• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • annasv1980

Borde finnas info på www.domstol.se Att ansöka om stämning kostar 900 kr och familjemål är inte annorlunda än andra mål, du får betala ev kostnader han haft om du förlorar. Läs på i föräldrabalken om underhållsbidrag och räkna ut om ERT BARN kan ha rätt till det innan du gör något. Lagtext finns tex på www.notisum.se

• Anonym (M)

Är det ingen som kan svara på ts fråga?

Hon har ju inte bett om era åsikter i största allmänhet.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 12:34:38 följande:
    Men barnet bör väl inte straffas på grund av min kassa ekonomi?
    DU har ansvar för din del av ekonomin. Om du är en slösare så skall inte barnet straffas för det. Men mannen skall inte behöva betala för din lyxkonsumtion som du kanske haft tidigare och som du har skulder på idag. Jag vet inte varför din ekonomi är så kass, men kanske ett bättre jobb skulle göra din ekonomi bättre, om du nu inte har dåligt shoppingbeteende.
  • Anonym (mamma)
    annasv1980 skrev 2015-11-04 12:36:22 följande:

Borde finnas info på www.domstol.se Att ansöka om stämning kostar 900 kr och familjemål är inte annorlunda än andra mål, du får betala ev kostnader han haft om du förlorar. Läs på i föräldrabalken om underhållsbidrag och räkna ut om ERT BARN kan ha rätt till det innan du gör något. Lagtext finns tex på www.notisum.se

Tack för info.

Enligt info på www.domstol.se så står var och en av parterna själv för kostnaderna när det rör familjemål.

Någon som vet vad kostnaden brukar landa på när det handlar om mål om underhållsbidrag?
  • Anonym (mamma)

Tyckte att jag läste någonstans om att det är barnet (och inte jag) som skulle bli kärande (part) i målet. Hittar inte den informationen nu. Stämmer det? Riskerar jag att barnet blir skuldsatt genom en stämning?

• AnnaZL

Är du ensam vårdnadshavare? Eller hur ser er situation ut?

Lyssna inte på alla arga röster. Det kostar mycket att ta hand om ett barn själv. Ett normalt underhållsbidrag kommer inte i närheten av dessa kostnader. Du behöver ett extra rum till barnet och vabbar du ett par gånger i månaden ryker motsvarigheten till barnbidraget.

• Anonym (A)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 12:34:38 följande:
    Men barnet bör väl inte straffas på grund av min kassa ekonomi?
    Då får du ta och sköta din ekonomi och dra ner på saker så att barnet får det den behöver. Pappan ska inte straffas för din ekonomi.
  • Anonym (mamma)
    AnnaZL skrev 2015-11-04 12:57:10 följande:

Är du ensam vårdnadshavare? Eller hur ser er situation ut?

Lyssna inte på alla arga röster. Det kostar mycket att ta hand om ett barn själv. Ett normalt underhållsbidrag kommer inte i närheten av dessa kostnader. Du behöver ett extra rum till barnet och vabbar du ett par gånger i månaden ryker motsvarigheten till barnbidraget.

Ja. Jag är ensam vårdnadshavare. Pappan träffar aldrig sitt barn. Han bryr sig inte heller om att barnet har extra kostnader (allergiker, andra sjukdomar etc). Han la på luren när jag ville diskutera extra underhållsbidrag till glasögon och simskola. Dessutom tjänar han bra (över en mille om året). Vi har en för dålig relation för att kunna komma överens om underhållet på egen hand.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (A) skrev 2015-11-04 12:59:38 följande:

Då får du ta och sköta din ekonomi och dra ner på saker så att barnet får det den behöver. Pappan ska inte straffas för din ekonomi.

Jag tror inte att du har koll på vad du pratar om. Söker efter riktiga svar och inget tyckande.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 13:02:35 följande:
    Ja. Jag är ensam vårdnadshavare. Pappan träffar aldrig sitt barn. Han bryr sig inte heller om att barnet har extra kostnader (allergiker, andra sjukdomar etc). Han la på luren när jag ville diskutera extra underhållsbidrag till glasögon och simskola. Dessutom tjänar han bra (över en mille om året). Vi har en för dålig relation för att kunna komma överens om underhållet på egen hand.
    På min tid så hjälpte försäkringskassan till att räkna ut ett vettigt underhåll. Fråga hos dom först och se vilka dina möjligheter är.
Svar på tråden underhållsbidrag