• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (M)
    Ensamma pappan skrev 2015-11-05 17:18:47 följande:

Sluta använda ordet "Hen" (Hatar det) och dessutom är ingen pappa någonsin en "hen" Helt otroligt att kanske 5-10 % av befolkningen kan få igenom sånt trams!!!!

Vart i detta stycke är pappan benämnd som hen?
  • Anonym (Stackars barn)

Oavsett vilket - ordet "hen" ÄR ett skämt!!!
    Såg att det blivit en reaktion på det ett "maskulint neutrum" - hom
    Hahahahaha, älskar det!!!

• Ensamma pappan
    Anonym (Stackars barn) skrev 2015-11-05 18:20:14 följande:

Oavsett vilket - ordet "hen" ÄR ett skämt!!!
    Såg att det blivit en reaktion på det ett "maskulint neutrum" - hom
    Hahahahaha, älskar det!!!

:)
  • Brumma
    Anonym (asta brydd) skrev 2015-11-05 15:47:14 följande:

Finns det verkligen inga sajter där man kan hitta korrekt information i sådana här frågor? Är det FL som är det som gäller? Skrämmande.......

Jodå det finns sidor där man kan få gratis juridisk rådgivning.

Både jag och flera andra har tipsat TS om det
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 16:32:45 följande:
    TS ska förmodligen inte bidra med någonting till barnets försörjning. Om man orkar läsa Föräldrabalken så står det att föräldrarna ska bidra till barnets försörjning utifrån sin ekonomiska förmåga. Det innebär att man ska titta på föräldrarnas överskott och barnets kostnader och sedan fördela procentuellt.

Av de 3600 som ts tror att hennes barn kostar (med 2400kr för mediciner per år och glasögon på 7000kr vartannat år så är bara det 500kr per månad, har man sedan tex glutenintolerans så blir det några hundralappar till) så går det bort 1050 i bb. Kvar är då 2500kr för föräldrarna att fördela. Säg att ts har 1000kr kvar efter hyra och schablonavdrag och att pappan med riktigt hög boendekostnad samt schablonavdrag har 35000kr kvar. Då ska pappan betala (35000-1000)/35000= 97% av barnets kostnader dvs 2425kr. Och ts 3% innebär att hon ska betala 75kr.
    Hur tänkte du nu? Tjänar man 1 mille per år får man ut ca 46 k per månad. Tjänar man 100 k per månad får man ut 52 k. De högavlönade arbetena kräver ofta att man finns tillgänglig, kastar sig iväg på snabba uppdrag, går på middagar mm och är representativ för företaget så att man skulle fixa att få ut 46-52 k och klara boendekostnad, arbetskostnader och personliga kostnader för mellan 11- 17 k finns inte på tapeten men du kan gärna tro det.

Du måste beräkna att Ts kommer att få en inkomst. Man dömer inte enbart på dagens situation när man vet att inkomsten kommer att förändras. I Ts fall kommer det att bli stor skillnad i inkomst från studerande till arbetande.

Mediciner för grundbeloppet är medräknat i dagens 1573 kr/månad. Glasögon för 7 k vartannat år låter som galenskap.
  • Anonym (C)
    Anonym (Parametrar) skrev 2015-11-05 18:44:03 följande:
    Hur tänkte du nu? Tjänar man 1 mille per år får man ut ca 46 k per månad. Tjänar man 100 k per månad får man ut 52 k. De högavlönade arbetena kräver ofta att man finns tillgänglig, kastar sig iväg på snabba uppdrag, går på middagar mm och är representativ för företaget så att man skulle fixa att få ut 46-52 k och klara boendekostnad, arbetskostnader och personliga kostnader för mellan 11- 17 k finns inte på tapeten men du kan gärna tro det.

Du måste beräkna att Ts kommer att få en inkomst. Man dömer inte enbart på dagens situation när man vet att inkomsten kommer att förändras. I Ts fall kommer det att bli stor skillnad i inkomst från studerande till arbetande.

Mediciner för grundbeloppet är medräknat i dagens 1573 kr/månad. Glasögon för 7 k vartannat år låter som galenskap.
    Det finns maxbelopp för hur mycket en bostad "får" kosta, beroende på hushållets storlek och storlek på ort. Så det spelar ingen roll exakt hur mycket pappans bostad kostar. Hans personliga kostnader spelar ingen roll, det är schablonbeloppet som dras av. Det enda utöver det som får dras bort är övriga barn han har försörjningsplikt för.

Två av mina barn har glasögon, och ögonen ändras mycket när man fortfarande växer. 7000 vartannat år är vad jag och barnens pappa betalar. Som tur är så har jag valt en ansvarsfull pappa till mina barn så han betalar hälften av glasögon och mediciner.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 11:24:46 följande:
    Vad menar du då? Att jag inte borde stämma honom?
    Det får du avgöra själv Jag vill bara du ska ha så mycket som möjligt klart för dig innan så du kan väga för- och nackdelar mot varandra så bra som möjligt. Risken är ju alltid att du inte får något alls utom räkning till advokaten.
  • Anonym (anonym)

Jag skriver anonymt för att ingen ska kunna räkna ut vem jag skriver om då jag bor på liten ort. Jag menar om någon som bor där finns här på FL

En person som finns i bekantskapskretsen var sjukskriven och blev sen sjukpensionär pga medfödd skada. Hon har försökt olika arbeten, men får sån smärta att hon får gå på starka mediciner.

Pappan och hon skildes delvis pga det men även pga annat. Pappan anser att han inte kan ha umgänge mer än en helg i månaden pga sitt slitiga jobb och betalar via FK, inget mer.
    Han jobbar dock som mellanchef på ett stort företag som är kända för sina höga löner till chefer, ju högre chef desto högre löneförhöjningar. Om han inte fått löneförhöjning sen de skildes så har han ut ca 54 000 kr per månad. Han bor i en tvåa i 'finaste' kvarteren som finns här och hyran där är 8685 kr. Han har tjänstebil så jag vet inte om han betalar så mycket eller något alls för den. Han åker till sina föräldrar som bor i Frankrike två ggr om året. Det är allt jag vet om hans ekonomi.

Hon stämde för högre underhåll och fick inget alls, barnet var för litet för att anses ha högre kostnader än underhållet via FK och barnbidraget gav. Hon hamnade hos kronofogden för hon kunde inte betala advokaten.
    Just sayin´

• Anonym (Parametrar)
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 19:30:46 följande:
    Det finns maxbelopp för hur mycket en bostad "får" kosta, beroende på hushållets storlek och storlek på ort. Så det spelar ingen roll exakt hur mycket pappans bostad kostar. Hans personliga kostnader spelar ingen roll, det är schablonbeloppet som dras av. Det enda utöver det som får dras bort är övriga barn han har försörjningsplikt för.

Två av mina barn har glasögon, och ögonen ändras mycket när man fortfarande växer. 7000 vartannat år är vad jag och barnens pappa betalar. Som tur är så har jag valt en ansvarsfull pappa till mina barn så han betalar hälften av glasögon och mediciner.
    Stämmer inte riktigt. Allt är relativt. :)

Visst, 2 barn. Sen finns det gratis glasögon för barn hos vissa optiker. Mediciner ingår.
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2015-11-05 19:30:46 följande:

Är era barn under tolv så kanske värt att prova specsavers?
Svar på tråden underhållsbidrag