• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (Stackars barn)

Gärna förälder varannan vecka/helg och en oduglig pappa ....vad ska barnen tycka?
    Köp kondomer gott folk!!

• Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 13:18:52 följande:
    Pappan tjänar bra. Jag är student. Pappan betalar 1500. Barnet är multiallergiskt och alltid sjuk. Barnet är fem.
    Vad menar du med att han tjänar bra? Tjänar du 0 kronor och han 10 000 per månad så tjänar han bra, i förhållande till din egna arbetsinkomst. Kommer du att vara student för alltid? Nej, du kommer att få en rimlig lön och det tar man med i beräkningen.

Vad kostar multiallergierna dig varje månad? Vilka slags allergier är det? Finn möjlighet till att barnet kan gå i en "allergifri" förskola? Allergier kan växa bort. Det är mycket att ta hänsyn till.
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 13:18:52 följande:
    Pappan tjänar bra. Jag är student. Pappan betalar 1500. Barnet är multiallergiskt och alltid sjuk. Barnet är fem.
    Vad menar du med att han tjänar bra? Tjänar du 0 kronor och han 10 000 per månad så tjänar han bra, i förhållande till din egna arbetsinkomst. Kommer du att vara student för alltid? Nej, du kommer att få en rimlig lön och det tar man med i beräkningen.

Vad kostar multiallergierna dig varje månad? Vilka slags allergier är det? Finn möjlighet till att barnet kan gå i en "allergifri" förskola? Allergier kan växa bort. Det är mycket att ta hänsyn till.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:35:18 följande:

Valt och valt. Man väljer inte alltid sin bostad så himla fritt.

Men min bosättning borde väl spela lika stor roll som pappans kan jag tycka.

Din bosättning räknas inte alls förutom att du får göra avdrag för personliga kostnader (din hyra) när din del av barnets försörjning beräknas. Lika så pappans bosättning.

Hur skulle det annars spela roll?
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 21:40:07 följande:

"De flesta" är också två stycken.

Men som det ser ut just nu skulle barnet bli utan förskola om jag inte hade bil vilket skulle göra det omöjligt för mig att gå i skolan. Och ännu mindre jobba. Så det är inte aktuellt att sälja bilen. Äter hellre nudlar och dricker vatten.

Men det där är detaljer. Och helt sekundärt. Undrar egentligen om hur en stämningsprocess går till och vad den skulle kunna kosta.

Du ställde även frågan om hur stor chansen var att du skulle vinna.

Vilket säkerligen minskas om du drar upp orimliga kostnader som inte är barnets. Som kommer sig av dina val och inte pga att barnet kostar mer än genomsnittet.

Så sekundärt skulle jag inte kalla det. Snarare påpekanden som kan hjälpa dig så att du har en korrekt bild av vad du kan begära.
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-05 06:48:36 följande:

Du ställde även frågan om hur stor chansen var att du skulle vinna.

Vilket säkerligen minskas om du drar upp orimliga kostnader som inte är barnets. Som kommer sig av dina val och inte pga att barnet kostar mer än genomsnittet.

Så sekundärt skulle jag inte kalla det. Snarare påpekanden som kan hjälpa dig så att du har en korrekt bild av vad du kan begära.

Jag inser att underhållet är snålt beräknat i sverige. Vilket slår väldigt hårt mot de barn som lever med ensamstående föräldrar. Men är inte dum och kommer att försöka driva en orealistisk stämning om jag bestämmer mig för stämning. Däremot litar jag inte på era råd för ingen av er här verkar ha någon ordentlig koll. Har du exempelvis stämt någon så att du vet vad du pratar om?
  • Anonym (Parametrar)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-05 09:11:27 följande:
    Jag inser att underhållet är snålt beräknat i sverige. Vilket slår väldigt hårt mot de barn som lever med ensamstående föräldrar. Men är inte dum och kommer att försöka driva en orealistisk stämning om jag bestämmer mig för stämning. Däremot litar jag inte på era råd för ingen av er här verkar ha någon ordentlig koll. Har du exempelvis stämt någon så att du vet vad du pratar om?
    I Sverige räknas underhållsbidraget på barnets kostnader och det blir naturligtvis lägre än i länder där man får ta med boendeförälderns kostnader.

Dumt eller inte kan ingen veta. Mycket handlar som sagt om pappans faktiska kostnader och ev. överskott men även barnets kostnader och din egen framtida försörjningsförmåga.

Jag har blivit stämd.
  • Brumma

Och jag anser att det borde räcka gott och väl.

Känner få barn som kostar 50000 om året..

Nej. Jag har inte stämt ngn men har läst en hel del om det.

Du behöver inte lita på våra råd.

Fast du kanske skulle lyssna på ett jag gav dig - kontakta en advokat för råd.
  • annasv1980

Kontakta en familjerättsadvokat istället för familjelivs experter. De erbjuder en timmes kostnadsfri rådgivning. Du kan även ha rätt till rättshjälp. Kolla rättshjälpsmyndighetens hemsida. Advokaten hjälper till med det också. Vad en process kostar är omöjligt att säga. Det beror på vilka kostnader du och motparten drar på er. Ju längre process desto mer kostnader.

Underhållet är 1573 kr och barnbidraget 1050. Sen ska du bidra med 1573 kr själv. Det blir över 4000 kr/mån. Så mycket kostar inget barn.

• micromat

För det första ska du kolla upp om din hemförsäkring täcker rättskostnader. Gör den det får du betala självrisk + en viss procent till advokaten. Hur många procent man får betala kan variera.

Om jag vore du skulle jag räkna med ca 30000 i kostnad för stämning.

Hur högt underhållet blir beror på barnets kostnader och era inkomster. Är det värt att lägga 30000kr för att få 1000kr mer i månaden? Är det värt 30000 att få 750kr mer i månaden?

Svar på tråden underhållsbidrag