilen och lösa problemet med att ta barnen till förskolan.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Parametrar) skrev 2015-11-04 21:31:51 följande:

Den räknas inte. Det kan tyckas vara orättvist men alla har inte ens körkort eller äger bil men behöver ändå lösa problemet med att få barnen till förskola och skola. För många innebär det långa dagar, promenader, cykling, byte av bussar mm.

"De flesta" är också två stycken.

Men som det ser ut just nu skulle barnet bli utan förskola om jag inte hade bil vilket skulle göra det omöjligt för mig att gå i skolan. Och ännu mindre jobba. Så det är inte aktuellt att sälja bilen. Äter hellre nudlar och dricker vatten.

Men det där är detaljer. Och helt sekundärt. Undrar egentligen om hur en stämningsprocess går till och vad den skulle kunna kosta.
Svar på tråden underhållsbidrag