• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • Chetti

Jaaa Malmöitiska trots 16 år i 08-land =D

blääääääääääää
  • powerpuff

Det hörs att jag är från Skåne, speciellt på R:en, men pratar ändå väldigt "bra" eller "rent" för att vara skåning.

• Brunhilde

Nej, ingen dialekt att tala om i vanliga fall. När jag är trött eller alkoholpåverkad kan jag lägga mig till med en fruktansvärt osmickrande dialekt från barndomen. Konstigt eftersom jag bara bodde där ett par år, men antar att det var under en kritisk period i språkutvecklingen och det är därför den sitter kvar till viss del.

Det är kul med dialekter och den som vill höra exempel har en hel skattkammare här:
    www.sprakochfolkminnen.se/sprak/dialekter/lyssna-pa-dialekter.html

• taquine

Det hörs ju att jag är bördig från Göteborg , men så utpräglad är den inte .(som tur är;))

Goodness me
  • Dowop

Själv pratar jag östgötska, allt ifrån rätt så svag norrköpingsdialekt när jag pratar med folk i min egen ålder (23 år), till jätte bred när jag pratar med äldre. Det om något kan låta riktigt efterblivet. Vi östgötar driver väldigt mycket med vår egna dialekt, just pga att det låter förjävligt.

Är själv också en dialektälskare och min pappa kommer från ett ställe i norra Värmland där dom pratar Dalbymål. Det är en så jäkla skön dialekt. Den är i princip lika oförståelig som Älvdalskan

Här läser en tant en berättelse på Dalbymål

Svar på tråden Pratar du dialekt?